Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Samarbejde er essentielt for at kunne løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet. Og psykologisk tryghed er fundamentet for det gode samarbejde.

Af Nana Rafn
psykologisk_tryghed_på_skoleområdet
Inklusion, differentieret undervisning, fravær, skolevægring, besparelser og pressede normeringer.

Det er blot nogle af de komplekse opgaver og udfordringer, du formentlig kan genkende fra dit arbejde på skole- og dagtilbudsområdet.

Samarbejde er helt essentielt for at kunne løse denne type komplekse opgaver. Harvard-professor Amy Edmondson udtrykker det sådan i sin bog, “The Fearless Organization“: “Today’s employees, at all levels, spend 50% more time collaborating than they did 20 years ago. Hiring talented individuals is not enough. They have to be able to work well together.”

For at der bliver tale om et reelt og frugtbart samarbejde, er det afgørende, at der er lydhørhed mellem alle parter, så ideer og læring kan vandre fra ledere til medarbejdere, men – lige så vigtigt – fra medarbejdere til ledelse og i sidste ende til beslutningstagerne på området. På denne måde kan psykologisk tryghed ses som næste skridt i udviklingen af professionelle lærings- eller mestringsfællesskaber, hvor samarbejdet bliver en egentlig kultur (to be) og ikke bare struktur (to do).

Psykologisk tryghed eksisterer i arbejdsmiljøer, hvor alle ansatte tør stå frem med fejl, tvivl, bekymringer, kritik, spørgsmål o.l., fordi de ved, at de ikke bliver straffet for det. Alle ansatte har en vished om, at alle input tæller og bliver taget alvorligt.

Amy Edmondson har forsket i psykologisk tryghed i mere end 20 år og har bl.a. fundet, at denne tryghed er udslagsgivende for niveauet af samarbejde og koordinering, men også for graden af læring og nye ideer.

I april 2022 kan du og dine kollegaer opleve Amy Edmondson, når hun gæster Danmark for at dele ud af sin store viden om psykologisk tryghed i en helt særlig masterclass. Her får hun også selskab af ledelsesrådgiver Christian Ørsted, som har arbejdet med psykologisk tryghed siden 2014.

I løbet af masterclassen tager de fat i tre overordnede punkter, som alle taler ind i psykologisk tryghed:

  • Building a Fearless Organization – the Role of Psychological Safety
  • Smart Failure? When Failure is Intelligent, When it’s not, and Why it Matters for Senior Executives
  • The Power of Teaming

Tag det første skridt i retning af psykologisk tryghed – deltag på den unikke masterclass den 26. april 2022 i København eller den 27. april 2022 i Herning. Læs mere om masterclassen lige her.

Du har også er mulighed for at deltage den 25. april 2022 i Oslo.

 

 

Relevante arrangementer

Masterclass ved Amy C. Edmondson i psykologisk tryghed
Masterclass

Masterclass ved Amy C. Edmondson i psykologisk tryghed

Jylland & Sjælland

Unik 1-dags masterclass med Harvard-professor Amy Edmondson og bestsellerforfatter Christian Ørsted i Danmark og Norge. Journalist og tv-vært, Cecilie Beck, er konferencier. Finn det norske arrangementet her.

Oplev Amy C. Edmondson, en af verdens førende og mest toneangivende ledelsestænkere. Deltag i unik masterclass i april 2022, hvor Edmondson stiller skarpt på psykologisk tryghed, og ledelsesrådgiver Christian Ørsted bl.a. bidrager med redskaber til implementering af psykologisk tryghed i din organisation.

Tilmeld din organisation og sæt et stort kryds i kalenderen allerede i dag. Er kompetencemidlerne for 2021 opbrugt, så kontakt os, og så finder vi en løsning. Læs mere om dagen under Informationsboksen.

Læs mere
Når kroppen siger fra
Kursus

Når kroppen siger fra

Jylland & Sjælland

Kroppen forsøger altid at fortælle os, hvordan vi har det – men det er ikke altid, at vi forstår, hvad den kommunikerer eller formår at handle på det.

Lotte Paarup, fysioterapeut og åndedrætsekspert, stiller på denne praksisnære kursusdag skarpt på kroppen, og hvordan du lærer at lytte til den.

Med fra dagen tager du bl.a.:

Et indblik i teorien bag kroppens reaktioner på livet Et møde med vagusnerven og dens enorme magt i kroppen Et kendskab til bindevævets evner og betydning i relation til kroppens historie og oplevelser Et møde med nøgleområder i kroppen, som er yderst relevante at se på, når kroppen siger fra Masser af praktiske redskaber til at hjælpe krop og psyke tilbage igen
Læs mere
Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse
Kursus

Hvad skal vi lege? Temadag om leg og legeforståelse

Jylland & Sjælland

Leg er helt afgørende for børns trivsel og udvikling, men hvordan er børns muligheder for leg i daginstitutioner, og hvordan understøtter du bedst legen i dit pædagogiske arbejde?

Det er nogle af fokuspunkterne på denne temadag om leg, hvor du kommer i selskab med daginstitutionsforsker og docent Christina Haandbæk Schmidt.

Få mere at vide om den inspirerende dag herunder.

Læs mere
ADHD hos piger og kvinder
Kursus

ADHD hos piger og kvinder

Jylland & Sjælland

Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det kan have store konsekvenser for dem, og det er derfor vigtigt, at du kan spotte ADHD’en hos piger/kvinder, så de kan få den fornødne hjælp.

På denne kursusdag kommer du i fagligt kompetent selskab med Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri. Hendes fokus vil være på:

ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD’en? Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?  ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD? Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Læs mere