Det er sjældent, at børn og unge med autisme undgår at få tillægsdiagnoser, herunder angst, der netop hyppigt ses som sekundær lidelse. Og selvom det er autismen, der er i fokus, er det vigtigt at tage hånd om sekundære lidelser og problemer, som ofte hæmmer hverdagen for disse børn og unge mennesker. Angsten kan for mange med autisme have en invaliderende indflydelse på livet, idet den kan blive så dominerende, at barnet eller den unge med autisme udvikler f.eks. skolevægring eller social fobi.
Som fagprofessionel er du en vigtig brik for børn og unge med autisme i forhold til at hjælpe dem med at håndtere deres angst, så angsten ikke vokser og får store konsekvenser for dem. Det er dog vigtigt, at vi afhjælper de sekundære lidelser med udgangspunkt i autismen, og det kræver derfor en stor viden om autisme at håndtere sekundære lidelser korrekt.
Vi har sammensat et helt særligt kursusforløb om autisme og angst på tre sammenhængende dage med teori og redskaber til den praksisnære tilgang, herunder øvelser der giver dig viden og de nødvendige redskaber, så du kan hjælpe børnene og de unge med autisme og angst.
Program:
Dag 1, kl. 09.30 – 17.30
Den første dag får du viden om autisme og angst, herunder:
- kernesymptomer og kendetegn ved autisme
- teorier om autisme
- sanser
- camouflageprofilen (også kendt som pigeprofilen)
- grundlæggende viden om hjernen, angst og signalstoffer
- neurologiske hypoteser
- stress-sårbarhed
På dag 1 vil du også få et personligt oplæg, fra Louise Egelund Jensen, som har autisme. Louise Egelund Jensen holder et oplæg om stress, og hvordan stress føles for en person med autisme. Mennesker med autisme lever ofte med et konstant forhøjet stressniveau, hvilket kan føre til tillægsdiagnoser som angst, depression mv. I foredraget kommer Louise Egelund Jensen med konkrete eksempler på, hvad der stresser hende og hvorfor, samt med forslag til, hvad andre kan gøre for at hjælpe.
Dag 2, kl. 09.00 – 17.00
På kursets anden dag får du viden om angst, herunder:
- udvikling af angst og angst-diagnoser
- angstens facetter
- forskellen på angst og frygt
- forståelsesmodeller
- intolerance over for usikkerhed
- udfordringen ved angst og autisme
Dag 2 byder ydermere på praksisnære redskaber til at arbejde med angst, herunder:
- kognitive redskaber
- metakognitive redskaber
- eksponering
- krop og åndedrættet
- social træning
Dag 3, kl. 09.00 – 15.00
På tredje dag af kurset arbejder vi videre med praksisnære redskaber ift. at arbejde med angsten. Derudover får du viden om PDA-profilen (Pathological Demand Avoidance/Ekstrem kravafvisning), herunder kernetræk og symptomudtryk, EDA-Q og tilgange til PDA-profilen. Vi slutter af med opsamling og afrunding på hele 3 dages kursusforløbet og autisme og angst.