Seminarer
Univers

Kurser og efteruddannelse for lærere

Vil du på med kursus eller efteruddannelse for lærere?

Seminarer.dk tilbyder en række kurser, uddannelser, gratis artikler og konsulentydelser til dig som er lærer. Vi har samlet det hele her på siden, så du let kan finde det indhold du søger.

Kurser

Gå på opdagelse blandt vores mange kurser, temadage og workshops
Nyeste
Populære
Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem
Kursus

Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem

Mange opholds- og bosteder må – selvom det på papiret ikke nødvendigvis er deres opgave – forholde sig til borgere med misbrugsproblematikker. Så hvordan kan du som en del af det pædagogiske personale forebygge og håndtere misbrug, så du og dine kollegaer kan nå i mål med handleplanerne – til gavn for både borgerne og jer?

Dét er omdrejningspunktet for dette kursus med Christopher Schmitz, klinisk behandler og leder af behandlingsstedet Komphash.

Han sørger for, at dine kompetencer bl.a. bliver skærpet gennem:

Viden om, hvorfor hash ikke er forenelig med realiserede handleplaner Indsigt i, hvordan afvikling af hashmisbrug er nøglen til afvikling af andre samtidige misbrug Forklaringen på, hvorfor klassiske løsninger på at tackle hashmisbruget ikke virker Viden om konkrete behandlingsværktøjer, der kan bruges forebyggende til at undgå misbrug på opholdsstedet, samt viden om hvordan behandlingsværkøjerne omsættes i og forstærker det pædagogiske arbejde Testede værktøjer til at passe på dig selv og (gen)finde energien i det pædagogiske arbejde
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Kursus

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Sjælland

Få viden og redskaber til at tackle udfordrende adfærd. Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:

Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger

Flere end 250 deltog på dagen sidste gang. Skal du med til juni 2024? Tilmeld dig og din arbejdsplads her på siden.

 

Læs mere
Omsorgshunger: spiseforstyrrelse i et tilknytningsperspektiv
Kursus

Omsorgshunger: spiseforstyrrelse i et tilknytningsperspektiv

Jylland & Sjælland

Spiseforstyrrelser kan bunde i en dyb længsel efter nærhed og omsorg fra andre mennesker. På dette kursus dykker vi derfor ned i omsorgshunger, spiseforstyrrelser og tilknytning.

Ved at deltage på dagen får du dine kompetencer skærpet gennem:

Nye perspektiver på opmærksomhedspunkter i forhold til spiseforstyrrelse, og hvorfor mennesker udvikler et forstyrret forhold til mad og krop Indsigt i, hvordan behandlere skaber det trygge rum til at udforske udfordringer med klienten Redskaber til at arbejde med følelsesregulering, behov og grænsesætning og selvmedfølelse hos klienten Brugbar viden om, hvordan tilknytningsteorien kan bruges som forklaringsmodel, og hvordan den kan inddrages i behandlingen

Du kommer i fagligt stærkt selskab med Mia Beck Lichtenstein, professor og psykolog, samt Parnian Jarubi, recoverycoach.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere

Uddannelser

Vi udvikler altid nye uddannelser. Se et udvalg af dem her
Når naturen heler barndomstraumer
Uddannelse

Når naturen heler barndomstraumer

Fyn

– Understøt den helende proces gennem ophold, leg og bevægelse i naturen

Vores nye uddannelsesforløb, ledet af psykoterapeuterne Jette Rønn Smits og Inge Svane, udforsker, hvordan naturen kan være en transformerende kraft i helingsprocessen for børn og unge med traumer.

Deltagere vil:

Lære at anvende naturen til at hjælpe børn og unge med at regulere deres nervesystem og finde ro. Opnå færdigheder i at bruge leg og bevægelse i naturen som redskaber til at styrke børn og unges følelsesmæssige og fysiske velbefindende. Få indsigt i hvordan sociale relationer og fællesskaber kan understøtte helingsprocessen.

