Seminarer
Skole og undervisning
Artikler

Skole og undervisning

Find artikler, kurser og uddannelser, så du kan være klædt bedst muligt på til at varetage dit arbejde. Du er med til at forme Danmarks børn og unge, og det vil vi gerne bidrage til.

Psykologisk tryghed: ”De små skridt er enormt vigtige, og vi skal tage dem tit”

Psykologisk tryghed: ”De små skridt er enormt vigtige, og vi skal tage dem tit”

Vi har talt med organisationspsykolog og forfatter Lotte Svalgaard for at få hendes syn på, hvorfor psykologisk tryghed er vigtig på arbejdspladser, og hvordan vi lykkes med at skabe den.

“De fleste ledere har gode intentioner, men ….” – Interview med Rikke Østergaard om psykologisk tryghed

“De fleste ledere har gode intentioner, men ….” – Interview med Rikke Østergaard om psykologisk tryghed

Hos Seminarer.dk har vi talt med sociolog og forfatter Rikke Østergaard for at få et indblik i hendes erfaring med psykologisk tryghed på danske arbejdspladser. Læs med her.

Psykologisk tryghed – en mulig vej til innovation og kompleks problemløsning

Psykologisk tryghed – en mulig vej til innovation og kompleks problemløsning

Psykologisk tryghed og organisatorisk udvikling hænger sammen. Organisatorisk udvikling skabes ikke via frygt og stressende skrækbilleder af brændende platforme, men derimod som udgangspunkt via en oplevelse af grundlæggende psykologisk tryghed, hvor man forpligter hinanden på åbenhed og ærlighed.

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Samarbejde er essentielt for at kunne løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet. Og psykologisk tryghed er fundamentet for det gode samarbejde.

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Pædagog, Anne Plesner Mathiasen, kunne i 2021 tilføje en ny titel til sit CV. Hun blev nemlig certificeret børne-stressvejleder, og her fortæller hun om sin oplevelse med at tage uddannelsen.

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega, og psykologisk tryghed spiller en afgørende rolle på arbejdspladser med et godt arbejdsmiljø. Læs mere her.

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Her beskriver cand.pæd.soc. Peter Andersen, hvad kollektiv mestring er, hvorfor det kan være godt at arbejde med kollektiv mestring, og hvordan denne mestring kan skabes.

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Det professionelle samarbejde har mange steder udviklet sig fra noget kollegialt til noget organisatorisk og fra noget koordinerende til noget refleksivt. Teamet skal også gerne gå fra at være noget strukturelt til noget kulturelt, hvor psykologisk tryghed kan være en vej.

Lad børnene tegne sig til læring med Magisk Tegning

Lad børnene tegne sig til læring med Magisk Tegning

Har du hørt om læringsmetoden, Magisk Tegning? Her fortæller kvinden bag, billedkunstner Pia Lajer, mere om metoden, og hvorfor den kan gøre en forskel - især for drenge i indskolingen.

Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Vi har talt med Gry Ravn Rønne, cand.pæd.pæd.psych. og specialist i behandling af angstlidelser, for at få hendes bud på, hvordan vi kan arbejde med børn og unge, der har udfordringer med skolevægring og skolefravær. Læs hele interviewet her.

“Kort & Godt Om Didaktik” – boganmeldelse

“Kort & Godt Om Didaktik” – boganmeldelse

Læs her en anmeldelse af fagbogen "Kort & Godt Om Didaktik", som er udkommet i 2020.

Fra start til StressBusters

Fra start til StressBusters

Hvad kræver det egentlig at udvikle en digital uddannelse som ”StressBusters”? Og hvad har fokus været i skabelsen af uddannelsen? Det fortæller projektleder, Dilyana Borisova, om her.