Arbejder du med anbringelser af børn og unge, individuelle vurderinger, afgørelser og planlægning eller organisering af samvær?
Så oplever du måske – som mange andre – stor faglig usikkerhed og uenighed i forhold til afgørelser om samvær og fastsættelse af omfang og indhold i samværet mellem børn og deres biologiske familie. I praksis kan det være udfordrende at vurdere om samværsordningerne er udviklingsfremmende, udviklingsforhindrende eller bare vedligeholdende.
Og hvordan kan du og dine kollegaer forbedre samværsordninger, som ikke fungerer godt nok, f.eks. gennem støtte til forældrene, plejefamilien eller til barnet?
Sammen med Henriette Lieblein Misser, cand.psych.aut, bliver du på dette kursus præsenteret for den nødvendige psykologiske viden for at kunne forstå de komplekse aspekter af samvær, som kan opstå i stort set alle faser af det anbragte barns liv.
Derudover får du konkrete redskaber og overbliksskabende skemaer, så du får en mere systematisk tilgang, når du foretager de nødvendige individuelle vurderinger.
På kurset går vi i dybden med:
- Viden om betydningen af barnets tilknytningsmønster i relation til samvær, og hvordan barnet kan udvikle strategier for at være i samværet, som kan gøre det vanskeligt at gennemskue, om barnet reelt overbelastes af samværet
- Viden om barnets udvikling af hukommelse og tidsforståelse samt objektkonstans i forhold til samvær.
- Kroppens hukommelse ift. tidlige traumer, og hvordan det er nødvendigt at skabe en bevidsthed hos barnet og de voksne om de eventuelle traumereaktioner, som barnet fremtræder med over for forældrene til trods for, at barnet ikke længere er i fare.
- Betydningen af samarbejde mellem fagpersonerne, som er involveret, og forældrene - hvordan kan du skabe samarbejde med udviklingspotentiale?
- Samværskvalitet for barnet – f.eks. gennem forberedelse af samvær med barnet, forældrene og andre samt gennem meningsskabende aktiviteter under samværet.
- En præsentation af de seneste forskningsresultater på området i både Danmark, Norge og øvrige lande.
Målgruppe:
Kurset henvender sig til alle fagpersoner, som er involveret i de processer, der er forbundet med, at det anbragte barn og dets forældre har samvær. Du får et fagligt velfunderet grundlag for at forstå samvær fra barnets perspektiv, og hvordan samarbejdet mellem alle parter - inklusive forældrene - er af afgørende betydning for samværets muligheder for at understøtte formålet med anbringelsen.