Leg er af vital betydning for børn og skal være grundlæggende for pædagogers arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Legen har værdi i sig selv og er en grundlæggende demokratisk rettighed i FN's Børnekonvention.
Men hvordan er børns legemuligheder i daginstitutioner i dag? Hvilke legetyper er fremherskende, og hvilke typer af leg tilskyndes enten bevidst eller ubevidst? Og mindst lige så vigtigt – hvordan forstår du selv som fagperson den leg, du igangsætter og involverer dig i, og hvordan bliver du klogere på den?
Leg er er ikke et entydigt fænomen
Temadagens ekspert er daginstitutionsforsker og docent Christina Haandbæk Schmidt. Hun har i sin forskning identificeret tre forskellige forståelser af leg, der bygger på hvert deres barnesyn: Leg som læring, leg som udvikling og leg som dannelse.
Hvad du gør som pædagog, når du arbejder med børns leg, afhænger ifølge Christina Haandbæk Schmidt af, hvordan du ser og forstår børnenes leg, fx hvordan og hvor meget du deltager i børnenes lege.
På denne temadag er der derfor fokus på, at leg kan forstås forskelligt, og Christina Haandbæk Schmidt giver en nærmere definition af de 3 forskellige forståelser af leg. På temadagen arbejder vi med, hvordan du får en bredere forståelse af, hvilke typer af leg du kan være med til at fremme og igangsætte hos børnene, og hvordan du bliver bedre til at skabe mere varierede betingelser for børnenes leg.
Kursusdagens indhold
- Temadagen indledes med en analyse af, hvordan hidtidige politiske læringsdagsordner har skabt en rytme i daginstitutionerne, der ligner folkeskolen. Christina Haandbæk Schmidt slår et slag for, at denne rytme må forandres, hvis legen skal være grundlæggende for den pædagogiske praksis, og hun kommer med et bud på hvordan.
- Herefter præsenterer Christina de tre forståelser af leg og giver eksempler på, hvordan leg ikke er et entydigt fænomen. Vi arbejder med cases om de 3 legeforståelser og diskuterer, hvordan du i dit arbejde med børnenes leg kan skabe et bredere handlerepertoire.
- Dagen slutter af med et bud på, hvordan en situeret, etisk og meningsfuld evalueringskultur kan understøtte pædagogernes arbejde med at udvikle en bæredygtig legekultur.
Temadagen vil være en kombination af faglige oplæg, cases og fælles diskussion og refleksion.
Målgruppe
Alle, der arbejder med børn på daginstitutionsområdet og har interesse i leg og forståelsen af leg: pædagoger, dagplejere, ledere, forvaltere og pædagogiske konsulenter.