Find artikler, kurser og uddannelser, så du kan være klædt bedst muligt på til at varetage dit arbejde. Du er med til at forme Danmarks børn og unge, og det vil vi gerne bidrage til.
Vær med på denne kursusdag, hvor omdrejningspunktet er senfølger hos børn, der er født for tidligt, og hvordan du som fagperson bedst møder, forstår og støtter det præmature barn og dets familie.
I spidsen for dagen står sundhedsplejerske og sansemotorisk konsulent Marianne Bentsen, som sørger for, at du bl.a. bliver klædt på med:
Viden om, hvordan en for tidlig fødsel påvirker barnets udvikling En større forståelse af og viden om, hvordan du kan iagttage, møde og forstå de for tidligt fødte og deres forældre Viden om, hvad du skal se efter hos de for tidligt fødte børn – både når de er spæde, og når de bliver større – og viden om, hvordan du danner dig et tidligt billede af barnets sansemotoriske senfølger Viden om, hvordan du er med til at skabe de bedste rammer for det for tidligt fødte barn og skaber det vigtige samspil mellem sanser, hjerne og krop Viden om, hvordan du støtter og samarbejder med forældreneLæs med herunder, hvor du får mere information om den interessante kursusdag.
Det kommende hold er nu udsolgt
Bliv klædt på med viden om det sociale nervesystem samt redskaber til at hjælpe børn, unge og voksne, der er ramt af stress, angst og traumer. Dét sker på dette kursus, hvor du kommer i fagligt stærkt selskab med psykoterapeut Inge Svane.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a.:
En introduktion til nervesystemets opbygning, herunder kendskab til det sociale nervesystem, den polyvagale teori og neuroception Viden om vagusnerven, herunder vagusnervens to dele, og hvordan nerven hænger sammen med en krop og et sind i balance Indsigt i, hvordan sociale relationer påvirker det autonome nervesystem – og både kan øge og nedbringe stress, herunder fokus på tryghedens betydning Forståelse af betydningen af din egen fysiologiske tilstand, fremtoning og omgangsform i mødet med børn, unge og voksne, som er ramt af stress, angst og traumer Kendskab til co-regulering/samregulering som fundament for udvikling af selvregulering Konkrete kropslige øvelser, som er med til at vække det sociale nervesystem, og introduktion til, hvordan berøring som metode kan regulere det sociale nervesystemFå mere at vide lige herunder.
Mange børn og unge bruger i dag en stor del af deres vågne timer foran en skærm, men hvordan påvirker skærmene egentlig deres trivsel, udvikling og livsduelighed? Netop dét får du viden om på dette kursus, som psykolog Nicola Nyhave står i spidsen for.
Som deltager på kurset bliver du mere konkret klædt på med:
Viden om, hvordan krop og psyke gensidigt påvirker hinanden, og hvad der skaber det bedste grundlag for sundhed og trivsel hos mennesker Viden om sociale medier, FOMO og andre skærmfænomener, og hvordan de påvirker børn og unges sundhed, trivsel, udviklingsmuligheder og livsduelighed Indblik i, hvorfor det er vigtigt, at du, som fagperson, bidrager til at skabe en bedre balance mellem det analoge og det digitale i børn og unges liv – og inspiration til at gøre det Indblik i, hvorfor det er vigtigt, at du bygger solide stilladser omkring børn og unge og tør være en tydelig rollemodel i en verden i hastig forandringLyst til at vide mere? Så skal du bare læse med lige herunder.
Selvkontrol er en vigtig evne at mestre, da forskning bl.a. har vist, at den har betydning for, hvordan vi klarer os i livet, f.eks. med hensyn til uddannelse, relationer og trivsel.
Det er derfor vigtigt, at du som fagperson kan hjælpe med at styrke børns selvkontrol. Og det opnår du kompetencer til på dette kursus, hvor du bl.a. får:
Viden om, hvordan selvkontrol udvikles – herunder hvordan denne udvikling forstyrres, og hvad vi ved om de konsekvenser, der er forbundet med dette Viden om, hvilke gevinster der er forbundet med at arbejde med selvkontrol Viden om, hvordan du håndterer selvkontrol hos forskellige typer af børn Mulighed for at afprøve selvregulering gennem leg og øvelse Mulighed for at afprøve samtaleteknikker med fokus på de mikroprocesser, der er afgørende for, at barnet i relationen oplever evnen til selvfornemmelse og selvreguleringKursusdagen henvender sig til dig, der arbejder med børn i børnehavealderen og i indskolingen.
Læs mere lige herunder.
Deltag på denne kursusdag, og lær at hjælpe mennesker med autisme til bedre forståelse af sig selv og andre, og bliv samtidig endnu bedre til selv at se bag om adfærden hos mennesker med autisme.
Sammen med specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht dykker vi på kurset ned i mentalisering som redskab i arbejdet på autismeområdet, og det betyder, at du i løbet af kurset:
Får en grundlæggende forståelse af mentaliseringsteorien og lærer, hvordan du anvender mentaliseringstilgange og -metoder i dit praktiske arbejde med mennesker med autisme Lærer, hvordan du i praksis selv optræder mere mentaliserende efter mentaliseringsmodellerne RAM og ÅBEN fra Mentaliseringsguiden for herigennem også at styrke borgerens mentaliseringsevne Lærer at se bag om og forstå – og derved møde – konfliktadfærd mentaliserende Bliver undervist i, hvordan du vedholdent støtter og styrker borgerens følelse og oplevelse af eget “jeg”, så du sammen med borgeren kan skabe en gensidig kontakt og en ægthed i relationenSidste chance til januar 2024.
Selvom du og dine kollegaer elsker arbejdet med at drage omsorg for andre mennesker, kan det til tider være drænende, og I kan opleve omsorgstræthed. Så hvordan forebygger I bedst denne?
Dét dykker vi ned i på dette kursus, hvor du får fyldt den faglige rygsæk med viden og konkrete redskaber til forebyggelsesarbejdet af omsorgstræthed.
Som deltager på kurset opnår du således:
En dybere forståelse af begrebet og de risikofaktorer, der kan føre til omsorgstræthed Indsigt i og forståelse af betydningen af at have følelser med på arbejde – på godt og ondt Konkrete metoder og redskaber, du kan anvende i dit daglige forebyggelsesarbejde Refleksioner over, hvordan du som leder skal passe på dig selv, og hvordan du kan hjælpe dine medarbejdere med det sammeOplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.
Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:
Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsningerFlere end 250 deltog på dagen. Vil du med næste gang vi afholder et event med Bo Hejlskov? Skriv dig op på vores slide-in her til højre, så giver vi dig besked.
Bo Hejlskov indgår også på vores ADHD uddannelse.
Gør plads i kalenderen, og tag med på dette kursus om de udfordringer, som mennesker med udviklingsforstyrrelser kan have, når det handler om at definere egen seksualitet og kønsidentitet.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Viden om den seksuelle udvikling hos neurotypiske mennesker og personer med en udviklingsforstyrrelse. Indsigt i, hvordan gruppedynamikker og fællesskaber er med til at definere børnenes/de unges seksualitet og kønsidentitet. Redskaber til at kunne tale om hhv. seksualitet og kønsidentitet; de bekymringer som er forbundet med, at kroppen forandrer sig; at opleve lystfølelse og at ønske kønskorrigerende behandling. En introduktion til, hvordan du som fagperson tæt på barnet/den unge bedst muligt kan inddrage og støtte forældre/netværk i dette arbejde.Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder, hvor der er yderligere info.
Selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser blandt børn og unge kan have fatale konsekvenser, og det er afgørende, at du som fagperson kan hjælpe dem. På denne kursusdag lærer du derfor om ”De Tre Principper”, som er et nyt psykologisk paradigme i Danmark, der kan hjælpe mennesker med at finde tilbage til deres indre styrke og balance – bl.a. når de selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Når du deltager på kurset, opnår du:
Viden om selvskade og spiseforstyrrelser Kendskab til risikoadfærd og redskaber til opsporing i forhold til at identificere selvskade og spiseforstyrrelser i et tidligt stadie Indføring i ”De Tre Principper” ift. selvskade og spiseforstyrrelse med fokus på hvordan vi altid – inde bag kaosset af tanker og følelser – er ok; at vores sind er stærkt og selvhelende Indblik i, hvordan du som fagprofessionel kan hjælpe og gøre en forskel ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan bruges med det samme i praksis og i kombination med opsporingsredskaberneVed det faglige ror står psykoterapeut Jane Ellegaard, som til daglig arbejder med børn og familier i Skanderborg Kommune.
Læs mere om kursusdagen lige herunder.
På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til november/december 2024. Tilmeld dig/jer her på siden.
Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme.
Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser.
Når du deltager på dagen, får du:
En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i DanmarkLæs mere om dagen og underviserne lige herunder.
At have venner og være en del af et fællesskab er afgørende for børns trivsel og udvikling, så hvordan skaber du som fagperson trygge, vensomme kulturer for børnene? Dét er omdrejningspunktet for dette heldagskursus.
I spidsen for dagen står inklusionskonsulent Anne Søgaard. Hun sørger for, at din faglige rygsæk bl.a. bliver fyldt med:
Viden om, hvordan du er med til at gøre alle vennevigtige og værdifulde Viden om, hvordan stjernestunder har afgørende betydning Viden om, hvordan du forebygger ensomhed Indsigt i de 8 samspilstemaer i ICDP Indsigt i, hvordan følelser smitter Indsigt i mentaliseringKurset vil også være præget af praktiske øvelser, som klæder dig på til at arbejde med vensomhedsprincipperne, når du kommer hjem.
Sådan bliver dine egne personlige erfaringer og tilknytningsmønstre en ressource i faglig praksis. Gør plads i kalenderen, og deltag på dette kursus, hvor psykolog Sarah Daniel stiller skarpt på, hvordan den personlige historie med tilknytning indvirker på vores kompetencer og udfordringer som professionelle omsorgsgivere.
I løbet af kursusdagen opnår du:
Viden om, hvordan tilknytning og tilknytningsmønstre spiller ind i et arbejde, hvor omsorg indgår som en del af den professionelle opgave Inspiration til refleksion over, hvordan din egen tilknytningshistorie spiller ind i dit arbejde Indblik i, hvordan specifikke præferencer og tilbøjeligheder mht. tilknytning og omsorg giver specifikke muligheder og faldgruber i omsorgsarbejdet Input til, hvordan du kan indtænke denne dimension i måden, du tænker kollegafælleskab og ledelse i omsorgsarbejde Inspiration til måder at øge din egen ”langtidsholdbarhed” i omsorgsarbejde – og dermed undgå stress og omsorgstræthed