Uddannelsen er skræddersyet til fagprofessionelle, der ønsker at integrere naturbaseret terapi i deres arbejde med traumatiserede børn og unge, og tilbyder praktiske øvelser samt teoretisk forståelse for naturens helende potentiale.

 

Læs mere
Søvnvejleder i praksis
Vejlederuddannelse

Søvnvejleder i praksis

Jylland

Søvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.

I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:

Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsats

Interesseret i at vide mere? Så læs med lige herunder

Læs mere
Den metakognitive bølge – samlet uddannelse i Mindfulness, CFT og ACT
Uddannelse

Den metakognitive bølge – samlet uddannelse i Mindfulness, CFT og ACT

Fyn

Tag en uddannelse i den metakognitive bølges terapiformer og få flere miniuddannelser i én. 

På uddannelsen bliver du undervist i tredje bølge kognitiv adfærfdterapi og de metakognitive terapiformer Mindfulness, Compassion Focused Therapy og Acceptance and Commitment Therapy. Du får således flere miniuddannelser i én uddannelse.

På uddannelsen får du bl.a. undervisning i: 

At arbejde med psykiske udfordringer ud fra en metakognitiv tilgang Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer Medfølelsesfokuseret terapi (CFT) og målrettede CFT-meditationer  Mindfulness og mindfulnessmeditationer  Acceptance and Commitment Therapy og psykologisk fleksibilitet 

Hold 1 er udsolgt. Hold 2 og 3 er nu aktivt for 2024. Tilmeld dig her på siden. 

Læs mere
Den kognitive færdighedsmodel – Styrk børns kognitive færdigheder
Uddannelse

Den kognitive færdighedsmodel – Styrk børns kognitive færdigheder

Jylland

Få en bedre forståelse af børns adfærd ved at se bag om den vha. Den Kognitive Færdighedsmodel. Med modellen kan du afdække, om der ligger kognitive udfordringer bag et barns adfærd, så du evt. kan hjælpe med at træne de kognitive færdigheder.

I løbet af dette 3-dages kursus opnår du bl.a.:

Viden om, hvorfor neuropsykologi og neuropædagogik er et givende afsæt i arbejdet med børn Viden om, hvordan du skaber et miljø i børnegruppen, som styrker børnenes kognitive udvikling Redskaber til, hvordan du kan se bag om barnets udfordrende adfærd og medtænke situationens krav Redskaber til at anvende Kompenseringsværktøjet, Udviklingsværktøjet og Vurderingsværktøjet Kendskab til Den Kognitive Læringskuffert

Du kommer i skarpt selskab med psykologerne Jens Wilbrandt og Simon Wilbrandt.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere

E-læring

Se mulighederne for e-læring her
Bliv certificeret børne-stressvejleder
Uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD
Uddannelse

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Varighed: 30+ timer. På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

Tager du hele uddannelsen, får du ca. 30 timers undervisning fra Russell Barkley samt danske eksperter, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen. Sammen bidrager de bl.a. med viden om:

ADHD’s indvirkning på de eksekutive funktioner Hvordan diagnosen påvirker børn, unge og voksnes livsvilkår Indsigt i de medicinske og psykosociale behandlingsmuligheder og deres effekt Komorbide lidelser Udviklingsforstyrrelsen SCT (Sluggish Cognitive Tempo)

OBS: Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af valgmodulerne, overbygningsmodulet og have bestået eksamen.

Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder. Udgivet: 01.12.2021

Læs mere
Børn og unge med traumereaktioner
Digital lektion

Børn og unge med traumereaktioner

Varighed: ca. 2 timer. Dette modul om traumereaktioner hos børn og unge er udarbejdet i samarbejde med Danmarks førende ekspert inden for pædagogisk behandlingsarbejde med udsatte børn og unge, cand.psych.aut. Henriette Lieblein Misser. 

Modulet omhandler børn og unges traumereaktioner og giver dig kompetencer til at kunne identificere, forstå og håndtere traumereaktioner hos børn og unge, når du møder dem. 

Pris: 1100,- ekskl. moms. Du har adgang i 2 år fra købsdato. 

