Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Samarbejde er essentielt for at kunne løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet. Og psykologisk tryghed er fundamentet for det gode samarbejde.

Af Nana Rafn
psykologisk_tryghed_på_skoleområdet
Inklusion, differentieret undervisning, fravær, skolevægring, besparelser og pressede normeringer.

Det er blot nogle af de komplekse opgaver og udfordringer, du formentlig kan genkende fra dit arbejde på skole- og dagtilbudsområdet.

Samarbejde er helt essentielt for at kunne løse denne type komplekse opgaver. Harvard-professor Amy Edmondson udtrykker det sådan i sin bog, “The Fearless Organization“: “Today’s employees, at all levels, spend 50% more time collaborating than they did 20 years ago. Hiring talented individuals is not enough. They have to be able to work well together.”

For at der bliver tale om et reelt og frugtbart samarbejde, er det afgørende, at der er lydhørhed mellem alle parter, så ideer og læring kan vandre fra ledere til medarbejdere, men – lige så vigtigt – fra medarbejdere til ledelse og i sidste ende til beslutningstagerne på området. På denne måde kan psykologisk tryghed ses som næste skridt i udviklingen af professionelle lærings- eller mestringsfællesskaber, hvor samarbejdet bliver en egentlig kultur (to be) og ikke bare struktur (to do).

Psykologisk tryghed eksisterer i arbejdsmiljøer, hvor alle ansatte tør stå frem med fejl, tvivl, bekymringer, kritik, spørgsmål o.l., fordi de ved, at de ikke bliver straffet for det. Alle ansatte har en vished om, at alle input tæller og bliver taget alvorligt.

Amy Edmondson har forsket i psykologisk tryghed i mere end 20 år og har bl.a. fundet, at denne tryghed er udslagsgivende for niveauet af samarbejde og koordinering, men også for graden af læring og nye ideer.

I april 2022 kan du og dine kollegaer opleve Amy Edmondson, når hun gæster Danmark for at dele ud af sin store viden om psykologisk tryghed i en helt særlig masterclass. Her får hun også selskab af ledelsesrådgiver Christian Ørsted, som har arbejdet med psykologisk tryghed siden 2014.

I løbet af masterclassen tager de fat i tre overordnede punkter, som alle taler ind i psykologisk tryghed:

  • Building a Fearless Organization – the Role of Psychological Safety
  • Smart Failure? When Failure is Intelligent, When it’s not, and Why it Matters for Senior Executives
  • The Power of Teaming

Tag det første skridt i retning af psykologisk tryghed – deltag på den unikke masterclass den 26. april 2022 i København eller den 27. april 2022 i Herning. Læs mere om masterclassen lige her.

Du har også er mulighed for at deltage den 25. april 2022 i Oslo.

 

 

Inklusion, differentieret undervisning, fravær, skolevægring, besparelser og pressede normeringer.

Det er blot nogle af de komplekse opgaver og udfordringer, du formentlig kan genkende fra dit arbejde på skole- og dagtilbudsområdet.

Samarbejde er helt essentielt for at kunne løse denne type komplekse opgaver. Harvard-professor Amy Edmondson udtrykker det sådan i sin bog, “The Fearless Organization“: “Today’s employees, at all levels, spend 50% more time collaborating than they did 20 years ago. Hiring talented individuals is not enough. They have to be able to work well together.”

For at der bliver tale om et reelt og frugtbart samarbejde, er det afgørende, at der er lydhørhed mellem alle parter, så ideer og læring kan vandre fra ledere til medarbejdere, men – lige så vigtigt – fra medarbejdere til ledelse og i sidste ende til beslutningstagerne på området. På denne måde kan psykologisk tryghed ses som næste skridt i udviklingen af professionelle lærings- eller mestringsfællesskaber, hvor samarbejdet bliver en egentlig kultur (to be) og ikke bare struktur (to do).

Psykologisk tryghed eksisterer i arbejdsmiljøer, hvor alle ansatte tør stå frem med fejl, tvivl, bekymringer, kritik, spørgsmål o.l., fordi de ved, at de ikke bliver straffet for det. Alle ansatte har en vished om, at alle input tæller og bliver taget alvorligt.

Amy Edmondson har forsket i psykologisk tryghed i mere end 20 år og har bl.a. fundet, at denne tryghed er udslagsgivende for niveauet af samarbejde og koordinering, men også for graden af læring og nye ideer.

I april 2022 kunne man opleve Amy Edmondson, da hun gæstede Danmark for at dele ud af sin store viden om psykologisk tryghed i en helt særlig masterclass. Her fik hun også selskab af ledelsesrådgiver Christian Ørsted, som har arbejdet med psykologisk tryghed siden 2014.

I løbet af masterclassen tog de fat i tre overordnede punkter, som alle taler ind i psykologisk tryghed:

  • Building a Fearless Organization – the Role of Psychological Safety
  • Smart Failure? When Failure is Intelligent, When it’s not, and Why it Matters for Senior Executives
  • The Power of Teaming

 

Tag det første skridt i retning af psykologisk tryghed.

Deltag på uddannelsen om psykologisk tryghed med Christian Ørsted underviser.

Vil du læse endnu mere om Psykologisk tryghed?

Læs om hvad, hvorfor og hvordan i vores artikel: Hvad er psykologisk tryghed, og hvorfor er den vigtig?

 

Relevante arrangementer

Eksklusivt dagskurs med Amy Edmondson i psykologisk trygghet
Kursus

Eksklusivt dagskurs med Amy Edmondson i psykologisk trygghet

Unikt og eksklusivt dagskurs med Harvard-professor Amy Edmondson og bestselgerforfatter Christian Ørsted i Norge og Danmark. Find den danske afholdelse her. 

“Dette blir andre gang jeg hører Amy Edmondson live. Første gang, i 2019, kjente jeg lite til henne fra før, men opplevde foredraget svært inspirerende og nyttig, og jeg fikk virkelig øynene opp for psykologisk trygghets betydning i organisasjonsutvikling.” – Ingelin Burkeland, konsulent

Meld på organisasjonen din og kryss av på kalenderen allerede i dag. Det endelige programmet kommer snarest. Les mer om dagen under informasjonsboksen.

Mer enn 250 har allerede meldt seg på! 

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere