Det er blot nogle af de komplekse opgaver og udfordringer, du formentlig kan genkende fra dit arbejde på skole- og dagtilbudsområdet.
Samarbejde er helt essentielt for at kunne løse denne type komplekse opgaver. Harvard-professor Amy Edmondson udtrykker det sådan i sin bog, “The Fearless Organization“: “Today’s employees, at all levels, spend 50% more time collaborating than they did 20 years ago. Hiring talented individuals is not enough. They have to be able to work well together.”
For at der bliver tale om et reelt og frugtbart samarbejde, er det afgørende, at der er lydhørhed mellem alle parter, så ideer og læring kan vandre fra ledere til medarbejdere, men – lige så vigtigt – fra medarbejdere til ledelse og i sidste ende til beslutningstagerne på området. På denne måde kan psykologisk tryghed ses som næste skridt i udviklingen af professionelle lærings- eller mestringsfællesskaber, hvor samarbejdet bliver en egentlig kultur (to be) og ikke bare struktur (to do).
Psykologisk tryghed eksisterer i arbejdsmiljøer, hvor alle ansatte tør stå frem med fejl, tvivl, bekymringer, kritik, spørgsmål o.l., fordi de ved, at de ikke bliver straffet for det. Alle ansatte har en vished om, at alle input tæller og bliver taget alvorligt.
Amy Edmondson har forsket i psykologisk tryghed i mere end 20 år og har bl.a. fundet, at denne tryghed er udslagsgivende for niveauet af samarbejde og koordinering, men også for graden af læring og nye ideer.
Arbejd med understøttelsen af psykologisk tryghed
Som de eneste i Danmark udbyder vi en uddannelse, der certificerer dig i The Fearless Organization Scan, som er et redskab til at måle, analysere og facilitere psykologisk tryghed i teams. Redskaber er kvalitetssikret af Amy Edmondson.
På uddannelsen bliver du undervist af ledelsesrådgiver Christian Ørsted og ledelseskonsulent Sarah Møller Lundberg.
Lyder det som en uddannelse for dig? Så hop herind, hvor du finder mere info og nemt kan tilmelde dig.