Seminarer
Skole og undervisning
Artikler

Skole og undervisning

Find artikler, kurser og uddannelser, så du kan være klædt bedst muligt på til at varetage dit arbejde. Du er med til at forme Danmarks børn og unge, og det vil vi gerne bidrage til.

Historien om, hvordan det blev muligt at uddanne sig til børne-stressvejleder

Historien om, hvordan det blev muligt at uddanne sig til børne-stressvejleder

Hvad har det egentlig krævet at udvikle uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder? Og hvad har fokus været i skabelsen af uddannelsen? Det fortæller projektleder, Dilyana Borisova, om her.

Børns processuelle rettigheder i tvangsanbringelsessager

Børns processuelle rettigheder i tvangsanbringelsessager

Kommunerne har svært ved at leve op til de krav, som lovgivningen stiller. Faktisk blev det konkluderet, at der var fejl i 100 % af sagerne.

Ny forskning om skilsmisse: Det er ikke nødvendigvis så svært for børnene

Ny forskning om skilsmisse: Det er ikke nødvendigvis så svært for børnene

Er det altid en frygtelig sorg for børn, når forældrene bliver skilt? Og hvordan laver vi meningsfulde samtalegrupper for børn, hvis forældre bliver skilt? Læs her om nogle af de nye indsigter, samtalegruppeleder og ph.d., Pernelle Rose, er kommet frem til i sin forskning om børns oplevelser med at have skilte forældre og betydningen af samtalegrupper.

KORT & GODT OM SORG – boganmeldelse

KORT & GODT OM SORG – boganmeldelse

"Der er meget viden, mange gode råd og redskaber at hente i denne lille letlæste bog. Er du arbejdsgiver til en medarbejder, der mister, kan du også tilegne dig hurtig og god viden ift. at få indsigt i og møde den sørgende." Læs hele anmeldelsen herunder.

Hvad ser vi, når vi ser? – Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Hvad ser vi, når vi ser? – Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Her får du en artikel fra Jytte Birk Sørensen om, hvordan vi skal gå fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt for at hjælpe børn. Læs den her.

Ny regel om fravær i Folkeskolen

Ny regel om fravær i Folkeskolen

Den 1. juli 2019 trådte nye regler om ulovligt skolefravær i kraft. Læs mere om det i artiklen her!

Metakognitiv terapi: lydfiler fra “Fængslende tanker” af Linda Burlan Sørensen

Metakognitiv terapi: lydfiler fra “Fængslende tanker” af Linda Burlan Sørensen

Vil du have indblik i metakognitiv terapi og dens begreber, så får du her forordet og kapitel 1 fra bogen "Fængslende tanker" om metakognitiv terapi.

Bring barnets emotionelle alder i udvikling

Bring barnets emotionelle alder i udvikling

Vi kender det alle sammen. Vi ser to børn med samme alder, men det ene barn er et hoved højere end det andet, og rent instinktivt bliver det svært for os at sætte de samme krav og agere ens over for begge børn. Hvad gør vi?

God lærer-elev relation er afgørende for børns motivation og trivsel i skolen

God lærer-elev relation er afgørende for børns motivation og trivsel i skolen

Samhørighed udgør en af de tre hjørnesten, ift. menneskers trivsel og motivation. Relationen lærer-elev er alt afgørende.

TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel

TOPI kunne ikke stå alene mod mistrivsel

Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives. Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til  at opspore børn i en udsat […]

Indikatorer på mistrivsel: Vi skal se efter det konkrete

Indikatorer på mistrivsel: Vi skal se efter det konkrete

Vi har talt med psykologen Jytte Birk Sørensen om mistrivsel hos børn. I denne artikel får du 4 indikatorer for at spotte mistrivsel.

Vi angriber inklusion fra alle vinkler

Vi angriber inklusion fra alle vinkler

Vi har talt med psykolog Pernille Hviid om styrkerne ved at få en uddannelse i inklusion, hvor mange forskellige aktører inddrages. Læs den her.