Alle nyheder
Artikel

Stabilisering af traumeramte børn med Sleeping Dogs-metoden

Sleeping Dogs-metoden er en effektiv og helhedorienteret metode til stabilisering af traumatiserede børn. Læs mere om metoden her.

Sleeping dogs

Arbejdet med svært traumatiserede og omsorgssvigtede børn kan være fyldt med store udfordringer – især hvis barnet har modstand på at bearbejde de hændelser, som har forårsaget traumet. For i denne situation er det meget svært at hjælpe barnet med at få traumet bearbejdet og sikre udvikling. Derfor er det vigtigt, at du som fagprofessionel har en effektiv metode, som kan stabilisere barnet og gøre det klar til behandling af traumet.En sådan metode er den prisbelønnede stabiliseringsmetode Sleeping Dogs, som er udviklet af den hollandske psykolog Arianne Struik. Metoden er udviklet til at arbejde med traumatiserede børn, som ikke husker deres traumer, som ikke vil i behandling eller som fagprofessionelle ikke umiddelbart mener, kan hjælpes.

Vi har talt med socialrådgiver og supervisor Rikke Ludvigsen om Sleeping Dogs-metoden, som hun bruger i sit daglige arbejde med traumeramte børn. Nedenfor fortæller hun om metoden, som har vist utrolig gode resultater.

Vil du lære at bruge Sleeping Dogs-metoden, så kom med når Arianne Struik holder sin 2-dages workshop i Danmark til oktober. Læs mere her.

Sleeping Dogs-metoden

Sleeping Dogs-metoden er en helhedsorienteret metode, der ikke kun ser på barrierer for traumebehandling i barnet men også omkring barnet – altså barrierer i barnet omgivelser. Metoden består af interventioner til at overvinde 6 barrierer, som kan skabe utryghed og ustabilitet, og som derfor skal stabiliseres, inden et traumatiseret barn kan gå i behandling. Formålet med metoden er at skabe en tilstand i barnet, som gør dem klar til at få bearbejdet de hændelser, de har været udsat for.

De 6 barrierer er:

  1. Sikkerhed (Er der tilstrækkelig sikkerhed fysisk og følelsesmæssigt og terapeutisk, så der kan ske udvikling?)
  2. Dagligdag (Hvordan er barnets dagligdag? Er der nogen barrierer her?)
  3. Tilknytning (Er der de nødvendige forudsætninger for tilknytning hos tilknytningspersoner og barnet? Gør barnet tilstrækkelig brug af tilknytningspersoner?)
  4. Følelsesregulering (Er barnet i tilstrækkeligt omfang i stand til at regulere sine følelser – alene eller med hjælp?)
  5. Kognitivt skifte (kan barnet lave et kognitiv skifte i forhold til traumet?)
  6. Nøddeskallen (Kan barnet give et overblik over sine traumatiske erindringer ”i en nøddeskal”, mens han/hun bliver inden for sit tolerance-vindue?)

Socialrådgiver Rikke Ludvigsen har i mange år brugt metoden i praksis. Hun fortæller: ”Når jeg f.eks. møder et nyt barn, så gennemgår jeg Arianne Struiks barrieretest ud fra den viden, jeg har om barnet og dens omgivelser. Jeg arbejder med testen kronologisk, så jeg starter med barriere/fase 1 – er der sikkerhed nok? Når jeg er færdig med at gennemgå testen, så har jeg et overblik over, hvor der skal sættes ind. Med metoden kan jeg danne mig et overblik fra start af, og sige: ”okay, der er ikke sikkerhed nok, hverdagen fungerer ikke, barnet reagerer på den og den måde” – altså ned i alle 6 barrierer af testen. Så ved jeg, hvor jeg skal prioritere, og hvad jeg skal arbejde med, så jeg kan hjælpe barnet med at blive stabiliseret. Derudover kan jeg hele tiden gå tilbage og vurdere, om der er steder, hvor det stadig ikke er stabilt nok – og så går jeg ind og justerer på det”.

Rikke Ludvigsen fortsætter: ”Det er et rigtig godt værktøj for os professionelle til at holde os på sporet af, at vi arbejder med det, som er vigtigt for de her børn”.

Vil du lære at bruge Sleeping Dogs-metoden, så kom med når Arianne Struik holder sin 2-dages workshop i Danmark til oktober. Læs mere her.

Uanset om man sidder i psykiatrien, er psykolog, socialrådgiver, familiebehandler eller arbejder på f.eks. en skole, så kan man få noget ud af at lære Sleeping Dogs-metoden og deltage på et kursus med Arianne Struik. Der er f.eks. i dag rigtig meget fokus på at bruge metoden med børn, som har udfordringer i skolen” fortæller Rikke Ludvigsen. ”Det, man får ved at deltage på en workshop med Arianne Struik, som er helt fantastisk, er alt hendes viden og erfaringer om traumer samt alt det psykologiske omkring traumer. Og det bliver formidlet på en måde, så det kan overføres direkte i dit faglige arbejde. Hun bygger f.eks. sin undervisning op i et sprog, som du kan tage og bruge med børnene. Så den måde, som hun forklarer det på til os professionelle, er også den måde, hun forklarer det til børnene. Dvs. at det er en meget enkel måde at forklare noget på, som ellers kan være ret kompleks. Derudover får du også elementer, som du kan bruge direkte i dit arbejde, så hvis du f.eks. arbejder på en skole, så kan du sige: “Ahh okay, det her kan jeg bruge og tage med ud til den her dreng, som jeg arbejde med, og forklare ham, hvordan det kan være, han reagerer på den her måde i denne situation”. Så udover at få et struktureringsværktøj og danne sig et overblik over traumesituationen, så får du også nye måder, hvorpå du kan tale med de traumeramte børn – og har du så ikke direkte ansvaret for at ændre f.eks. omgivelserne, så kan du informere andre ansvarlige om udfordringerne. På den måde kan man kvalificere ens arbejde – uanset hvor man er henne i systemet” slutter Rikke Ludvigsen.

Læs mere om Sleeping Dogs-metoden i praksis her 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere