diagnose eller opdragelse kursus
Børn & unge
Kursus

Når børns adfærd udfordrer – opdragelse, udvikling eller diagnose?

Hvornår er et barns adfærd udtryk for en diagnose, og hvornår er den et resultat af opdragelsen – eller af begge dele? Det kan være svært at vurdere for dig som fagperson, og derfor har vi allieret os med cand.mag. og specialist i hjerneforskning Ann-Elisabeth Knudsen og psykolog Rikke Yde Tordrup.

På denne temadag sørger de for, at du får:

  • Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede og neurologiske udfordringer 
  • En introduktion til, hvilke pædagogiske tiltag der har en virkning, og som bringer barnet og børnegruppen i udvikling og trivsel  
  • Forståelse af forældrenes rolle og betydning for barnets adfærd – og redskaber til at møde forskelligartede forældrestile, herunder “markante forældre”  
  • Faglige input til forældreinvolvering og samarbejde: Hvordan tilgår vi forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der opstår uenighed og konflikter

Lyder det som noget for dig?

Citat 1b

"Så spændende, relevant og godt formidlet."

"Meget levende foredragsholdere, godt med eksempler fra praksis."

"Supergodt og positivt arrangement, både fagligt oplysende, givende og underholdende."

Tidligere deltagere

Citat 1a

"Det har været utrolig spændende og fantastisk veksel mellem teori og praksis. Lige til at bruge med fagligt teoretisk afsæt."

"Supergodt arrangement. Dygtige oplægsholdere, dygtigt personale og gode rammer."

"Fantastisk foredrag, god forplejning!"

Tidligere deltagere

previous arrow
next arrow

Børns adfærd – hvad er på spil? Faglig vurdering og forældresamarbejde i fokus 

Nogle børn har til tider en opførsel, der udfordrer de voksnes rammer og forventninger. De bryder fællesskabets spilleregler, overskrider andres grænser eller forstyrrer med en adfærd, der opleves som vanskelig.  

I visse tilfælde skyldes det opvækstbetingelser eller udviklingsmæssige faktorer, mens det i andre tilfælde kan være forbundet med en diagnose som f.eks. ADHD eller autisme.  

Men hvordan vurderer du som fagperson, hvad der er på spil? 

Det er ikke altid let at afgøre, da adfærden kan ligne hinanden på tværs af årsager. Et barn, der har svært ved at koncentrere sig, eller som reagerer voldsomt i hverdagen, kan være præget af neurologiske udfordringer. Men det kan også handle om påvirkninger fra barnets opvækstmiljø – f.eks. normer, rutiner og voksensamspil – og hvordan arbejder vi så pædagogisk med det? 

Der findes ikke en enkel “opskrift”, men der er en række faglige pejlemærker, som kan hjælpe dig med at kvalificere dine vurderinger. På den måde undgår du forsimplede konklusioner og styrker i stedet de pædagogiske tiltag, der understøtter barnets udvikling og trivsel. Derudover spiller et velfungerende samarbejde med forældrene en helt central rolle. 

Dagens indhold

Denne temadag handler om de børn, som f.eks. larmer meget, er urolige, ikke deltager i fællesaktiviteter, og/eller som er involveret i mange konflikter eller modsat er meget stille og passive. Børn, hvis adfærd gør dig i tvivl om, hvad der er årsag til adfærden: Har barnet mon ADHD, er det særligt sensitivt eller skyldes adfærden måske forhold i opvæksten?   

Dagens første underviser, cand.mag. Ann-Elisabeth Knudsen, stiller skarpt på denne problemstilling og giver inspiration til, hvordan du kan vurdere børns udvikling og arbejde med forståelsen af både miljømæssige og neurologiske påvirkninger. 

Dernæst giver cand.psych. Rikke Yde Tordrup et praksisnært blik på, hvordan du møder børn, der har udviklet en adfærd, som ofte giver dem negativ feedback fra omgivelserne. Hun fokuserer på, hvordan du som fagperson kan bidrage til både barnets og fællesskabets trivsel og ikke mindst, hvordan du og dine kollegaer kan etablere og fastholde et konstruktivt forældresamarbejde – også når der opstår uenighed eller stærke følelser. 

På dagen får du:

  • Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede og neurologiske udfordringer 
  • En introduktion til, hvilke pædagogiske tiltag der har en virkning, og som bringer barnet og børnegruppen i udvikling og trivsel  
  • Forståelse af forældrenes rolle og betydning for barnets adfærd – og redskaber til at møde forskelligartede forældrestile, herunder “markante forældre”  
  • Faglige input til forældreinvolvering og samarbejde: Hvordan tilgår vi forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde - også når der opstår uenighed og konflikter 

Målgruppe 

Temadagen er relevant for dig, der arbejder med børn i alderen 3-10 år – f.eks. i dagtilbud, skoler, SFO eller i forbindelse med rådgivning – og som ønsker at styrke din faglige vurdering og pædagogiske handlemuligheder i mødet med børn med udfordrende adfærd. 

Om underviserne:

Ann-Elisabeth Knudsen
Ann-Elisabeth Knudsen
cand. mag. og lektor i dansk og psykologi med neuropsykologi og hjerneforskning som hovedinteresse
Viden om hjernes udvikling og funktion har været Ann-Elisabeth Knudsens fokusområde gennem mange år – både gennem studier, praksiserfaringer, forskning og formidling. Hun er forfatter til en lang række bøger på området blandt andet “Hallo er der hul igennem” (2008), “Hvor svært kan det være” (2012) og fra 2017 “Diagnose eller opdragelse”. Ann-Elisabeth Knudsen er kendt som en meget dygtig og karismatisk formidler.
Rikke Yde Tordrup
Rikke Yde Tordrup
cand. psych., autoriseret psykolog og specialist i klinisk børnepsykologi samt foredragsholder og gæsteunderviser på Aarhus Universitet
Ud over sin praksis superviserer Rikke Yde Tordrup faggrupper, der har børn, unge og voksnes udvikling som målgruppe. Hun er forfatter til en række populære pædagogiske fagbøger som f.eks. “I skulle bare have set mig” (2011), “Udviklende øjeblikke” (2015) og “De markante forældre (2017). Rikke Yde Tordrup underviser med inddragelse af mange praksis- og hverdagseksempler og med et stort engagement.
TID & STED:
Det sker:
Den 20. januar 2026 på Rytterkasernen 21 (Odense) i Seminarer.dk's nye kursuslokaler. Få mere info om Rytterkasernen, herunder vejvisning: Seminarer.dk på Rytterkasernen

Den 4. februar 2026 på Scandic Silkeborg

Undervisning fra 09.00 til 15.00
PRIS
Pris for deltagelse er 2.995 kr. (ekskl. moms). Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe samt kaffe og te ad libitum

Mulig rabat:
Maillisterabat (5 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 5 % i rabat allerede ved første tilmelding. Vær opmærksom på, at rabatten er personlig. Så hvis du vil tilmelde flere deltagere, så skal alle være skrevet op til nyhedsbrevet for at få rabat.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for rabatmuligheder.