I arbejdet med udsatte børn og unge er der sandsynlighed for, at barnet/den unge er blevet udsat for - eller udsættes for - traumatiske oplevelser.
Men traumatiske oplevelser og erindringer kan komme til udtryk på rigtig mange forskellige måder hos børn og unge. Hvordan kan du som fagprofessionel identificere, at der er tale om en traumereaktion? Hvordan kan du forstå, hvad der er på spil hos barnet? Og hvordan kan du håndtere traumereaktioner og varetage samtaler om traumer? Det bliver du klogere på i dette digitale modul.
Modulet giver dig således viden om og kompetencer til at kunne identificere, forstå og håndtere traumereaktioner hos børn og unge.
Modulet er udarbejdet i samarbejde med Henriette Lieblein Misser. I modulet deler Henriette ud af sin mere end 20 års erfaring med emnet, og du får mulighed for at arbejde med praksiseksempler og indholdet relateret til din egen praksis.
Det digitale modul giver en grundig introduktion til, hvad traumereaktioner er, hvordan børns/unges sind påvirkes af traumer, traumatiske erindringer, skyld og skam, og hvordan du kan identificere, at der er tale om en traumereaktion. Du får også konkret viden om, hvad du kan gøre, hvordan du kan håndtere effekterne af børn/unges traumer, og hvordan du kan tale om traumer i praksis.
Du får viden om - og kompetencer til at anvende din viden i praksis – om følgende:
- Børns typiske traumereaktioner.
- Hvordan du kan identificere traumereaktioner, når du oplever dem.
- Hvordan sindet reagerer på et traume.
- Effekten af traumatiske erindringer og tilpasningsstrategier/selvbeskyttelsesstrategier.
- Barnet/den unges egne handlinger for at undgå eller håndtere re-traumatisering.
- Hvordan du kan håndtere effekterne af traumer, og hvad du kan gøre.
- Hvordan du kan forstå barnets håndtering af en traumereaktion som relevante responser.
- Hvordan du kan tale om traumer i praksis, og hvordan du konkret kan styre sådanne samtaler.
- Skyld og skam – og hvordan dette opstår og har med traumer at gøre.
Modulet består af 7 lektioner og varer samlet ca. 2 timer.
Målgruppe:
Lærere og pædagoger på såvel almen- som specialområdet, AKT- og inklusionspersonale, sundhedsplejersker, sygeplejersker, familieplejekonsulenter, socialrådgivere, sagsbehandlere. Derudover almindelige, specialiserede eller forstærkede plejefamilier og andre fagprofessionelle, der i deres hverdag direkte eller indirekte arbejder med udsatte børn og unge og deres familier.
OBS: Dette digitale modul indeholder Henriette Missers perspektiv på traumereaktioner hos børn og unge og dækker således ikke alle traumeeksperters perspektiv på traumer og traumereaktioner.