Vi har et stort fokus på børns adfærd. Der er adfærd, vi ikke ønsker, som vi arbejder for at aflære barnet. Og der er adfærd, som vi ville ønske, at barnet lærte og udførte. Det er dog vigtigere, hvad der ligger bag adfærden, for den samme adfærd kan have vidt forskellige årsager.
Adfærd fortæller os ganske enkelt ikke ret meget om barnets tanker, kognitive forudsætninger og følelser. Ved primært at fokusere på adfærd risikerer man derfor at misse nuancer og læringspotentiale og komme til at tilbyde børn de forkerte udfordringer samt et miljø, der kunne være bedre
På dette 3-dages kursus får du viden om, hvordan du ser bag om barnets adfærd ved at have fokus på neuropædagogikken og ved hjælp af metoden Den Kognitive Færdighedsmodel. Modellen har til formål at skabe klarhed over, om barnets adfærd skyldes kognitive udfordringer, som du kan hjælpe barnet med at træne. Derudover bliver du introduceret for Den Kognitive Læringskuffert. Den indeholder en masse viden om, hvordan du sammen med barnet laver sjove aktiviteter, som er med til at styrke kognitive færdigheder.
Metoden - Den Kognitive Færdighedsmodel
Den Kognitive Færdighedsmodel er en intuitiv og dybdegående måde at forstå børns kognitive færdigheder. Metoden er udviklet af psykologerne Jens Wilbrandt og Simon Wilbrandt. Formålet med metoden er at skabe en fælles tilgang til at arbejde struktureret med at styrke børns kognitive færdigheder samt at styrke samarbejdet med barnet ved at skabe et fælles sprog i arbejdet med barnets færdigheder.
Modellen opdeler færdighederne i grupper, som intuitivt passer sammen, og strukturerer dem i den rækkefølge, som de kommer i spil, når barnet stilles over for en krævende situation – i skolen, derhjemme eller sammen med kammeraterne.
Igennem metoden får du viden om:
Hvad der sker i børnenes hjerner (se under motorhjelmen)
Hvad gør vi? Hvordan hjælper vi med at finde de rette metoder, der hjælper barnet?
Hvordan vi omsætter det på en forståelig og konkret måde?