Det er sjovt at lege – men det er også enormt lærerigt og udviklende. Når børn leger, får de bl.a. skærpet deres fornemmelse for sig selv og andre, udviklet sociale spilleregler i det trygge samspil med andre, og de udfolder deres kreativitet og fantasi, når de og vi leger.
Da det enkelte barns overskud til at deltage i sansestimulerende aktiviteter kan svinge meget, har kursusdagen fokus på barnets dagsform. Den ene dag har barnet måske lyst til og behov for at nyde intens og hurtig leg, men næste dag er barnet pludselig forbeholden og utryg ved en lignende aktivitet.
Det er derfor vigtigt, at du som fagperson kan analysere barnets behov og formår at tilbyde aktiviteter, som passer til barnets aktuelle behov. Eftersom barnet spejler sig i dig, er det helt afgørende, at du kan sætte dig selv i spil i legeaktiviteterne og lytte til barnet og lader det mærke, at det bliver set, mødt og forstået. Kursusdagen vil have fokus på, hvordan du som fagperson kan justere dig selv og din adfærd i relation til barnet.
På kurset opnår du:
- Indsigt i og afprøvning af konkrete legeaktiviteter, du kan bruge i dit pædagogiske arbejde
- Konkrete forslag til, hvordan du som fagperson kan justere kontakten til barnet, så barnets behov for tryghed er i fokus
- Indsigt i, hvordan sensoriske stimuli kan gradueres
- Forståelse af, hvordan motoriske udfordringer kan varieres, så de kan gøres enten mere enkle eller mere intense
- Indsigt i, hvordan og hvorfor din og dine kollegaers evne til at foretage god mentalisering påvirker børnefællesskaberne. Herunder en række anvisninger på, hvordan du og dine kollegaer kan spille hinanden gode
- Viden om, hvordan små ændringer kan skabe tilpasse udfordringer for de deltagende børn
- Forståelse af børns individuelle evne til at bearbejde sensoriske stimuli og deres individuelle behov for at deltage tæt på eller mere perifært i aktiviteter
Kursusdagen vil være en veksling mellem oplæg og afprøvning af konkrete legeaktiviteter.
Målgruppe:
Kurset henvender sig til dig, der arbejder med børn i dagplejen, vuggestuer og daginstitutioner på almen- og specialområdet.