I et klasselokale møder vi ofte mere end 25 forskellige individer, og alle børnene er vennevigtige for fællesskabet, og alle kan bidrage med noget positivt ind i fællesskabet. Derfor har vi som voksne et ansvar for at styrke fællesskabet og sikre, at alle børn i klassen bliver set, hørt og bekræftet i, at de er vigtige for fællesskabet. Hermed forebygger vi ensomhed og skaber vensomhed.
Vensomhed
Vensomhed handler om at skabe en kultur, der fremmer venskaber. En ven kan være den afgørende faktor for, at man kommer i skole hver dag. Skolevægring, mistrivsel og ensomhed kan forebygges ved at sætte fokus på stærke og trygge fællesskaber.
Børn kan næsten lære alt, når de føler sig trygge og betydningsfulde, har venner og glæder sig til at komme over i skolen. En tryg kultur kræver små, men betydningsfulde, forandringer, som kan øge trivslen, motivationen og være med til at skabe tryghed hos børn.
Du har som fagprofessionel omkring barnet en afgørende rolle i at skabe adgang til venner og vensomme fællesskaber. Det kræver, at du som voksen har et positivt syn på barnet og sætter fokus på dem, som står uden for fællesskabet. Og det kræver, at du som voksen kan belyse, at alle er venneværdige og fremhæve det enkelte barns positive egenskaber, hvilket vil resultere i, at der vil opstå en større samhørighed i fællesskabet.