børn og unge
Artikler

Børne- og ungeområdet

Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Psykologisk tryghed er fundamentet for at løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet

Samarbejde er essentielt for at kunne løse komplekse opgaver på skole- og dagtilbudsområdet. Og psykologisk tryghed er fundamentet for det gode samarbejde.

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Anne er blevet børne-stressvejleder: ”Nu kan jeg se bag om adfærden på en anderledes måde”

Pædagog, Anne Plesner Mathiasen, kunne i 2021 tilføje en ny titel til sit CV. Hun blev nemlig certificeret børne-stressvejleder, og her fortæller hun om sin oplevelse med at tage uddannelsen.

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Psykologisk tryghed skaber bedre arbejdsmiljø – og bedre resultater

Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega, og psykologisk tryghed spiller en afgørende rolle på arbejdspladser med et godt arbejdsmiljø. Læs mere her.

Behandling af chok og traumer hos børn: Lea og glaskuglen, en case

Behandling af chok og traumer hos børn: Lea og glaskuglen, en case

Læs her en case, der illustrerer, hvordan en kropsligt orienteret tilgang kan bruges til at forløse chok og traumer hos børn.

Omsorgstræthed – Det kræver sit menneske at arbejde med mennesker

Omsorgstræthed – Det kræver sit menneske at arbejde med mennesker

Du bruger dig selv, når du arbejder med andre mennesker, f.eks. inden for det pædagogiske felt. Det kan føre til omsorgstræthed. Her fortæller pædagog Rikke Smedegaard Hansen om sine erfaringer med, hvorfor omsorgstræthed opstår, og kommer med bud på, hvordan den forebygges og afhjælpes.

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Kollektiv mestring – hvad, hvorfor og hvordan?

Her beskriver cand.pæd.soc. Peter Andersen, hvad kollektiv mestring er, hvorfor det kan være godt at arbejde med kollektiv mestring, og hvordan denne mestring kan skabes.

Når selvskade bliver digital

Når selvskade bliver digital

Læs her vores interview om online selvskade med psykolog Lotte Rubæk, der er leder af "Team for selvskade".

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Psykologisk sikkerhed – en mulig vej til en kollaborativ kultur

Det professionelle samarbejde har mange steder udviklet sig fra noget kollegialt til noget organisatorisk og fra noget koordinerende til noget refleksivt. Teamet skal også gerne gå fra at være noget strukturelt til noget kulturelt, hvor psykologisk tryghed kan være en vej.

“Vi skal tale om sorgen og gå til den sørgende med respekt”

“Vi skal tale om sorgen og gå til den sørgende med respekt”

På Lis Nielsens CV står bl.a. “familieterapeut” og “sorggruppeleder for børn og unge”, og nu har hun føjet endnu en titel til CV’et efter at være blevet uddannet som certificeret sorgvejleder. Læs her, hvordan hun oplevede Sorgvejlederuddannelsen.

Louise om forløbet i metakognitiv terapi: ”Jeg blev enormt inspireret!”

Louise om forløbet i metakognitiv terapi: ”Jeg blev enormt inspireret!”

Her kan du læse om, hvordan psykolog Louise Rytter Højmark oplevede forløbet i metakognitiv terapi, og hvordan hun bruger den nye viden i sit arbejde med børn og unge.

3 hurtige til Pernelle Rose om børns skilsmisseoplevelser

3 hurtige til Pernelle Rose om børns skilsmisseoplevelser

Vi har stillet 3 spørgsmål om skilsmisse til Pernelle Rose, som er ph.d. i børns oplevelser med skilsmisser og samtalegrupper.

Lyt til podcast: Uro i klasserne

Lyt til podcast: Uro i klasserne

Lyt her til psykolog og ph.d., Rasmus Alenkærs, podcast, hvor han stiller skarpt på uro i skoleklasserne, konsekvenserne af uroen, og hvad der kan gøres ved den.