Oplever du børn, som er urolige og reagerer meget impulsivt? Børn, hvor venskabelig leg lynhurtigt udvikler sig til konflikter og voldsomme udvekslinger? Eller børn, der ofte afbryder, og som har svært ved at fokusere og tage imod en kollektiv besked? Så kan det være børn, der er udfordret på deres evne til selvregulering.
Selvregulering handler om at kunne forstå og styre egne tanker, adfærd og følelser i forskellige og til tider udfordrende situationer. Det er evnen til f.eks. at udsætte egne behov, sidde stille og høre efter – men også til at kunne håndtere og moderere stærke følelser som f.eks. voldsom vrede.
Det er en livsvigtig kompetence, som er altafgørende i forhold til barnets udviklingsbetingelser, trivsel, selvværd og evne til at indgå i sociale relationer. Derfor er det også vigtigt, at vi som fagprofessionelle arbejder målrettet med at understøtte barnets evne til selvregulering. Vi skal hjælpe og træne barnet til at kunne være i situationer, selvom det er svært; at kunne tåle at få et nej, tåle at der bliver stillet krav, eller at noget er kedeligt. Og barnet skal støttes i at kunne forstå og regulere sine egne følelser. Det hjælper barnet til at begå sig bedst muligt i en kompleks verden.