Portræt af Rikke Yde Tordrup - Underviser på AKT uddannelsen & specialist i klinisk børnepsykologi

Rikke Yde Tordrup er specialist i klinisk børnepsykologi, og er en dedikeret og erfaren underviser på vores AKT uddannelse. Som en del af vores AKT uddannelse, har Rikke været en central figur i at uddanne og udvikle fremtidens lærere og pædagoger. Rikke er også en flittig forfatter og har flere bøger bag sig.

Rikke Yde Tordrup

Introduktion af Rikke Yde Tordrup

Rikke Yde Tordrup er en dygtig og erfaren underviser, der brænder for at hjælpe fagprofessionelle i skolerne med at forbedre deres kompetencer og færdigheder. Hun har en kandidatgrad i psykologi fra Aarhus Universitet, og er både autoriseret af Psykolognævnet og godkendt som klinisk specialist i børn og unge af Dansk Psykologforening.

Rikke er også en efterspurgt foredragsholder, hvor hun taler om emner som forældresamarbejde, udviklende øjeblikkes betydning og relationer, både i almen- og specialområdet, samt omsorgssvigts konsekvenser og børnebreves betydning for det udsatte barn. Du kan bl.a. møde Rikke på vores meget deltagerroste AKT uddannelse.

Som fagbogsforfatter har Rikke skrevet flere bøger om udviklingspsykologi til både almen- og specialområdet. Bøgerne er rettet mod fagprofessionelle, men forældre er også velkomne til at læse med.

Rikke tilbyder også supervision til fagprofessionelle, der har som opgave, at få andre i trivsel. Det kan være socialrådgivere, sundhedsplejersker, pædagoger, lærere, psykologer, familiebehandlere, adoptionskonsulenter, plejefamilier m.fl.

Rikke Yde Tordrup - En autoritet indenfor udviklingspsykologi og børns trivsel

Rikke Yde Tordrup er ikke kun en dygtig og erfaren underviser, men også en talentfuld forfatter. Hendes bøger er en værdifuld kilde til viden om udviklingspsykologi til både almen- og specialområdet. Målgruppen er fagprofessionelle, men forældre kan også have glæde af at læse med.

En af hendes mest populære bøger er "Udviklende øjeblikke", hvor Rikke undersøger betydningen af de øjeblikke i børns liv, der kan have stor betydning for deres udvikling. Bogen giver læserne værktøjer til at genkende og skabe disse øjeblikke, samt hvordan man kan støtte børnene i deres udvikling.

En anden populær bog er "Markante forældre", hvor Rikke undersøger forældres betydning for børns udvikling og trivsel. Bogen giver læserne værktøjer til at støtte forældre i deres rolle og hjælpe dem med at skabe positive relationer til deres børn.

Rikke har også skrevet "Barnets perspektiv", hvor hun undersøger betydningen af at tage børns perspektiv i betragtning i pædagogisk arbejde. Bogen giver læserne værktøjer til at forstå børns perspektiv og hvordan man kan støtte dem i deres udvikling.

Endelig har Rikke skrevet flere udgaver af bogserien "Tryg tilknytning i...", hvor hun undersøger betydningen af tryg tilknytning i børns liv og hvordan man kan skabe og vedligeholde denne tilknytning. Bøgerne er en værdifuld kilde til viden for fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge.

Alt i alt er Rikke Yde Tordrup en talentfuld forfatter, der har skrevet flere bøger om udviklingspsykologi, der er en værdifuld kilde til viden for både fagprofessionelle og forældre. Hendes bøger giver læserne værktøjer til at forstå og støtte børns udvikling og trivsel.

Forbedr dine kompetencer inden for inklusion og konflikthåndtering - deltag på vores AKT uddannelse

Vores AKT uddannelse er en unik mulighed for fagprofessionelle i skolerne til at forbedre deres kompetencer og færdigheder inden for inklusion og konflikthåndtering. Uddannelsen er ledet af en række erfarne eksperter inden for deres felt, herunder konsulent Tacha Elung, konfliktmægler Jan Andersen, jurist Bente Adolphsen og specialist i klinisk børnepsykologi Rikke Yde Tordrup.

Under uddannelsen vil deltagerne få teoretisk viden om specifikke udviklingsforstyrrelser og redskaber til at igangsætte inkluderende handleplaner. Derudover vil deltagerne få træning i brugen af redskaber, der kan hjælpe klasser med et højt konfliktniveau. På uddannelsen vil der også være fokus på at give deltagerne praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante forældre og ressourcesvage forældre. Deltagerne vil også få viden om, hvornår og hvordan man skal underrette de sociale myndigheder, og hvilke tavshedspligtregler der findes.

Efter gennemførelsen af uddannelsen vil deltagerne få certificeret AKT-/Inklusionsvejleder og få 10 ECTS-point. Uddannelsen er en unik mulighed for fagprofessionelle i skolerne at forbedre deres kompetencer og færdigheder, og hjælpe børn og unge med specifikke udfordringer i en inkluderende skole.

Artikler om skoleområdet

Nyeste
Populære
Bliv Inklusionsvejleder ved Seminarer.dk – Alt om vores AKT-/Inklusionsvejleder Uddannelse

Bliv Inklusionsvejleder ved Seminarer.dk – Alt om vores AKT-/Inklusionsvejleder Uddannelse

Drømmer du om at gøre en forskel i børns liv og styrke inklusionen i skolerne? Lær alt om at blive en dygtig inklusionsvejleder gennem AKT/Inklusions uddannelsen hos Seminarer.dk. Dyk ned i en verden af mangfoldighed, kompetencer og muligheder!

Skole og undervisning
Læs mere
Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere

Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere

Overvejer du at søge om kompetencemidler fra en fond, men er du i tvivl om processen? Så læs med her, hvor Sine Christensen fortæller om sin oplevelse med at søge via Den Statslige Kompetencefond. Nederst i artiklen finder du også en tjekliste til din ansøgningsproces.

Kurser og efteruddannelse for lærere
Læs mere
Skolefravær: Årsager, konsekvenser og løsninger for fagprofessionelle

Skolefravær: Årsager, konsekvenser og løsninger for fagprofessionelle

I denne artikel tager vi et kig på skolefravær og dets årsager, konsekvenser og løsninger. Få et hurtigt overblik over, hvordan du kan støtte elever og familier og bidrage til at reducere fraværet samt skabe et inkluderende og støttende skolemiljø.

Børn & unge
Læs mere
Skolevægring & autisme: Hvad er det, og hvordan kan vi hjælpe?

Skolevægring & autisme: Hvad er det, og hvordan kan vi hjælpe?

Skolevægring er udbredt blandt børn med autisme. Denne artikel udforsker årsagerne, samt strategier til at støtte disse børn og hjælpe fagprofessionelle i deres arbejde.

Børn & unge
Læs mere
Skolevægring og ADHD – definition, årsager & strategier

Skolevægring og ADHD – definition, årsager & strategier

Skolevægring er et stigende problem, især for børn med ADHD. Denne artikel undersøger forholdet mellem skolevægring og ADHD samt effektive interventioner og strategier for at hjælpe disse børn.

Kurser og efteruddannelse for lærere
Læs mere
Forebyggelsen af skolefravær er kompleks – men tværfaglighed & konkrete redskaber giver handlekraft

Forebyggelsen af skolefravær er kompleks – men tværfaglighed & konkrete redskaber giver handlekraft

Hvordan sikrer vi, at der i fremtiden bliver langt færre af de tomme stolepladser i danske skoler? Dette spørgsmål dykker vi i dette interview ned i sammen med Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, og Ann Rubæk-Nielsen, chef for Center for Børn og Familie i Bornholms Regionskommune. I 2022 sad de under samme tag på Bornholm, da Tine Basse Fisker og Seminarer.dk stod i spidsen for et kompetenceforløb om skolefravær, som Ann Rubæk-Nielsen var én af initiativtagerne bag.

Kurser og efteruddannelse for lærere
Læs mere
Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker

Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker

Kender du det, at du som lærer bare ikke kan få en god relation til en elev? Her kan du læse om Martin Seligmans 24 personlige styrker i forhold til lærer-/elevrelationen, så du kan styrke forholdet.

Kurser og efteruddannelse for lærere
Læs mere
Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Angst og skolefravær: ”Vi skal se med barnet hele vejen rundt”

Vi har talt med Gry Ravn Rønne, cand.pæd.pæd.psych. og specialist i behandling af angstlidelser, for at få hendes bud på, hvordan vi kan arbejde med børn og unge, der har udfordringer med skolevægring og skolefravær. Læs hele interviewet her.

Angst kurser og uddannelser ved Seminarer.dk
Læs mere
Forkert ledelse på skoler kan have mange følgevirkninger!

Forkert ledelse på skoler kan have mange følgevirkninger!

Det er yderst vigtigt, at der er fokus på inklusionsledelse og -udvikling på skoler. Læs her om følgevirkningerne ved forkert ledelse på skoler.

Alle nyheder
Læs mere
Ikoner 300×300
Vi har mere end 20 års erfaring
Ikoner 300×3002
Udviklet i tæt dialog med brugerne
Ikoner 300×3003
Mere end 5000 kursister bruger os om året
Ikoner 300×3004
Vi fokuserer på det praksisnære