Kurser i psykologi & psykiatri. Vi sætter en ære i at holde os og dig opdaterede på området. Find vores nyeste artikler, kurser og uddannelser.
Spiseforstyrrelser kan bunde i en dyb længsel efter nærhed og omsorg fra andre mennesker. På dette kursus dykker vi derfor ned i omsorgshunger, spiseforstyrrelser og tilknytning.
Ved at deltage på dagen får du dine kompetencer skærpet gennem:
Nye perspektiver på opmærksomhedspunkter i forhold til spiseforstyrrelse, og hvorfor mennesker udvikler et forstyrret forhold til mad og krop Indsigt i, hvordan behandlere skaber det trygge rum til at udforske udfordringer med klienten Redskaber til at arbejde med følelsesregulering, behov og grænsesætning og selvmedfølelse hos klienten Brugbar viden om, hvordan tilknytningsteorien kan bruges som forklaringsmodel, og hvordan den kan inddrages i behandlingenDu kommer i fagligt stærkt selskab med Mia Beck Lichtenstein, professor og psykolog, samt Parnian Jarubi, recoverycoach.
Deltag på dette kursus, hvor du får den rette viden til at kunne opspore senfølgesymptomer efter seksuelle overgreb i barn- og ungdommen, og hvor du også bliver undervist i at støtte mennesker med disse senfølger og forebygge retraumatisering.
Dagen igennem lærer du fra psykolog Mehrak Lykkeberg, som bl.a. giver dig viden om:
Antallet af seksuelle overgreb, og hvem der begår dem Hvem der udvikler senfølger, og hvilke forhold der har særlig betydning for det Hvordan senfølger kommer til udtryk hos voksne PTSD og kompleks PTSD efter seksuelle overgreb Typiske reaktioner hos fagprofessionelle i mødet med mennesker med senfølger samt inspiration til, hvordan du passer på både borgeren og dig selv
Mennesker med kognitive forstyrrelser kan have en adfærd, som virker uhensigtsmæssig og frustrerende – men de forsøger altid at kommunikere noget med den. Det er derfor afgørende, at du som fagperson kan afkode, hvad der egentlig bliver sagt med adfærden.
På denne kursusdag står demenspsykolog Anneke Dapper-Skaaning klar til bl.a. at klæde dig på med:
Viden om, hvordan mennesker med kognitive forstyrrelser og et manglende sprog kommunikerer gennem adfærd; hvordan kommer dette til udtryk? Og hvad afspejler det af følelser og psykologiske behov? Redskaber til at forstå og analysere borgerens adfærd, blandt andet ved hjælp af Isbjergsmodellen og en forståelse af hjernens opbygning og kognition Inspiration til, hvordan du styrker relationsarbejdet og møder borgeren ligeværdigt, når sproget mangler Kendskab til et nyt sprog for adfærd – og hvordan du bliver bedre til at aflæse og tale sproget, herunder indsigt i en ny måde at tale til følelser og sanser Mulighed for at arbejde med egne cases og problemstillingerHop længere ned på siden for at få mere at vide om kurset.
Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociation
Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.
Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.
De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:
Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Få redskaber til at identificere, forebygge og afhjælpe belastningsreaktioner hos unge og voksne med autisme.
Mennesker med autisme har en øget risiko for at opleve belastningsreaktioner. Årsagerne til belastningsreaktionerne kan dog være anderledes end hos neurotypiske mennesker, og det har betydning for, hvilke strategier der virker for dem. Så hvordan hjælper du egentlig bedst?
Det får du svar på som deltager på denne kursusdag, hvor du opnår:
Viden om, hvordan du kan identificere tegn på belastningsreaktioner ved autisme Indsigt i mulige årsager til belastningsreaktioner ved autisme, f.eks. stress, angst og isolation Redskaber til, hvordan du kan arbejde med belastningsreaktioner ved autisme Eksempler, forklaringer og redskaber, du kan overføre direkte til dine egne opgaver lige efter kursetFå mere at vide om kurset lige herunder.
Bliv undervist af psykolog Louise Brückner Wiwe på dette kursus, der stiller skarpt på, hvordan du opnår endnu større forståelse af unge med dobbeltdiagnoser, og hvordan du kan være med til at hjælpe dem.
I løbet af kursusdagen bliver du bl.a. klædt på med:
Viden om unges udvikling af stofanvendelse set i lyset af deres baggrund, begavelse, kognition og personlighedsstruktur Viden om PTSD, kompleks PTSD, udviklingstraumer og senere traumer samt effekten på udvikling af kognition, sindslidelse og misbrugsvarianter Redskaber til, hvordan du i praksis arbejder med den rusmiddelanvendende unge, og hvordan du får indtryk af, hvad der er overgået ham/hende Redskaber til at blive mere præcis i din indsamling af viden og observationer Redskaber til at stille spørgsmål ved egen praksis og årsager til, at tiltag ikke virker Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier ift. at forstå misbrugets natur for at sikre en mere sandsynlig ned- og udtrapning
Få en kropslig tilgang til at skabe ro og balance hos børn, unge og voksne.
Når børn, unge og voksne rammes af stress, angst eller traumer, kommer nervesystemet hurtigt i alarmberedskab. Kroppen reagerer før sproget, og det sociale nervesystem i vagusnerven lukker ned. Det påvirker mentaliseringsevnen, relationsevnen og evnen til at føle sig tryg.
På dette kursus bliver du undervist af psykoterapeut Inge Svane og får en kropslig, praksisnær tilgang, som giver dig forståelsen og redskaberne til at hjælpe mennesker tilbage til kontakt, ro og regulering gennem relation, nærvær og målrettede øvelser.
Kurset bygger bl.a. på viden og øvelser fra Inge Svanes bog Find hjem til dig selv igen (med 73 øvelser) og øvelseskortene Nervesystemets Vejviser, der er opbygget over nervesystemets tre tilstande: Nedlukning – Kamp/Flugt – Balance.
Få meget mere at vide om kursusdagen lige herunder.
At blive forælder til et barn med særlige behov fører ofte mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.
Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst .
På dagen opnår du bl.a.:
Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortælling
Deltag på denne kursusdag, og lær at hjælpe mennesker med autisme til bedre forståelse af sig selv og andre, og bliv samtidig endnu bedre til selv at se bag om adfærden hos mennesker med autisme.
Sammen med specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht dykker vi på kurset ned i mentalisering som redskab i arbejdet på autismeområdet, og det betyder, at du i løbet af kurset:
Får en grundlæggende forståelse af mentaliseringsteorien og lærer, hvordan du anvender mentaliseringstilgange og -metoder i dit praktiske arbejde med mennesker med autisme Lærer, hvordan du i praksis selv optræder mere mentaliserende efter mentaliseringsmodellerne RAM og ÅBEN fra Mentaliseringsguiden for herigennem også at styrke borgerens mentaliseringsevne Lærer at se bag om og forstå – og derved møde – konfliktadfærd mentaliserende Bliver undervist i, hvordan du vedholdent støtter og styrker borgerens følelse og oplevelse af eget “jeg”, så du sammen med borgeren kan skabe en gensidig kontakt og en ægthed i relationenSidste chance til januar 2024.
Selvom du og dine kollegaer elsker arbejdet med at drage omsorg for andre mennesker, kan det til tider være drænende, og I kan opleve omsorgstræthed. Så hvordan forebygger I bedst denne?
Dét dykker vi ned i på dette kursus, hvor du får fyldt den faglige rygsæk med viden og konkrete redskaber til forebyggelsesarbejdet af omsorgstræthed.
Som deltager på kurset opnår du således:
En dybere forståelse af begrebet og de risikofaktorer, der kan føre til omsorgstræthed Indsigt i og forståelse af betydningen af at have følelser med på arbejde – på godt og ondt Konkrete metoder og redskaber, du kan anvende i dit daglige forebyggelsesarbejde Refleksioner over, hvordan du som leder skal passe på dig selv, og hvordan du kan hjælpe dine medarbejdere med det samme
Gør plads i kalenderen, og tag med på dette kursus om de udfordringer, som mennesker med udviklingsforstyrrelser kan have, når det handler om at definere egen seksualitet og kønsidentitet.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Viden om den seksuelle udvikling hos neurotypiske mennesker og personer med en udviklingsforstyrrelse. Indsigt i, hvordan gruppedynamikker og fællesskaber er med til at definere børnenes/de unges seksualitet og kønsidentitet. Redskaber til at kunne tale om hhv. seksualitet og kønsidentitet; de bekymringer som er forbundet med, at kroppen forandrer sig; at opleve lystfølelse og at ønske kønskorrigerende behandling. En introduktion til, hvordan du som fagperson tæt på barnet/den unge bedst muligt kan inddrage og støtte forældre/netværk i dette arbejde.Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder, hvor der er yderligere info.