Varighed: Ca. 2 timer 

Læs mere
Mellemformer i skole og dagtilbud – digital kompetencepakke
Digital lektion

Mellemformer i skole og dagtilbud – digital kompetencepakke

Digital kompetencepakke med 10 videooplæg. Køb adgang og kom i gang med det samme. Vi sender et link kort tid efter køb.

Se oplæg fra den fysiske læringsdag “Mellemformer – inkluderende pædagogik i skole og dagtilbud” og sæt fokus på mellemformer med Micki Sunesen, ph.d og inklusionsekspert, Nordic Learning samt Karin Lykke, dagtilbudsleder, Aarhus Kommune.

OBS: De digitale oplæg er optaget på læringsdagen om mellemformer afholdt november 2021.

Læs mere

Artikler

Nyeste
Populære
Smølfespark, stress & søheste: Stress sidder i kroppen, så den skal med i ligningen, når børn & unge mistrives

Smølfespark, stress & søheste: Stress sidder i kroppen, så den skal med i ligningen, når børn & unge mistrives

Børn og unges trivsel har desværre været nedadgående i de sidste mange år. Hvorfor er der ikke et entydigt svar på, ligesom der ikke findes ét svar på, hvordan de igen får det godt. Fysioterapeut Pernille Thomsen oplever dog, at kroppen ofte får alt for lidt fokus i arbejdet med at styrke børn og unges trivsel. Her slår hun derfor et slag for det arbejde og fortæller om stress, nervesystemet og behandlingstilgangen ”Søhestemad”.

Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere

Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere

Overvejer du at søge om kompetencemidler fra en fond, men er du i tvivl om processen? Så læs med her, hvor Sine Christensen fortæller om sin oplevelse med at søge via Den Statslige Kompetencefond. Nederst i artiklen finder du også en tjekliste til din ansøgningsproces.

Skolevægring og ADHD – definition, årsager & strategier

Skolevægring og ADHD – definition, årsager & strategier

Skolevægring er et stigende problem, især for børn med ADHD. Denne artikel undersøger forholdet mellem skolevægring og ADHD samt effektive interventioner og strategier for at hjælpe disse børn.

Forebyggelsen af skolefravær er kompleks – men tværfaglighed & konkrete redskaber giver handlekraft

Forebyggelsen af skolefravær er kompleks – men tværfaglighed & konkrete redskaber giver handlekraft

Hvordan sikrer vi, at der i fremtiden bliver langt færre af de tomme stolepladser i danske skoler? Dette spørgsmål dykker vi i dette interview ned i sammen med Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, og Ann Rubæk-Nielsen, chef for Center for Børn og Familie i Bornholms Regionskommune. I 2022 sad de under samme tag på Bornholm, da Tine Basse Fisker og Seminarer.dk stod i spidsen for et kompetenceforløb om skolefravær, som Ann Rubæk-Nielsen var én af initiativtagerne bag.

Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker

Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker

Kender du det, at du som lærer bare ikke kan få en god relation til en elev? Her kan du læse om Martin Seligmans 24 personlige styrker i forhold til lærer-/elevrelationen, så du kan styrke forholdet.

Pernille Thomsen underviser på Børne-stressvejlederuddannelsen: “Vi bliver nødt til at stå sammen i professionerne”

Pernille Thomsen underviser på Børne-stressvejlederuddannelsen: “Vi bliver nødt til at stå sammen i professionerne”

Her kan du møde fysioterapeut Pernille Thomsen, som er den ene underviser på den digitale uddannelse til certificeret børne-stressvejleder. Læs bl.a. om, hvorfor hun har valgt at undervise på uddannelsen, og hvorfor den har et tværfagligt sigte.

Angst kan føre til skolevægring for børn og unge

Angst kan føre til skolevægring for børn og unge

Det er en alvorlig situation, når et barn er så plaget af angst, at det ikke kan gå i skole. Læs mere om skolevægring og angst hos børn.

Selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes

Selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes

Læs her hvorfor det er vigtigt at træne børns selvkontrol og selvregulering, og hvordan du griber det an i praksis.