Denne temadag er skræddersyet til dig, der afholder akutte børnesamtaler. Akutte børnesamtaler er komplekse. Som myndighedsrådgiver skal du handle hurtigt, når der er mistanke om fysisk, psykisk og/eller seksuelle overgreb på et barn. Spørgsmålene er mange. Hvad er forudsætningerne egentlig for vellykkede børnesamtaler? Hvad skal du være særligt opmærksom på før, under og efter samtalen – ud fra et psykologisk og et juridisk perspektiv?
Svarerne får du på temadagen, der giver dig viden og praktiske handlemuligheder i forhold til:
- de juridiske rammer for det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde i overgrebssager, herunder mellem kommune, børnehus, politi og sundhedsvæsen
- snitflader – f.eks. ift. børnesamtalen efter serviceloven og politiets afhøring i straffesager, og hvilke særlige opmærksomhedspunkter og dilemmaer der er
- hvordan du forbereder dig selv og barnets lærer eller pædagog til samtalen
- hvordan du afholder den akutte børnesamtale
- hvordan du sikrer, at der tages hånd om barnet efterfølgende
Temadagen stiller skarpt på følgende spørgsmål:
- hvordan forbereder du dig, så dine egne reaktioner ikke modarbejder målet med samtalerne?
- hvilken viden om barnet skal du have inden samtalen for at kunne tilrettelægge og gennemføre den?
- hvordan får du på meget begrænset tid skabt kontakt og dialog med et barn, du ikke kender, om noget, som er svært og sårbart?
- hvordan spørger du ind til forhold, hvor der er mistanke om overgreb?
- hvordan sikrer du, at samtalen ikke belaster barnet unødigt?
- hvordan tager du ansvar og styring for indholdet i samtalen med barnet, samtidig med at du skaber en tryg relation?
- hvad gør du, hvis et barn ikke siger noget eller kun vil tale om noget andet?
- hvilken form for opfølgning har barnet brug for?
Vi kommer godt rundt om den akutte samtale:
Før samtalen: Med afsæt i det konkrete barn, får du inspiration til, hvordan du planlægger de bedst mulige rammer og struktur omkring samtalen. Hvilken forberedelse hjælper dig, så du kan bruge dine evner og kompetencer – og hvordan rummer og håndterer du de ting, som bliver vanskelige? Hvordan guider du pædagoger og lærere til at forberede barnet?
Under samtalen: Du får indblik i, hvilke informationskilder, du skal være opmærksom på. Hvordan beskriver du dem, og hvad fortæller de os? Hvordan spørger du ind til forhold, der vedrører overgreb? Hvilke understøttende redskaber kan du anvende afhængigt af barnets alder? Hvornår skal du afbryde og holde en pause, og hvornår kan du insistere og fastholde dine spørgsmål? Hvordan vurderer du et barns troværdighed?
Efter samtalen: Du får indsigt i, hvordan du planlægger og sikrer, at barnet har/får den støtte, det har brug for efter samtalen. Hvordan kan du hjælpe barnet til selv at håndtere de reaktioner, det har? På hvilken måde bliver information givet videre til vigtige voksne i barnets liv, og hvad er særligt vigtigt at videregive, for at andre kan støtte barnet?