Mennesker, der er ramt af dysfunktioner i hjernen og kognitive udfordringer, oplever enorme menneskelige omkostninger.
Dette kan omfatte nedsat hukommelse, problemer med opmærksomhed, planlægning og organisering, udfordringer med at udtrykke sig og forstå sprog. De kognitive udfordringer kan også medføre en række vanskeligheder på det emotionelle plan. Vanskeligheder, der ofte indebærer, at personen for eksempel handler mere impulsivt, er mere angst, irritabel og generelt har sværere ved at regulere sine følelser og indgå i sociale sammenhænge.
Disse udfordringer kan have en stor indvirkning på personens livskvalitet og gøre det svært at udføre daglige aktiviteter, kommunikere og interagere med andre, herunder give udtryk for behov, tanker og følelser.
Derfor er det vigtigt, at du og dine kolleger kan udrede og fortolke personens situation og give mulighed for at opnå en meningsfuld hverdag. Du skal være god til at lytte og kommunikere, og du skal kunne se adfærd ud fra borgerens perspektiv, så du kan sikre den individuelle tilgang, der er brug for. Du skal - gennem tilbud om passende støtte og intervention - medvirke til, at livet bliver værd at leve.
Neuropædagogikken tilbyder en forståelsesramme, som bevirker, at du og dine kollegaer kan se bag om borgerens adfærd og møde borgeren i dennes behov.
Hvad er neuropædagogik?
Neuropædagogik er anvendt neurologi og neuropsykologi, hvor pædagogiske overvejelser og fremgangsmåder tager udgangspunkt i viden om hjernens funktion og borgerens kognitive vanskeligheder. Gennem en neuropædagogisk tilgang kan du som fagperson udrede den enkeltes situation, personens ressourcer og behov og dermed tilpasse rammer, strukturer og samspil, så det bedst muligt understøtter den enkeltes livskvalitet og trivsel. Ydermere inddrages borgerens livshistorie som en central del i det neuropædagogiske arbejde, da et kendskab til borgerens liv og motivationsfaktorer er med til at skabe forståelse for de handlinger, reaktioner og muligheder, borgeren har. Du lærer således at tænke kognitionspsykologisk, når du samarbejder med borgeren.
Uddannelsen giver kompetencer til at udrede, fortolke og tilrettelægge den bedste støtte og intervention for den enkelte borger. Uddannelsen bygger på den nyeste viden, forskningsresultater og litteratur på området. Alt bindes sammen ud fra en grundholdning om, at enhver forandring begynder hos os selv som fagpersoner.