Alle nyheder
Artikel

Personlige og professionelle værdier som ledetråd – øvelse

I denne artikel får du en konkret øvelse, så du får sat ord på dine professionelle værdier. Det vil hjælpe dig og dine borgere.

fra mere til bedre
Af Berit Mus Christensen og Maja Nørgård Jacobsen, autoriserede psykologer. Forfattere af bogen “Med mig selv som redskab“. Artikelserie: 4 af 5
Find del 1 af artikelserien her.
Find del 2 af artikelserien her.
Find del 3 af artikelserien her.Når der er gang i de indre reaktioner, kan det være en stor hjælp at være sig sine værdier bevidst. For mange virker det at sætte ord på sine værdier både banalt og vanskeligt på samme tid. Men prøv alligevel at tænke lidt over følgende:

Øvelse 2: Hvad er dine professionelle værdier?

Forestil dig, at vi spoler tiden frem til en reception i anledning af, at du går på pension. Dine klienter, kolleger, familie og venner holder taler for dig. Hvilke ord vil du ønske, repræsentanterne fra de forskellige grupper beskriver dig med? Skriv de ord ned, du spontant kommer i tanker om – og prøv at lade være med at censurere dig selv. Skriv også de ord ned, du godt ved, du ikke er kendt for i dag. Gem papiret, så  du løbende kan vende tilbage til det. Du må gerne tilrette listen senere hen.

Se også relevant kursus: Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Vær i definitionen af dine værdier opmærksom på, at værdier er noget, du til enhver tid vil kunne handle på – dvs. noget, du aldrig definitivt bliver færdig med. Mange forveksler værdier med mål. Fx er at handle venligt en værdi – men at blive velanset er et mål. At søge at dygtiggøre sig er en værdi – men at være dygtig til noget er et mål.

Hvis du kigger på sætningerne, vil du måske få øje på, at det at handle værdibaseret er noget, vi til enhver tid vil kunne gribe til – hvorimod det ikke er muligt endegyldigt at kontrollere, om vi når vores mål. I arbejdet med mennesker er der mange variable faktorer, og der vil derfor være mange aspekter, som vi ikke kan kontrollere – fx hvordan den anden reagerer og responderer på vores indsats, eller hvilke rammer vi har for vores arbejde.

Se også relevant uddannelse: Metakognitiv terapi

Når en person, vi ønsker at hjælpe ikke føler sig hjulpet, gør det ofte ondt på os. I sådanne tilfælde nåede vi ikke vores mål. Når dette gør ondt, handler det i bund og grund om, at der er noget her, vi ikke er ligeglade med: Hvor der er smerte, er der værdier, og hvor der er værdier, er der smerte. Hvis vi er i god kontakt med vores værdier, samtidigt med at vi skaber plads til de følelser, som situationen fremkalder i os, kan det hjælpe os til at lede efter nye måder at udleve værdien på.

Enten ved at ændre strategi i den tilspidsede relation, eller (hvis relationen af forskellige årsager er ophørt) at rette blikket imod små som store muligheder for at udleve vores værdier i den situation, vi befinder os i lige nu. Samtidigt kan det være gavnligt at vende et omsorgsfuldt blik på vores egne følelser i retrospekt: Var der visse tanker, følelser eller kropslige reaktioner, som fik krogen i mig? Du kan bruge øvelse 1 som vejledning til at oparbejde din selvrefleksion og bevidsthed om evt. undgåelsesadfærd, som du måske i en kommende lignende situation vil være opmærksom på.

Se også relevant uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulness-uddannelse

Professionelisme er en løbende proces. Læs mere om det i 5 og sidste del af denne artikelserie. Du finder den her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere