Computerspil kan af forskellige årsager medføre en afhængighed, hvor prisen hverken er økonomisk ruin eller biologisk forfald, men i stedet betales med forbindelser. Det kan være ødelagte forbindelser til arbejdsmarkedet, uddannelsessystemet eller venner og familie. Områder som er vitale for menneskers mentale sundhed.
Som fagpersoner er vi i stigende grad i berøring med unge, for hvem computerspil udgør en reel sundhedsmæssig- og ledighedsmæssig risiko og belastning. Og hvor skærme på mange måder har overtaget hele den unges liv og ført til isolation fra fysiske fællesskaber. Denne isolation betyder også, at de unge ofte søger længere og længere ind i de virtuelle fællesskaber. De unge indfanges på den måde af algoritmer, som fører dem ned ad nettes mørke afkroge, hvor de bliver yderligere fremmede for samfundet – og derved selv begynder at udtrykke modstand mod samfundets regler og normer.
Vi skal derfor have en solid viden om unges computerafhængighed og kende til effektive tiltag og samtalestrategier. For hvordan hjælper vi bedst unge, som har et massivt og ødelæggende skærmforbrug? Og hvordan taler vi med forældre og andre faggrupper om de unges digitale liv? Denne samtale kræver en basal viden om de adfærdsdesign, som ligger bag online platforme som f.eks. computerspil, Discord, Reddit, 4Chan, men også Instagram, Facebook og YouTube. Det kræver viden om algoritmer og forretningsmæssige incitamenter fra teknologivirksomhederne. Dette i kombination med psykologisk teori og praksis kan gøre den svære samtale om skærmforbrug meget nemmere.
Dagens indhold
På denne kursusdag stiller læge, Cecilie Aalund Federspiel, og psykolog, David Madsen, skarpt på sårbare unges computerafhængighed. Du får indblik i bagsiden af gaming og de virtuelle verdeners skyggesider, og for at tilbyde den mest kvalificerede hjælp og støtte til de unge får du også information og viden om hensigtsmæssige interventioner, prævalens og afhængighedens udtryk.
Dagens fokuspunkter
- Neurovidenskabelige perspektiver på computerafhængighed, herunder kendskab til hjernens biologi; hvordan påvirkes hjernen af at spille computerspil? Og hvornår bliver spillene skadelige for den sunde udvikling?
- Psykologisk indsigt i, hvordan unge påvirkes emotionelt og socialt ved et overforbrug af computerspil
- Kendskab til afhængighedens udtryk; herunder psykologiske, fysiske, adfærdsmæssige og sociale symptomer
- Viden om forskellige spilgenrer og de virkemidler den store spilindustri anvender til at fastholde menneskers opmærksomhed, engagement og tid
- Kendskab til narrative samtaler og Acceptance and Commitment Therapy som samtaleteknikker, der kan anvendes til unge, der er blevet, eller er i risiko for at blive, afhængige af computerspil, og deraf også er i risiko for at træde ned i algoritmernes uendeligt dybe rabbit hole
- Introduktion til de mørke afkroge af nettet, herunder viden om de mekanismer, der gør, at sårbare unge ofte føler sig særligt draget af de virtuelle universer og derfor er udsatte, når det kommer til radikalisering
- Indblik i, hvordan du taler med forældre eller andre fagpersoner, som er i berøring med unge, som har et problematisk forbrug af computerspil
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder med sårbare unge, som er blevet, eller er i risiko for at blive, computerafhængige. Unge som ikke længere er interesseret i at deltage i samfundets sociale, beskæftigelses- og/eller uddannelsesrettede aktiviteter.