Nogle børn har til tider en opførsel, der udfordrer de voksnes rammer og forventninger. De bryder fællesskabets spilleregler, overskrider andres grænser eller forstyrrer med en adfærd, der opleves som vanskelig.
I visse tilfælde skyldes det opvækstbetingelser eller udviklingsmæssige faktorer, mens det i andre tilfælde kan være forbundet med en diagnose som f.eks. ADHD eller autisme.
Men hvordan vurderer du som fagperson, hvad der er på spil?
Det er ikke altid let at afgøre, da adfærden kan ligne hinanden på tværs af årsager. Et barn, der har svært ved at koncentrere sig, eller som reagerer voldsomt i hverdagen, kan være præget af neurologiske udfordringer. Men det kan også handle om påvirkninger fra barnets opvækstmiljø – f.eks. normer, rutiner og voksensamspil – og hvordan arbejder vi så pædagogisk med det?
Der findes ikke en enkel “opskrift”, men der er en række faglige pejlemærker, som kan hjælpe dig med at kvalificere dine vurderinger. På den måde undgår du forsimplede konklusioner og styrker i stedet de pædagogiske tiltag, der understøtter barnets udvikling og trivsel. Derudover spiller et velfungerende samarbejde med forældrene en helt central rolle.
