Uddannelses indhold
I samarbejde med Bente Juul og Susanne Bommelund fra Hjerneskadecentret på Fyn tilbyder vi en neuropædagogisk grunduddannelse, som er målrettet arbejdet med borgere, der er ramt af demens eller Alzheimers sygdom. Uddannelsen er udviklet med afsæt i undervisernes mere end 15 års specialistvirke blandt mennesker med Alzheimers eller andre former for demenssygdomme. Der arbejdes med udvikling og implementering af neurofaglige strategier, der kan imødekomme beskrevne udfordringer. Uddannelsen bygger på viden, forskningsresultater og litteratur på området. Alt bindes sammen ud fra en grundholdning om, at enhver forandring starter hos os selv som fagpersoner. Uddannelsens fokus er på det praktiske arbejde og er rettet mod de mange faggrupper, der arbejder med borgere med Alzheimers og andre demenssygdomme.
Opbygning
Uddannelsen påbegyndes med et virtuelt opstartsmøde, hvor vi byder velkommen og præsenterer uddannelsens indhold. Det er væsentligt, at en leder deltager i opstartsmødet, idet der er behov for, at denne er ansvarlig og koordinerende, når implementering effektueres. Herefter følger tre moduler af hver 2 dages varighed med fysisk fremmøde. Her præsenteres emnerne i en velvalgt rækkefølge med teoretiske oplæg, gruppearbejde og god tid til at arbejde med praksisrelationer – blandt andet ud fra dine egne cases og udfordringer fra dagligdagen. Selvom fokus er på det praktiske arbejde, får du naturligvis også den nyeste viden på området.
På modul 2 får du desuden et interessant aftenoplæg om at være pårørende til et menneske med Lewi Body Demens. Gæsteunderviser Anja Aalund Holst fortæller hudløst ærligt om tilladte og ”forbudte” tanker - og hvordan det påvirker en familie, når alvorlig sygdom rammer.
Imellem modul 2 og 3 får du mulighed for at arbejde med implementering af strategier, som du har udarbejdet under forløbet. Ligeledes får du efter de 3 moduler god tid til at arbejde med neuropædagogik i egen praksis, inden vi mødes til en opfølgningsdag med fysisk fremmøde. Her udveksler vi erfaring og får sparring på implementeringen af de neuropædagogiske strategier.
OBS: Hvis du i dit arbejde har kontakt med borgere med demenssygdomme, men ikke har mulighed for at følge en specifik borger, sørger underviserne for, at du får en case at arbejde ud fra.
Program
Virtuelt opstartsmøde: Introduktion og målsætning – 1 times varighed
Modul 1: Viden om Alzheimers sygdom og andre demensformer samt introduktion til neuropædagogisk tankegang:
- Hvad sker der i hjernen ved de forskellige former for demens, hvilken betydning har det for borgerens kognition, sansning og adfærd? Hvad sker der når borgeren bliver stresset m.m.?
- Ændringer af tilgange i takt med funktionsnedsættelse
- Introduktion til neuropædagogik
- Betydning af livshistorien (viden om hvad den enkelte har med sig i sin ” livsrygsæk”)
- Oxytocins betydning for menneskets velvære
Modul 2: Fra teori til praksis:
- Introduktion til neurofaglige analysemodeller – neuropædagogisk arbejdsplan, KRAP og Boksmodellen
- De negative historier, synsninger og hypoteser kan blive til forråelse i personalgruppen
- Hvad gør magt ved borgerens adfærd, magt contra afmagt samt systemets magt. Borgerinddragelse contra borgerprojekt
- Kvalitet i samarbejdet med de pårørende
Modul 3: Implementering og anvendelse:
- Kognitionspsykologisk forståelse af borgernes mestringsformer
- Relationen og spejlneuronernes betydning for trivsel
- Musik og dens betydning for det kognitive funktionsniveau (hukommelse, emotioner mm.)
- Forebyggelse af udadreagerende og uhensigtsmæssig adfærd
- Bibeholdelse af borgerens funktionsniveau længst muligt (motivation/stimulering)
- Omstrukturering af personalets tanke og tilgang mhp. en bedre tilgang og livskvalitet hos borgerne
Opfølgningsdag: Erfaringsudveksling og sparring:
- Repetition af den kognitionspsykologiske tankegang og anvendelsen heraf i praksis
- Gennemgang af ”værktøjskassen” og de neurofaglige redskaber
- Opsamling på de strategier, der er afprøvet siden uddannelsens afslutning
- Mulighed for at få sagssupervision på din egen case
I løbet af uddannelsen opnår du:
- Viden om, hvordan borgerens kognition, sansning og adfærd påvirkes af demens
- Viden om og forståelse for den neuropædagogiske tankegang og tilgang
- Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af Alzheimers og andre former for demens
- Afprøvning af grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber
- Sagssupervision, bl.a. i forhold til afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis
Under forløbet analyseres egne cases, og der udarbejdes konkrete strategier, som afprøves i egen praksis. Der vil være supervision på egne cases. Hvis du i dit arbejde har kontakt med borgere med demenssygdomme, men ikke har mulighed for at følge en specifik borger, sørger underviserne for, at du får en case at arbejde ud fra.
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til praktikere, eksempelvis sygeplejersker, pædagoger, demenskoordinatorer, social- og sundhedspersonale og andre fagpersoner, der ønsker at skabe de bedste forudsætninger for at understøtte og fremme trivsel for den enkelte borger med demens eller Alzheimers sygdom.
Uddannelsen er primært til tværfagligt personale, der arbejder med borgere i længerevarende forløb.