Skole og undervisning
Artikler

Skole og undervisning

Find artikler, kurser og uddannelser, så du kan være klædt bedst muligt på til at varetage dit arbejde. Du er med til at forme Danmarks børn og unge, og det vil vi gerne bidrage til.

Psykologisk Trygghet – den nye oljen?

Psykologisk Trygghet – den nye oljen?

Amy Edmondsons forskning på psykologisk trygghet i grupper og teams har vist seg å bli en av de førende retninger innenfor moderne ledelsesteori. Psykologisk trygghet er viktig for å få samarbeid til å gå knirkefritt. Jeg velger derfor å kalle psykologisk trygghet for oljen som smører maskineriet.

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Samarbejde er essentielt for at kunne løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet. Og psykologisk tryghed er fundamentet for det gode samarbejde.

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Pædagog, Anne Plesner Mathiasen, kunne i 2021 tilføje en ny titel til sit CV. Hun blev nemlig certificeret børne-stressvejleder, og her fortæller hun om sin oplevelse med at tage uddannelsen.

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega, og psykologisk tryghed spiller en afgørende rolle på arbejdspladser med et godt arbejdsmiljø. Læs mere her.

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Her beskriver cand.pæd.soc. Peter Andersen, hvad kollektiv mestring er, hvorfor det kan være godt at arbejde med kollektiv mestring, og hvordan denne mestring kan skabes.

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Det professionelle samarbejde har mange steder udviklet sig fra noget kollegialt til noget organisatorisk og fra noget koordinerende til noget refleksivt. Teamet skal også gerne gå fra at være noget strukturelt til noget kulturelt, hvor psykologisk tryghed kan være en vej.

Lad børnene tegne sig til læring med Magisk Tegning

Lad børnene tegne sig til læring med Magisk Tegning

Har du hørt om læringsmetoden, Magisk Tegning? Her fortæller kvinden bag, billedkunstner Pia Lajer, mere om metoden, og hvorfor den kan gøre en forskel - især for drenge i indskolingen.

Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Vi har talt med Gry Ravn Rønne, cand.pæd.pæd.psych. og specialist i behandling af angstlidelser, for at få hendes bud på, hvordan vi kan arbejde med børn og unge, der har udfordringer med skolevægring og skolefravær. Læs hele interviewet her.

“Kort & Godt Om Didaktik” – boganmeldelse

“Kort & Godt Om Didaktik” – boganmeldelse

Læs her en anmeldelse af fagbogen "Kort & Godt Om Didaktik", som er udkommet i 2020.

Historien om, hvordan det blev muligt at uddanne sig til børne-stressvejleder

Historien om, hvordan det blev muligt at uddanne sig til børne-stressvejleder

Hvad har det egentlig krævet at udvikle uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder? Og hvad har fokus været i skabelsen af uddannelsen? Det fortæller projektleder, Dilyana Borisova, om her.

Børns processuelle rettigheder i tvangsanbringelsessager

Børns processuelle rettigheder i tvangsanbringelsessager

Kommunerne har svært ved at leve op til de krav, som lovgivningen stiller. Faktisk blev det konkluderet, at der var fejl i 100 % af sagerne.

Ny forskning om skilsmisse: Det er ikke nødvendigvis så svært for børnene

Ny forskning om skilsmisse: Det er ikke nødvendigvis så svært for børnene

Er det altid en frygtelig sorg for børn, når forældrene bliver skilt? Og hvordan laver vi meningsfulde samtalegrupper for børn, hvis forældre bliver skilt? Læs her om nogle af de nye indsigter, samtalegruppeleder og ph.d., Pernelle Rose, er kommet frem til i sin forskning om børns oplevelser med at have skilte forældre og betydningen af samtalegrupper.