De primitive refleksers betydning for læringsparathed - Seminarer
primitive reflekser
Information

Vælg venligst hold herunder:

Mulig rabat

Loyalitetsrabat (op til 10 %)
Maillisterabat (op til 10 %)
Prisekskl. moms
2.988 DKK
Børn & unge
Kursus

De primitive refleksers betydning for læringsparathed

Tag med på dette udbytterige kursus, hvor vi sammen med neurologisk kiropraktor, Lene Munck, stiller skarpt på primitive reflekser og deres betydning for børns udvikling og læringsparathed.

På kurset bliver du bl.a. beriget med:

  • Teori om nervesystemets udvikling
  • Teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand
  • Teori om de primitive refleksers betydning for udviklingen ift. motoriske og sociale kompetencer
  • Gennemgang af udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne vha. fysiske øvelser

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Lær om de primitive reflekser – og styrk herigennem barnets udvikling

Børn forventes at møde læringsparate i skolen, hvilket også er tilfældet for langt de fleste børn. De er motiverede for at lære og fungerer socialt sammen med andre børn og voksne. For et stigende antal børn er dette dog ikke så let.

Grunden til dette kan være aktive primitive reflekser, som er en gruppe medfødte reflekser, der er afgørende for barnets udvikling, og som integreres i barnets nervesystem i de første leveår.  Hvis en eller flere primitive reflekser forbliver aktive efter det tidspunkt, hvor de ikke længere bør være det, påvirker det den fundamentale neurologiske udvikling og barnets læringsparathed. De primitive reflekser ligger neden for alt andet, dvs. de kan forstyrre diverse højere niveauer i hjernen.

Det betyder, at børn med aktive primitive reflekser - efter refleksernes såkaldte “udløbsdato” - ofte vil være udfordrede på deres faglige og sociale kompetencer. De kan fremstå som impulsive, ufokuserede og med en manglende evne til at sidde stille eller konsekvensberegne, hvilket kan være svært at forene med læring i et klassisk læringsmiljø.

Dagens indhold - primitive reflekser - og styrk herigennem barnets udvikling 

På denne kursusdag sætter neurologisk kiropraktor, Lene Munck, fokus på læringsparathed for børn med udfordringer fra 4 år og opefter. Kurset belyser, hvordan den tidlige udvikling af babyens nervesystem og hjerne kan have betydning for barnets læringsparathed flere år senere. Fokus er på de primitive reflekser, der giver et indblik i den neuro- og psykomotoriske udvikling.

Kursusdagen giver viden om hjernen og nervesystemets udvikling. Vi ser på, hvordan vi vurderer og tester for eventuel tilstedeværelse af primitive reflekser, og hvordan dette kan have betydning for indlæringsevnen. Vi ser også på, hvordan udviklingen af babyens nervesystem, gennem de primitive reflekser, kan have en betydning for robusthed, psykisk velbefindende og læringsparathed.

På kurset får du

  • teori om nervesystemets udvikling
  • teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand
  • viden om hvordan nervesystemets grundtilstand influerer på barnets læringsparathed og kognition
  • teori om de primitive refleksers betydning for vores udvikling ift. motoriske og sociale kompetencer
  • kendskab til koblingen mellem motorik og læring
  • indsigt i koblingen mellem de primitive reflekser og den hjernemæssige forudsætning for læringsparathed

Vi gennemgår nogle udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne gennem fysiske øvelser. Disse øvelser kan benyttes af børn såvel som voksne.

Dagen består af teoretisk gennemgang i plenum samt praktiske øvelser med “hands on”. Dette vil være tilpasset evt. gældende restriktioner ift. covid-19.

Hvad er de primitive reflekser?

De primitive reflekser er en gruppe medfødte samt ufrivillige, stereotypiske refleksbevægelser som respons på udefrakommende stimuli, der kan være vestibulære, auditive eller visuelle.

De er placeret i den primitive del af hjernen, hjernestammen - hvor vi også har vores andre grundlæggende overlevelsesfunktioner som at trække vejret, spise, regulere blodtryk og puls mm.

Reflekserne hjælper til babyens umiddelbare overlevelse i den første tid efter fødslen samtidig med, at de gennem de stereotypiske bevægelser udvikler og modner hjernestammen og nervesystemet som fundamentet for babyens sanseintegration. Som hjernestammen og nervesystemet modnes, dannes der forbindelser til højere centre i hjernen. Centrene i hjernebarken vil gradvist overtage kontrollen og hæmme de primitive reflekser i hjernestammen.

Det kan ses som en af de vigtigste og mest grundlæggende modningsprocesser af hjernen og nervesystemet. Under optimale omstændigheder foregår denne modningsproces helt automatisk. Forløber den ikke optimalt, kan det påvirke hjernens evne til at agere og navigere i verden. Dette påvirker hjernens overskud på alle niveauer og i høj grad i forhold til at være læringsparat.

Dagens underviser

Lene Munck
Klik for at se
barn-børn
Klik for at se
Lene Munck
Lene Munck
neurologisk kiropraktor
Hun er grundlægger og daglig leder af Institut for Adfærd Motorik og Indlæring. Her hjælper hun hver dag børn og unge med alt fra indlærings udfordringer til de mere tunge diagnoser. Lene Munck har, siden hun blev færdiguddannet, konstant videreuddannet sig - primært i USA og England. Hun har bl.a. specialiseret sig i at hjælpe børn med udfordringer. Dette med fokus på hjernens og nervesystemets udvikling og dennes betydning for vores psykiske og fysiske velbefindende.
barn-børn
30 års erfaring med børn og udfordringer
Efter 30 års arbejde med børn med udfordringer (adfærd, indlæring, motorik) viser Lene Muncks erfaring, at stort set alle de udfordrede børn udviser tilstedeværelse af en eller flere af de primitive reflekser. Først når vi har arbejdet med de primitive reflekser, kan vi arbejde med de adfærdsmæssige og kognitive udfordringer. Det betyder motorik før kognition og motorik før indlæring.
TID & STED:
Vælg mellem:
Den 18. maj 2021 på Scandic Kolding
Den 28. maj 2021 på Scandic Hvidovre

Undervisning fra kl. 09.00-17.00
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 2.988, - ekskl. moms.  Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum. 

Mulig rabat
Loyalitetsrabat (op til 10 %): Allerede efter 1 deltagelse kan I få rabat. Læs mere under loyalitetsrabat.
Maillisterabat (op til 10 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10% yderligere i rabat allerede ved første tilmelding.