Hver femte dansker har som barn eller ung følt, at de havde svært ved at leve op til andres forventninger i forhold til at begå sig i det køn, de fik tildelt ved fødslen. Vi ved ikke præcist, hvor mange børn i Danmark, der er transkønnede, men det anslåede tal ligger på to procent af befolkningen. Transkønnethed kan medføre angst, depression og selvmordstanker. Derfor er det yderst vigtigt, når du som lærer, pædagog, familieterapeut eller i forbindelse med andre professioner, hvor du arbejder med børn, har viden om og redskaber til at gribe børn og unge, der er transkønnede, så de ikke føler sig forkerte og ekskluderede i sociale sammenhænge.
Hjælp dem i udfordringerne
Flere hundrede børn bliver hvert år henvist til udredning for eventuel hormonbehandling. Transkønnethed er ikke en sygdom, men på grund af en følelse af at være i en forkert krop, er der stor risiko for, at barnet får så mange gener og så stort et ubehag, at det fører til angst, depression, selvmordstanker og endda selvmordsforsøg. Transkønnede børn og unge oplever mange udfordringer i hverdagen. For eksempel kan et toiletbesøg, et kig i spejlet eller en tur i svømmehallen være en voldsom overvindelse for et barn, der ser ud som det ene køn, men ønsker at være det andet. Børnenes daglige udfordringer sætter helt uundgåeligt sit præg på din professionelle hverdag og dit virke sammen med børnene.
Kompetenceudvikling er nødvendig
Tvivl og usikkerhed må ikke være en barriere for at skabe et trygt læringsrum for disse børn og unge, der bryder op med tidens normer for køn og seksualitet. Viden om transkønnethed og om, hvad der sker inde i barnet, er derfor helt essentielt. Forskning viser, at jo tidligere der sættes ind med rådgivning og vejledning, jo mere sikker og afklaret bliver det transkønnede barn og ikke mindst barnets forældre. Kompetenceudvikling inden for dette område er af uvurderlig betydning, når du arbejder med børn og unge samt deres forældre.
Dagens indhold
Dagens ekspert, autoriseret psykolog og specialist i sexologisk rådgivning, Rikke Pristed, beriger dig med viden om:
- hvad det vil sige at være transkønnet
- hvad forskellen er på kønsudforskning og transkønnethed, herunder hvordan vi skelner imellem de to tilstande
- hvad der sker i de børn, som ikke er tilpas i det køn, de fik tildelt ved fødslen
- hvilke reaktioner det transkønnede barn oplever fra omgivelserne – både børn og voksne
samt redskaber til:
- hvordan du som fagprofessionel bedst møder og indgår samarbejde med transkønnede børn og deres forældre
- hvordan du som fagprofessionel sikrer barnets færden i sociale relationer, så det transkønnede barn kan indgå i fællesskaber og læringsrum med tryghed og sikkerhed
Kurset indeholder en solid blanding af teoretiske oplæg og redskaber til den praksisnære tilgang, krydret med cases og diskussioner.