Alle nyheder
Artikel

Professionalisme som løbende proces

Mange stræber efter myten om den perfekte professionelle. Professionalisme er en løbende process, hvor du lærer hele livet. Læs mere i denne artikel.

Artikelbillede_600x450px_Illustration
Af Berit Mus Christensen og Maja Nørgård Jacobsen, autoriserede psykologer. Forfattere af bogen “Med mig selv som redskab“. Artikelserie: 4 af 5
Find del 1 af artikelserien her.
Find del 2 af artikelserien her.
Find del 3 af artikelserien med øvelse 1 her.
Find del 4 af artikelserien med øvelse 2 her.Mange af os forestiller os, at vi på ét eller andet tidspunkt når i mål med vores professionelle udvikling. På ét eller andet tidspunkt har jeg fået erfaring nok, været på nok efteruddannelse eller læst artikler og lavet øvelser nok, så jeg bliver i stand til at tage enhver professionel udfordring i stiv arm.Både MBT og ACT er tilgange, som ser den menneskelige psyke som en løbende proces. Med andre ord kan man sige, at det er ganske normalt, hvis vi undertiden (og for den sags skyld også ofte) kan få en følelse af, at vi ”aldrig lærer det”. Mennesker er komplekse i sig selv – og når to eller flere af slagsen mødes i en relation, opstår der et uendeligt antal af mulige emotionelle og handlingsmæssige forbindelser.

Se også relevant kursus: Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Fremfor at stræbe efter myten om den perfekte professionelle, kan det derfor være langt mere hensigtsmæssigt at arbejde på at blive den fleksible professionelle: Den, som er i løbende proces med at lære stadigt mere om sig selv og sit arbejde, og som har omsorg for sig selv i de indre og ydre udfordringer, som opstår på vejen igennem et meningsfuldt professionelt virke. Selvrefleksion, kvalificeret kollegial sparring og supervision vil dermed altid være vigtige aspekter af det professionelle virke.

Vi har i artikelserien givet en smagsprøve på, hvordan en åbenhed overfor vores eget følelsesliv som professionelle i arbejdet med mennesker kvalificerer vores indsats, snarere end at forurene den. I vores bog uddyber vi dette opgør med tabuet, at vi professionelle til enhver tid skal have vores følelser under kontrol – det er ganske enkelt hverken muligt eller nødvendigt.

Se også relevant kursus: Metakognitiv terapi

Til gengæld er det vigtigt at tillade dem at være en del af vores virke, og øve os i at handle bevidst med disse følelser. De øvelser, der fremgår her, er blot få eksempler fra bogen. Du kan her læse meget mere om, hvordan du, dine kolleger og din ledelse kan hjælpe hinanden med at (an)erkende, italesætte og håndtere det, som arbejdet med mennesker vækker i dig.

Kilder

  • Bateman, A.W., & Fonagy, P.F. (2007). Mentaliseringsbaseret behandling af borderline personlighedsforstyrrelse. En praktisk guide. Akademisk Forlag.
  • Fonagy, P. (1991). Thinking about Thinking: Some Clinical and Theoretical Considerations in the Treatment of a Borderline Patient. International Journal of Psychoanalysis, 72, 639-656.
  • Hayes, C., Strosahl, K.D. & Wilson, K (2013): Acceptance and commitment therapy – psykologisk fleksibilitet og mindfulnessprocesser. Hans Reitzel
  • Wenzlaff, R.M., & Wegner, D.M. (2000): Thought suppression. Annual Review of Psychology, 51, 59-91. doi:10.1146/annurev. psych.51.1.59.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere