Header_neurodivergent
Børne- og ungeområdet
Kursus

Kontaktarbejde og mentalisering i arbejdet med neurodivergente børn, unge og voksne

På dette kursus får du både en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan kontakt, følelsesmæssige afstemninger og samspil danner fundamentet for menneskets psykologiske udviklingherunder evnen til mentalisering – og hvordan disse processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente 

Du får bl.a.: 

  • Forståelse af sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering  
  • Kompetencer til at skabe og fastholde gensidig kontakt uden at stille krav til den neurodivergentes deltagelse og dermed etablere et trygt udgangspunkt for et udviklingsfremmende samspil 
  • Kompetencer til at identificere, hvordan “afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd 
  • Træning i at udvikle evnen til følelsesregulering og mentaliseringsevnen hos neurodivergente børn, unge og voksne 

Evnen til at indgå i kontakt med andre er den første og mest fundamentale byggesten i vores psykologiske udvikling

Evnen til at indgå i kontakt med andre er den første og mest fundamentale byggesten i vores psykologiske udvikling. Kontakten gør følelsesmæssige afstemninger mulige, og det er gennem disse afstemninger, at det udviklingsfremmende samspil opstår. 

I det udviklingsfremmende samspil lærer og oplever børn, at deres indre tilstande bliver mødt og afstemt. Det danner grundlaget for en sikker tilknytning – den psykologiske base, hvorfra barnet kan udforske verden, udvikle mentalisering og etablere fleksible strategier for social adfærd. Kontaktevnen er derfor ikke blot begyndelsen på udviklingen, men derimod den røde tråd, der forbinder og muliggør alle centrale udviklingspsykologiske processer. 

Når børn rent neurobiologisk har vanskeligt ved at fastholde stabil opmærksomhed i kontakten med andre, bliver kvaliteten af det udviklingsfremmende samspil påvirket. Det indvirker dermed på deres mulighed for at tilegne sig nogle af de mest afgørende psykologiske færdigheder. 

Kontaktevnen er afgørende for: 

  • Følelsesregulering 
  • Tilknytningens kvalitet - en tryg tilknytning  
  • Mentalisering, dvs. evnen til at forstå egne og andres mentale tilstande 
  • Evnen til at indgå i stabile og udviklende relationer  
  • Evnen til at tilpasse adfærd i forhold til andre mennesker, situationer og omstændigheder 

Kursets indhold

De mange gennemgribende udfordringer, som du som fagprofessionel oplever i den daglige praksis i arbejdet med neurodivergente, har ofte rod i den ”afvigende” kontaktevne og dermed i udviklingen af de videre psykologiske processer. Derfor giver det i høj grad mening, at du kan identificere og forstå den enkelte persons udviklingsmæssige ”afvigelser” for at kunne sætte målrettet og kvalificeret pædagogisk ind. 

På dette kursus får du både en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan kontakt, følelsesmæssige afstemninger og samspil danner fundamentet for menneskets psykologiske udviklingherunder evnen til mentalisering – og hvordan disse processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente 

Du får:

  • Forståelse af sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering  
  • Kompetencer til at skabe og fastholde gensidig kontakt uden at stille krav til den neurodivergentes deltagelse og dermed etablere et trygt udgangspunkt for et udviklingsfremmende samspil 
  • Kompetencer til at identificere, hvordan “afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd 
  • Træning i at udvikle evnen til følelsesregulering hos neurodivergente børn, unge og voksne 
  • Træning i at udvikle mentaliseringsevnen hos neurodivergente børn, unge og voksne 
  • Kompetencer til at tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente 
  • Kompetencer til at understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksis 

 

Kurset kobler nyeste udviklingspsykologiske viden med konkrete pædagogiske tilgange og metoder, som kan anvendes direkte i arbejdet med børn, unge og voksne med neurodivergens. 

 

Målgruppe

Kurset er målrettet fagpersoner, der arbejder med børn, unge og voksne inden for det social- og specialpædagogiske område, skoleområdet, psykiatri- eller sundhedsområdet. 

Kurset udbydes i forbindelse med udgivelsen af Nadjia Tamechmechts nye bog ”Kontaktarbejde og mentalisering” (2025). 

Om underviseren:

Underviser_Nadjia Tamechmecht
Nadjia Tamechmecht
Master of Science i Kognitiv Adfærdsterapi (MSc CBT) med speciale i neurodivergens, kontaktarbejde og mentalisering
Nadjia Tamechmecht er Master of Science i Kognitiv Adfærdsterapi (MSc CBT) med speciale i neurodivergens, kontaktarbejde og mentalisering. Hun har mange års klinisk erfaring og arbejder målrettet med at styrke forståelsen og indsatsen for mennesker med neurodivergens. Nadjia har omfattende erfaring med undervisning af fagprofessionelle, heriblandt det socialfaglige, sundhedsfaglige og psykologiske personale på de tre organisatoriske niveauer: kommuner, regioner og private organisationer. Nadjia er tilknyttet Center for Mentalisering.
TID & STED:
Det sker:
Den 30. april 2026 på Rytterkasernen 21 i Odense
Den 9. juni 2026 på Rytterkasernen 21 i Odense

Undervisning fra kl. 09.00-16.00. Morgenmad fra kl. 8.30-9.00.
PRIS
Pris for deltagelse er 2.995 kr. (ekskl. moms). Med i prisen er morgenmad, frokost og eftermiddagskage. Du har desuden adgang til en kaffelounge hele dagen, hvor du finder kaffe, te, kolde drikkevarer og snacks.

Efter kurset modtager du et kursusbevis.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for rabatmuligheder.
Kontaktarbejde og mentalisering i arbejdet med neurodivergente børn, unge og voksne
Interne kurser: Skræddersyet kompetenceudvikling til arbejdspladsen

Skal vi tilrettelægge et kursus eller forløb til jer?

Læs mere om interne kurser her