Når sproget er svært
Børn & unge
Kursus

Når sproget er svært

Developmental Language Disorder (DLD) – udviklingsmæssig sprogforstyrrelse – kan være vanskelig at opdage; ikke mindst hos flersprogede børn, som er ved at lære et nyt andetsprog. På dette kursus får du dog indsigt i, hvordan du spotter DLD hos flersprogede børn, ligesom du bliver klædt på til at understøtte sproget hos et flersproget barn med DLD.

Mere konkret opnår du:

  • Indsigt i, hvordan du spotter de flersprogede børn, der muligvis har DLD
  • Dybdegående viden om, hvad flersprogethed er
  • Viden om de forskellige typer flersprogethed, der findes
  • Viden om, hvordan du ser på barnets samlede sprogfærdigheder på alle barnets sprog
  • Indsigt i, hvordan du indsamler viden, der kan bidrage til at differentiere mellem et andetsprog i udvikling og en sprogforstyrrelse
  • Redskaber til både at give og omsætte viden, der kan understøtte sproget hos et flersproget barn med DLD

Få mere at vide om kursusdagen lige herunder.

Developmental Language Disorder (DLD) hos flersprogede børn

Du kan stå i en klasse, hvor du oplever, at et eller flere børn ikke er på sprogligt niveau med de andre i klassen. Du ved, at de kommer fra hjem, hvor de taler flere sprog, men det er svært for dig at afgøre, om udfordringerne skyldes manglende stimulering af det danske sprog, eller om det skyldes, at barnet har diagnosen Developmental Language Disorder (DLD) - altså, vanskeligheder ved sprog. Børn med disse udfordringer har svært ved at lære og bruge sprog generelt, hvilket i sidste ende påvirker børnenes trivsel. 

Med den rette indsigt i, hvordan du indsamler viden, der kan være med til at skelne mellem et andetsprog i udvikling og en sprogforstyrrelse, kan du dog heldigvis hjælpe barnet med at få de bedste forudsætninger for at tilegne sig sprog. 

Sproglige vanskeligheder eller DLD?  

Der er stor individuel sproglig variation hos børn, der tilegner sig flere sprog, og det kan derfor være særligt vanskeligt at skelne mellem et flersproget barn, der er i gang med at tilegne sig et andetsprog og har brug for et ”sprogligt boost”, og et flersproget barn, der har en sprogforstyrrelse. Det kan føre til over- og underidentifikation af DLD hos gruppen af flersprogede børn. Det er derfor vigtigt at vide, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du har mistanke om, at et flersproget barn har DLD, så barnet får den bedst mulige hjælp og støtte. Det kan hjælpe dig og dine kollegaer at få et billede af faktorer inden for bl.a. eksponeringslængde- og alder, sprogfærdighederne på førstesproget, kulturel baggrund, eller hvilke sprog barnet tilegner sig. 

Indhold og udbytte 

På denne kursusdag får du indsigt i, hvordan du som fagprofessionel kan spotte DLD hos flersprogede børn og kan være med til at hjælpe barnet sprogligt videre, så det får succes med det nye sprog på trods af sine sproglige udfordringer.  

På kurset får du bl.a.:  

  • Indsigt i, hvordan du spotter de flersprogede børn, der muligvis har DLD  
  • Dybdegående viden om, hvad flersprogethed er  
  • Viden om de forskellige typer flersprogethed, der findes 
  • Viden om, hvordan du ser på barnets samlede sprogfærdigheder på alle barnets sprog 
  • Indsigt i, hvordan du indsamler viden, der kan bidrage til at differentiere mellem et andetsprog i udvikling og en sprogforstyrrelse  
  • Redskaber til både at give og omsætte viden, der kan understøtte sproget hos et flersproget barn med DLD 

 

DLD er et skjult handicap hos mange børn og unge 

DLD kan være svær at opdage. Det er derfor vigtigt, at du som fagperson ved, hvilke tegn du skal lægge særligt mærke til, så du kan hjælpe og støtte barnet med de rigtige indsatser.   

Børn vokser ikke fra DLD uden specifik og målrettet hjælp. Nogle børn skal lære at håndtere deres sproglige vanskeligheder langt ind i voksenlivet. Det er derfor vigtigt, at de lærer at mestre gode kompenserende strategier, og at omgivelserne klædes godt på til at støtte dem bedst muligt.   

Underviser

Elina Just Borsinski
Klik for at se
Elina Just Borsinski
Elina Just Borsinski
uddannet audiologopæd og arbejder til daglig i SPROGKLAR
Elina Just Borsinski er tilknyttet den logopædiske klinik, hvor hendes fokus er børn med forskellige sproglige vanskeligheder. Hendes speciale er flersprogede børn, børn med grammatiske vanskeligheder og udtalevanskeligheder.
TID & STED:
Det sker:
Den 25. oktober 2023 på Scandic Kolding
Den 1. november 2023 på Scandic Hvidovre

Undervisning fra kl. 09.00-16.00
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 3.080, - ekskl. moms. Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum.

Mulige rabatter:
Maillisterabat (10 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10 % i rabat allerede ved første tilmelding. Vær opmærksom på, at rabatten er personlig. Så hvis du vil tilmelde flere deltagere, så skal alle være skrevet op til nyhedsbrevet for at få rabat.

Loyalitetsrabat (op til 10 %): Allerede efter 1 deltagelse kan din arbejdsplads få rabat.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for yderlige rabatmuligheder.