Styrk børns selvregulering - Kursus hos Seminarer.dk
selvregulering
Børn & unge
Kursus

Styrk børns selvregulering

Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.

Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:

  • Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer
  • Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv
  • Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring
  • Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøve

I spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse. 

NYE DATOER I 2024! 

Styrk selvreguleringen - Bliv endnu bedre til at hjælpe børn, der har svært ved at regulere impulser, tanker og følelser

Oplever du børn, som er urolige og reagerer meget impulsivt? Børn, hvor venskabelig leg lynhurtigt udvikler sig til konflikter og voldsomme udvekslinger? Eller børn, der ofte afbryder, og som har svært ved at fokusere og tage imod en kollektiv besked? Så kan det være børn, der er udfordret på deres evne til selvregulering.

Selvregulering handler om at kunne forstå og styre egne tanker, adfærd og følelser i forskellige og til tider udfordrende situationer. Det er evnen til f.eks. at udsætte egne behov, sidde stille og høre efter – men også til at kunne håndtere og moderere stærke følelser som f.eks. voldsom vrede.

Det er en livsvigtig kompetence, som er altafgørende i forhold til barnets udviklingsbetingelser, trivsel, selvværd og evne til at indgå i sociale relationer. Derfor er det også vigtigt, at vi som fagprofessionelle arbejder målrettet med at understøtte barnets evne til selvregulering. Vi skal hjælpe og træne barnet til at kunne være i situationer, selvom det er svært; at kunne tåle at få et nej, tåle at der bliver stillet krav,  eller at noget er kedeligt. Og barnet skal støttes i at kunne forstå og regulere sine egne følelser. Det hjælper barnet til at begå sig bedst muligt i en kompleks verden.

Dagens indhold

I samarbejde med specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse, tilbyder vi et kursus, hvor du bliver introduceret til en ny måde at forstå og træne selvregulering, herunder impulskontrol og opmærksomhedsstyring. Der er tale om en nænsom tilgang med helt konkrete træningsteknikker med fokus på leg og meningsgivende aktiviteter, som bagefter kan overføres til regler og strategier i hverdagen.  

På kurset får du 

  • Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer  
  • Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv  
  • Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring 
  • Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøve 

Kurset består af en vekslen mellem teori og øvelser. Da erfaring viser, at øvelser i praksis øger sandsynligheden for, at du som deltager går hjem og anvender det nyligt indlærte, vil der i særlig grad være fokus på de praktiske øvelser. 

Bemærk: kurset er målrettet det pædagogiske arbejde med børn i alderen 5-9 år. 

Se også vores artikel om børns selvregulering: Selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes

Dagens undervisere

Nanna-Kruuse
Nanna Kruuse
cand. psych. aut., specialist og supervisor i klinisk børneneuropsykologi
Nanna Kruuse har gennem mange år arbejdet som konsulent for VISO, ligesom hun har arbejdet på Vejlefjord Børneneurocenter og som en del af rehabiliteringsteamet i Neuroteamet på Specialrådgivningen i Århus. De seneste år har Nanna Kruuse været selvstændig i sin klinik ”Børneneuropsykologen”. Hun har stor psykiatrisk erfaring og tilbyder neuropsykiatriske udredninger samt psykoedukation, behandling og supervision af børn, unge, voksne og pårørende.
Lisbeth Fabian
Lisbeth Fabian (Medunderviser)
Lisbeth Fabian er uddannet socialpædagog og neuropædagog.
Hun er derudover uddannet i Reuven Feuersteins metode og teori om kognitiv udvikling og medieret læringserfaring. Hendes erfaringsgrundlag er mere end 30 års pædagogisk arbejde i en specialdaginstitution for børn med funktionsnedsættelser og generelle indlæringsvanskeligheder. Efter at være blevet selvstændig, arbejder Lisbeth Fabian med afsæt fra klinikken ”Børneneuropsykologen” i Århus med hjemmetræningsfamilier med ansvar for den kognitive udvikling. Hun har desuden Bright Start hold sammen med børneneuropsykolog Nanna Kruuse og en lærerstuderende. Her arbejdes specifikt med selvreguleringsevne og de grundlæggende kognitive funktioner. Sideløbende arbejder hun i ADD-Klinikken i Århus. Her underviser hun i studieteknik i forhold til børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser – ADD og ADHD.
TID & STED:
Det sker:
Den 9. april 2024 på Scandic Kolding
Den 7. maj 2024 på Scandic Glostrup

Undervisning fra kl. 09.00 - 16.00
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 3.380, - ekskl. moms.  Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum. 

Mulig rabat:
Maillisterabat (5 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 5 % i rabat allerede ved første tilmelding. Vær opmærksom på, at rabatten er personlig. Så hvis du vil tilmelde flere deltagere, så skal alle være skrevet op til nyhedsbrevet for at få rabat.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for yderlige rabatmuligheder.