For børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser er det ofte svært at have en fælles forståelse og kontakt med andre mennesker. Både forskning og årelange erfaringer viser dog, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns sociale udvikling.
At lege er sjovt, og det motiverer barnet til at forblive i kontakt med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Legetræning viser både barnets stærke sider og afdækker problematikker i barnets udvikling, som der kan arbejdes målrettet med gennem leg.
PLAY Project-metoden er et evidensbaseret legetræningsprogram beregnet til tidlig indsats for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Metoden er udviklet i USA af Dr. Richard Solomon, som er børnelæge med speciale i børn med autisme. Gennem legen trænes sociale kompetencer, relation, kommunikation og sprog. Fagfolk og forældre kan med stor fordel bruge legetræningen og dens metoder i det daglige samvær med barnet. Legetræning kan bruges til (næsten) alle børn med udviklingsforstyrrelser, uanset om de er højt- eller lavtfungerende. Legetræningen tilpasses barnets niveau og træner barnet netop der, hvor barnet har brug for træning, samtidig med at fokus er på, at leg skal være SJOVT.