Hvordan påvirker skærme børns hjerner? - Seminarer
Facebook_Hvad gør skærme ved børns hjerner
Børn & unge
Kursus

Hvordan påvirker skærme børns hjerner?

For nogle børn udgør skærmtiden en meget stor del af hverdagen – og for udsatte børn eller børn med diagnoser er skærmtiden ofte ekstra høj.

Ifølge en række eksperter kan de mange timer foran skærmen desværre føre til mistrivsel. Så hvordan kan du som fagperson bedst rådgive børn og deres forældre om skærmtid, og hvad skal du være opmærksom på i den forbindelse?

Dét dykker psykolog Aida Bikic ned i på denne kursusdag, så du bl.a. bliver klædt på med:

  • Viden om, hvordan du som fagperson kan spørge ind til skærmtid, og hvad du kan bruge den viden til
  • Konkrete redskaber, du kan gøre brug af for at hjælpe familier og øvrige fagpersoner med at begrænse børn og unges skærmforbrug for at øge deres trivsel
  • Viden om, hvorvidt overdreven skærmtid kan forværre ADHD- og autismesymptomer
  • Viden om, hvornår skærmtid påvirker den mentale sundhed negativt
  • Viden om, hvad der sker, når man begrænser skærmtid hos børn og unge med ADHD

Er det et kursus for dig? Så kan du nemt tilmelde dig her på siden, hvor der også er mere info

Hvordan bruger du den aktuelle viden om skærme i dit arbejde med børn og unge?

Skærmtid er ifølge mange eksperter forbundet med mistrivsel hos børn og unge. Oftest har de mest udsatte børn den allerhøjeste skærmtid, hvilket kan medføre endnu mere mistrivsel og dermed skabe en ond cirkel.

De færreste professionelle, som arbejder med børn, føler sig klædt på til at tackle spørgsmålet om skærmtid. Hvad skal man råde børn/unge og deres familier til – og hvorfor?

Der er ifølge fageksperter stærk evidens for, at meget skærmtid er forbundet med psykisk mistrivsel. Skærmtid påvirker børn i de forskellige aldersgrupper forskelligt:

  • Skærmtid kan være forbundet med forsinkelser i udviklingen hos små børn og stå i vejen for tilknytningen mellem forældre og børn allerede i det første leveår
  • Gaming og sociale medier fylder meget hos både drenge og piger og kan være forbundet med alvorlige konsekvenser i form af mistrivsel

Børn i sårbare positioner og børn med psykiatriske diagnoser er oftest de grupper, som har den allerhøjeste skærmtid. Det skyldes ifølge psykolog og ph.d. Aida Bikic en kombination af manglende grænsesætning derhjemme, og at skærmen bliver brugt som et middel til at holde barnet beskæftiget og i ro. Det sker både derhjemme, men ofte også i skolen, hvis barnet har en forstyrrende adfærd. Desværre betyder det, at skærmtiden kan komme til at forstærke den negative udvikling hos disse børn i form af mistrivsel, manglende sociale kompetencer og en mulig forstærkning af symptomer som uopmærksomhed og uro.

For mange af børnene/de unge kan skærmen være det eneste sted, hvor de oplever succes, og hvor de er en del af et fællesskab.

Kan skærmen bruges som et frirum – eller er den med til at forværre symptomer?

De fleste professionelle inden for både sundhedssystemet og de forskellige kommunale tilbud er ofte i tvivl om, hvad de skal råde forældrene til vedr. børns skærmtid. Det er særligt svært, når barnet har en ADHD- eller autismediagnose, hvor det kan virke som om, at disse børn ”slapper af”, mens de er på skærmen, og både forældre og professionelle kan ende med at tilskynde denne gruppe til skærmbrug. Mange af disse børn har, ifølge eksperter fra Børne -ungdomspsykiatrien, 60-80 timers skærmtid om ugen. Videospil og sociale medier leverer de dopaminhits, som ADHD-hjernen længes efter, men det er en midlertidig tilfredsstillelse, der kan føre til flere symptomer, afhængighed og negative adfærdsændringer.

På kurset giver Aida Bikic dig et overblik over, hvorfor skærmen ofte tager overhånd hos udsatte børn/unge eller børn/unge med en diagnose som f.eks. ADHD, og hvilke konsekvenser det kan have. Vi gennemgår forskning på området, og du får viden om, hvordan forskelligt indhold påvirker børns/unges udvikling i de forskellige aldersgrupper. Der er nemlig forskel på indhold, og selv tegnefilm påvirker børns/unges hjerner forskelligt afhængigt af filmenes indhold.

Udbytte:

Formålet med kurset er, at du som professionel får et overblik over, hvordan skærmen påvirker børn og unges udvikling, og at du lærer om sund og usund skærmtid. Du får redskaber til, hvordan du kan spørge ind til skærmforbrug hos din målgruppe, og til hvordan du kan anvende denne viden i dit arbejde.

Kurset giver dig svar på følgende:

  • Kan overdreven skærmtid forværre ADHD- og autismesymptomer?
  • Hvordan påvirker forskelligt indhold som gaming, YouTube, sociale medier (f.eks. TikTok og Instagram) børn og unges emotionelle og kognitive udvikling?
  • Hvornår påvirker skærmtid den mentale sundhed negativt?
  • Kan man risikere, at børns udvikling bliver varigt påvirket af skærmtid?
  • Får man dårligere koncentration og ADHD-lignende symptomer af skærmtid?
  • Hvornår kan man tale om skærmafhængighed, og hvad kan man gøre ved afhængigheden?
  • Hvad sker der, når man begrænser skærmtid hos børn og unge med ADHD?
  • Hvordan skal du som fagperson spørge ind til skærmtid, og hvad kan du bruge den viden til?
  • Hvilke konkrete redskaber kan du gøre brug af for at hjælpe familier og andre fagpersoner til at begrænse børn og unges skærmforbrug, så børnenes/de unges trivsel øges?

Målgruppe

Professionelle, der arbejder med børn og unge – både med og uden diagnoser – og deres familier. Det kan f.eks. være, du er læge, psykolog, sygeplejerske, lærer, pædagog, socialrådgiver, familiekonsulent mm.

Om underviseren:

Aida Bikic
Klik for at se
Aida Bikic
Aida Bikic
autoriseret psykolog, ph.d. og lektor
Hun er uddannet ved Aarhus Universitet i 2008 og er ph.d. fra Syddansk Universitet i 2016. Aida er aktuelt forsker ved Syddansk Universitet og i Børne- og ungdomspsykiatrien Sydjylland. Aida har lavet ph.d. om effekten af computertræning hos børn med ADHD og er projektansvarlig for to aktuelle forskningsprojekter, som undersøger effekten af forældretræning i børnepsykiatrien. Aida leder flere studier, som undersøger effekten af skærmtid på børns emotionelle og kognitive udvikling.
TID & STED:
Det sker:
Den 28. oktober 2024 på Scandic Hvidovre
Den 30. oktober 2024 på Scandic Kolding

Undervisning fra kl. 09.00-16.00
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 3.380, - ekskl. moms. Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum.

Mulig rabat:
Maillisterabat (5 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 5 % i rabat allerede ved første tilmelding. Vær opmærksom på, at rabatten er personlig. Så hvis du vil tilmelde flere deltagere, så skal alle være skrevet op til nyhedsbrevet for at få rabat.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for rabatmuligheder.