Nogle børn har til tider en opførsel, der udfordrer de voksnes rammer og forventninger. De bryder fællesskabets spilleregler, overskrider andres grænser eller forstyrrer med en adfærd, der opleves som vanskelig.
I visse tilfælde skyldes det opvækstbetingelser eller udviklingsmæssige faktorer, mens det i andre tilfælde kan være forbundet med en diagnose som f.eks. ADHD eller autisme.
Men hvordan vurderer du som fagperson, hvad der er på spil?
Det er ikke altid let at afgøre, da adfærden kan ligne hinanden på tværs af årsager. Et barn, der har svært ved at koncentrere sig, eller som reagerer voldsomt i hverdagen, kan være præget af neurologiske udfordringer. Men det kan også handle om påvirkninger fra barnets opvækstmiljø – f.eks. normer, rutiner og voksensamspil – og hvordan arbejder vi så pædagogisk med det?
Der findes ikke en enkel “opskrift”, men der er en række faglige pejlemærker, som kan hjælpe dig med at kvalificere dine vurderinger. På den måde undgår du forsimplede konklusioner og styrker i stedet de pædagogiske tiltag, der understøtter barnets udvikling og trivsel. Derudover spiller et velfungerende samarbejde med forældrene en helt central rolle.
Dagens indhold
Denne temadag handler om de børn, som f.eks. larmer meget, er urolige, ikke deltager i fællesaktiviteter, og/eller som er involveret i mange konflikter eller modsat er meget stille og passive. Børn, hvis adfærd gør dig i tvivl om, hvad der er årsag til adfærden: Har barnet mon ADHD, er det særligt sensitivt eller skyldes adfærden måske forhold i opvæksten?
Dagens første underviser, cand.mag. Ann-Elisabeth Knudsen, stiller skarpt på denne problemstilling og giver inspiration til, hvordan du kan vurdere børns udvikling og arbejde med forståelsen af både miljømæssige og neurologiske påvirkninger.
Dernæst giver cand.psych. Rikke Yde Tordrup et praksisnært blik på, hvordan du møder børn, der har udviklet en adfærd, som ofte giver dem negativ feedback fra omgivelserne. Hun fokuserer på, hvordan du som fagperson kan bidrage til både barnets og fællesskabets trivsel og ikke mindst, hvordan du og dine kollegaer kan etablere og fastholde et konstruktivt forældresamarbejde – også når der opstår uenighed eller stærke følelser.
På dagen får du:
- Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede og neurologiske udfordringer
- En introduktion til, hvilke pædagogiske tiltag der har en virkning, og som bringer barnet og børnegruppen i udvikling og trivsel
- Forståelse af forældrenes rolle og betydning for barnets adfærd – og redskaber til at møde forskelligartede forældrestile, herunder “markante forældre”
- Faglige input til forældreinvolvering og samarbejde: Hvordan tilgår vi forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde - også når der opstår uenighed og konflikter
Målgruppe
Temadagen er relevant for dig, der arbejder med børn i alderen 3-10 år – f.eks. i dagtilbud, skoler, SFO eller i forbindelse med rådgivning – og som ønsker at styrke din faglige vurdering og pædagogiske handlemuligheder i mødet med børn med udfordrende adfærd.