Alle nyheder
Artikel

Er din teamkultur faglig – og er den stærk?

Din teamkultur skal kunne bære konflikter! For når bare konflikterne er fagligt funderet, kan de udvikle os fagligt, professionelt og som organisation.

team
Som personalegruppe kan vi lære meget af faglige uenigheder, og uenigheden kan gøre gruppen stærkere. Når vi er uenige med vores kolleger, får vi provokeret vores grundforståelser af, hvordan arbejdet skal gøres og vi får øjnene op for egne svagheder. Af samme grund skal vi ikke partout have et udgangspunkt, der hedder, at vi skal mindske konflikter på arbejdspladsen, for det kan vi ikke. Vi skal i stedet mindske de ufrugtbare og personlige konflikter. For vi har brug for konflikter for at udvikle os.Se også relevant kursus: Unik sammensat temadag med Arne Nielsson og Chris MacDonald

Kommunikationsmønstre, højtpræsterende teams og teamkultur

Amerikansk forskning viser, at tydelige kommunikationsmønstre er den vigtigste faktor for at skabe et succesfuldt samarbejde. Forskere fra Massachusetts Institute of Technologys (MIT) har afkodet den faktor, der får teams til præstere og svinge sammen.

Alex Pentland, professor og direktør for MIT, fortæller i sin artikel om undersøgelsen, at de har identificeret den gruppedynamik, der karakteriserer højtpræsterende teams. Og de har fundet ud af, at kommunikationsmønstre er den vigtigste indikator for et teams succes, og at kommunikationsmønstre betyder mere for et teams succes end den enkeltes intelligens, personlighed og evner. Det er tankevækkende, at den bedste måde at opbygge et velfungerende og velpræsterende team og teamkultur på, ifølge forskergruppen, er ikke at vælge enkeltpersoner for deres intelligens eller bedrifter, men at se på hvordan de kommunikerer.

Vi uploader uenigheder til konfliktskyen

Konflikter lægger, undersøgelsen til trods, stadig beslag på alt for meget opmærksomhed, arbejdstid og ledelseskraft. Og de blokerer for gode relationer og effektivt samarbejde. Ja, konflikter er nærmest et grundvilkår, hvor mennesker arbejder sammen. Derfor er det ikke kun interessant, hvordan vi håndterer dem, men om vi overhovedet håndterer dem. For hvad sker der, hvis vi ikke gør?

Det kan siges meget enkelt og tydeligt. Vi går fagligt i stå. Uploader vi uenigheder til konfliktskyen, hæmmer vi den faglige udvikling, og faren ved for meget enighed er, at vi som kolleger og personale ikke tager de fagligt udviklende diskussioner. I stedet fabrikerer vi standardløsninger, som ikke rummer konkrete og individuelle hensyn.

Meget af det skyldes misforstået hensynstagen. At være en god kollega handler ikke kun om at bakke op, men også om at turde sige fra. Det skal være legitimt, at være uenige. Rosepligt og bekræftelsesnorm må ikke stå i vejen for at kunne modtage og give konstruktiv kritik. Som gode kollegaer skal vi konstruktivt kunne træde ind og ud af samarbejder, uden der opstår misforståelser. Spørgsmålet er, hvordan vi afmonterer de svære situationer?

Enighed gør ikke altid stærk

Et gruppepres for at være enige overskygger alt for ofte det faglige formål med det, der diskuteres. Ulempen, om man vil, ved tætte relationer og stærk samhørighed i personalegruppen kan være, at uenighed opfattes som mistillid. Vi kan derfor vinde meget ved at professionalisere tonen.

Ofte er der er en mangel på adskillelse mellem arbejds- og privatlivsjargon. Så når der er problemer med den gode tone, er det uhyre vigtigt, at vi kommunikerer inden for en strammere ramme.

Som personalegruppe kan vi lære meget af faglige uenigheder, og uenigheden kan gøre gruppen stærkere. Når vi er uenige med vores kolleger, får vi provokeret vores grundforståelser af, hvordan arbejdet skal gøres, og vi får øjnene op for egne svagheder. Af samme grund skal vi ikke partout have et udgangspunkt, der hedder, at vi skal mindske konflikter på arbejdspladsen, for det kan vi ikke. Vi skal i stedet mindske de ufrugtbare og personlige konflikter. For vi har brug for konflikter for at udvikle os. Og vi har brug for tydelig kommunikation.

Energi, engagement og udforskning

Det er en faglig kompetence at kunne håndtere uenighed. Faglighed er ikke kun teori, viden og metoder. Det er også evnen til at opbygge relationer og håndterer egne følelser. Det sætter gang i arbejdspladsen, når nogle mener, at tingene kan gøres anderledes. Og ofte er faglige konflikter berettigede, netop fordi de udvider vores horisonter og efterprøver vores tankegange. Arbejdspladser med de rette rammer for konstruktiv kritik og sparring, har mærkbart bedre samarbejde og højere faglighed.

Se også relevant kursus: Robuste skrøbelige ledere skaber bedre resultater

Vi får en anden form for fællesskab, når vi tager de faglige diskussioner. Derfor handler det om at vi opbygger en teamkultur, hvor uenighed kan trives. Vi skal vænne os til uenighed, så den ikke fylder og opleves som noget truende.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere