E-mail blev ikke sendt!
Prøv venligst igen.
 
Tak for din besked!
Vi svarer hurtigst
muligt tilbage.

Havnegade 90
5000 Odense C
Telefon 66 15 90 43
Fax 66 15 96 49
CVR 29621896
seminarer@seminarer.dk

Indsend
< Aktuelle arrangementer / Fra selvregulering til selvkontrol

 

selvregulering

Fra selvregulering til selvkontrol

TID & STED

Den 28. februar 2019 på Scandic Hvidovre
Den 19. marts 2019 på Scandic Silkeborg

Begge dage kl. 09.00-16.00

Træn børns selvkontrol med leg og øvelser. Gå fra selvregulering til selvkontrol.

Tilmeld

Fra selvregulering til selvkontrol – træn børns selvkontrol med leg og øvelser    

Selvkontrol – en selvregulerende kompetence

Selvkontrol – evnen til at regulere sig selv – er en af de udfordringer, som alle børn og unge møder i deres hverdag. Det kan være – den hyperaktive dreng i børnehaven der har svært ved at holde fokus. Den indesluttede pige der sidder alene og afskærmet i dukkekrogen – drengen der konstant klistrer sig op ad pædagogen –  pigen der er overbelastet grundet for høje krav til sig selv eller barnet der er traumatiseret efter en opvækst præget af vold og omsorgssvigt. I mødet med disse børn er det afgørende, at du som fagprofessionel formår at støtte barnet i at opøve eller generobre selvkontrollen. Psykolog Hanne Sloth og psykolog Else Brunvand kvalificerer, hvordan du i praksis arbejder målrettet med at træne børns selvkontrol.  

selvregulering

Selvkontrol kan trænes

Helt grundlæggende handler selvkontrol om vores evne til at styre vores impulser, tanker og følelser, hvilket grundlægges tidligt i livet. Selvkontrol i barndommen er en særdeles vigtig forudsigelse for, hvordan det vil gå barnet i fremtiden. Forskningen er klar i mælet. Lav kontrol over sig selv er blandt de mest veldokumenterede risikofaktorer, når det gælder børn og unges fare for at komme ud på et skråplan og havne i kriminalitet. Heldigvis er selvkontrol, eller mangel på samme, ikke medfødt, men en social færdighed der kan trænes – allerede fra 2-års alderen.

Bidrag positivt til barnets udviklingsbetingelser, trivsel og selvværd  

Med denne viden er det afgørende, at du i hverdagen er skarp på at opdage og arbejde målrettet med at give børn og unge øget erfaring med at kunne regulere sig selv. Som fagprofessionel har du nemlig mulighed for skabe positive ændringer i barnets barndom, som de vil have gavn af hele voksenlivet. Ved at investere i barnets evne til selvkontrol bidrager du positivt til, at barnet styrker sine udviklingsbetingelser, faglig læring, selvværd og evnen til at at indgå i sociale relationer.

Så hvordan griber du det an? Det får du et klart bud på ved deltagelse på denne kursusdag, som tager afsæt i, hvordan du som fagprofessionel kan arbejde målrettet med at træne børns selvkontrol. Kursusdagen byder på en vekslen mellem faglig viden og afprøvning af praksisnære redskaber, lege og øvelser, som du direkte kan implementere i din hverdag med børnene.

Dagens udbytte – Fra selvregulering til selvkontrol

Du får faglig viden om:

  • Hvordan selvkontrol udvikles? Hvordan denne udvikling forstyrres, og hvad ved vi om de konsekvenser, der er forbundet med dette?
  • Hvilke gevinster der er forbundet med at arbejde med selvkontrol – både her og nu, men også på lang sigt i forhold til sociale relationer, læring, udviklingsbetingelser og selvværd
  • Hvordan du håndterer selvkontrol hos forskellige typer af børn. Både de udad- og indadreagerende

Du får mulig for at afprøve:

  • Selvregulering gennem leg og øvelse med bl.a. afsæt i metoden Somatic Experience (SE). SE er en metode, hvorpå du bruger leg til at regulere barnets nervesystem
  • Hvordan du arbejder med at træne selvkontrol i børnegrupper
  • Samtaleteknikker med fokus på de mikro processer, der er afgørende for, at barnet i relationen oplever evne til selvfornemmelse og selvregulering

Kursusdagen henvender sig til dig der arbejder med børn i børnehavealderen og børn i indskolingen.

Dagens undervisere:

Hanne Sloth, uddannet psykolog fra Aarhus Universitet. Hun har videreuddannet sig i bl.a. den legeterapeutiske metode, systemisk og narrativ terapi, mentaliseringsbaseret flerfamilieterapi samt Somatic Experience (SE).

Hanne Sloth har dybdegående erfaring med at bruge leg som redskab og metode til at skabe positive udviklingsbetingelser og trivsel hos børn med bl.a. udfordringer omkring selvregulering og selvkontrol.

Else Brunvand, uddannet psykolog fra Aarhus Universitet, specialist i klinisk børnepsykologi. Else Brunvand har stor erfaring med undervisning, supervision og vejledning af pædagogisk og andet fagprofessionelt personale omkring arbejdet med børn med forskellige udviklingsforstyrrelser og komplekse udfordringer.

Hun har videreuddannet sig bl.a. indenfor systemisk, kognitiv og mentaliseringsbaseret terapi. Derudover har hun i en årrække gået i lære hos Haldor Øvreeide bl. a. i at anvende triangulerende samtaler med børn og de nære omsorgspersoner.

Priser og rabatmuligheder

Pris pr. deltager kr. 2.655,- for kunder på vores mailliste, og 2.950,- for andre. Priserne er inkl. forplejning og ekskl. moms. Læs mere og tilmeld dig maillisten – klik her ->

Har din arbejdsplads deltaget flere gange inden for de seneste 12 måneder, opnår I yderligere rabat. Helt op til 10 %, hvis I er guldkunder. 5 % hvis I er sølvkunder.

Rabatten afhænger af, hvor meget din arbejdsplads har deltaget hos os inden for de seneste 12 måneder. Efter én deltagelse opnås: sølvkundestatus. Efter fem deltagelser: guldkundestatus. Priserne er ekskl. moms.

priser-seminarer.dk

Se status for din arbejdsplads – klik her

DELTAGERBEVIS
Du får deltagerbevis på dagen

Gå til top