Børn forventes at møde læringsparate i skolen, hvilket også er tilfældet for langt de fleste børn. De er motiverede for at lære og fungerer socialt sammen med andre børn og voksne. For et stigende antal børn er dette dog ikke så let.
Grunden til dette kan være aktive primitive reflekser, som er en gruppe medfødte reflekser, der er afgørende for barnets udvikling, og som integreres i barnets nervesystem i de første leveår. Hvis en eller flere primitive reflekser forbliver aktive efter det tidspunkt, hvor de ikke længere bør være det, påvirker det den fundamentale neurologiske udvikling og barnets læringsparathed. De primitive reflekser ligger neden for alt andet, dvs. de kan forstyrre diverse højere niveauer i hjernen.
Det betyder, at børn med aktive primitive reflekser - efter refleksernes såkaldte “udløbsdato” - ofte vil være udfordrede på deres faglige og sociale kompetencer. De kan fremstå som impulsive, ufokuserede og med en manglende evne til at sidde stille eller konsekvensberegne, hvilket kan være svært at forene med læring i et klassisk læringsmiljø.
Dagens indhold - primitive reflekser - og styrk herigennem barnets udvikling
På denne kursusdag sætter neurologisk kiropraktor, Lene Munck, fokus på læringsparathed for børn med udfordringer fra 4 år og opefter. Kurset belyser, hvordan den tidlige udvikling af babyens nervesystem og hjerne kan have betydning for barnets læringsparathed flere år senere. Fokus er på de primitive reflekser, der giver et indblik i den neuro- og psykomotoriske udvikling.
Kursusdagen giver viden om hjernen og nervesystemets udvikling. Vi ser på, hvordan vi vurderer og tester for eventuel tilstedeværelse af primitive reflekser, og hvordan dette kan have betydning for indlæringsevnen. Vi ser også på, hvordan udviklingen af babyens nervesystem, gennem de primitive reflekser, kan have en betydning for robusthed, psykisk velbefindende og læringsparathed.
På kurset får du
- teori om nervesystemets udvikling
- teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand
- viden om hvordan nervesystemets grundtilstand influerer på barnets læringsparathed og kognition
- teori om de primitive refleksers betydning for vores udvikling ift. motoriske og sociale kompetencer
- kendskab til koblingen mellem motorik og læring
- indsigt i koblingen mellem de primitive reflekser og den hjernemæssige forudsætning for læringsparathed
Vi gennemgår nogle udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne gennem fysiske øvelser. Disse øvelser kan benyttes af børn såvel som voksne.
Dagen består af teoretisk gennemgang i plenum samt praktiske øvelser med “hands on”. Dette vil være tilpasset evt. gældende restriktioner ift. covid-19.