Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser
lægetræning
Børn & unge
Kursus

Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser

Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme. 

Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser. 

Når du deltager på dagen, får du: 

  • En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper  
  • Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier   
  • Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen  
  • Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i Danmark 

 Læs mere om dagen og underviserne lige herunder. 

 

Legetræning: Sådan understøtter du børns sociale udvikling gennem leg

For børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser er det ofte svært at have en fælles forståelse og kontakt med andre mennesker. Både forskning og årelange erfaringer viser dog, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns sociale udvikling. 

At lege er sjovt, og det motiverer barnet til at forblive i kontakt med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Legetræning viser både barnets stærke sider og afdækker problematikker i barnets udvikling, som der kan arbejdes målrettet med gennem leg. 

PLAY Project-metoden er et evidensbaseret legetræningsprogram beregnet til tidlig indsats for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Metoden er udviklet i USA af Dr. Richard Solomon, som er børnelæge med speciale i børn med autisme. Gennem legen trænes sociale kompetencer, relation, kommunikation og sprog. Fagfolk og forældre kan med stor fordel bruge legetræningen og dens metoder i det daglige samvær med barnet. Legetræning kan bruges til (næsten) alle børn med udviklingsforstyrrelser, uanset om de er højt- eller lavtfungerende. Legetræningen tilpasses barnets niveau og træner barnet netop der, hvor barnet har brug for træning, samtidig med at fokus er på, at leg skal være SJOVT. 

Dagens indhold

På denne kursusdag får du en teoretisk og praktisk indføring i legetræning gennem PLAY Project-metoden. Dagens undervisere har mange års praksiserfaring med legetræning ift. børn med udviklingsforstyrrelser. På kurset deler de ud af deres viden og mange positive erfaringer med PLAY Project-metoden – og de viser, hvordan legetræningen kan integreres som en naturlig del af hverdagspraksis.   

På dagen får du 

  • En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper 
  • Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier  
  • Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen 
  • Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i forskellige institutioner: 
    • Ved vores afholdelse på Scandic Kolding tager vi udgangspunkt i Skovbrynet - en specialbørnehave for børn med autisme og andre udviklingsforstyrrelser i alderen 0-6 år 
    • Ved vores afholdelse på Scandic Hvidovre tager vi udgangspunkt i Himmelev Behandlingstilbud - et døgn- og dagtilbud for børn og unge med autismespektrumforstyrrelser (alder 5-18 år) 

Målgruppe 

Kurset er for alle, der beskæftiger sig med børn med autisme, ADHD eller andre udviklingsforstyrrelser. Det gælder såvel fagfolk som forældre og andre pårørende. Fagfolkene kan være: pædagoger, lærere, talepædagoger, psykologer og andre specialister, som kunne tænke sig at lære at få en bedre og mere legende tilgang til børn med udviklingsforstyrrelser. 

Dagens undervisere

Hanne Bendix
Hanne Bendix
uddannet lærer & Play-Project legespecialist
Efter 10 år i folkeskolen har Hanne Bendix i mere end 25 år undervist børn med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2005 oprettede hun Roskilde Autisme Rådgivning, hvor hun rådgiver børn, unge og voksne med autismespektrumforstyrrelser samt deres pårørende. I 2008 tog hun til USA, hvor hun blev uddannet som hjemmekonsulent i PLAY Project: et legetræningsprogram specielt beregnet for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Hanne Bendix er forfatter til bogen ”Legetræning – social læring for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser” (2022).
Helle June Nielsen
Helle June Nielsen (medunderviser)
Aut.Cand.Psych., specialist i klinisk børnepsykologi
Helle June Nielsen har igennem mange år arbejdet som psykolog på Himmelev Behandlingstilbud, som er en døgnskole og behandlingsinstitution for børn og unge med autisme samt andre udviklingsmæssige og diagnostiske udfordringer. Helle har været underviser, faglig sparringspartner og supervisor for faggrupperne omkring børn og unge med autisme. Hun har samarbejdet med forældrene omkring legetræningen med deres barn. Legetræningen og PLAY Project-metoden har haft hendes faglige opmærksomhed gennem 10 år.

Helle June Nielsen er medunderviser på kursusdagen på Sjælland, hvor hun fortæller om erfaringerne ned med PLAY Project-metoden på Himmelev Behandlingstilbud.
Mette B. Jensen
Mette B. Jensen (medunderviser)
specialpædagog og arbejder indenfor det specialpædagogiske område
Mette B. Jensen har de sidste 23 år arbejdet som specialpædagog i specialbørnehaven Skovbrynet, afdeling Skovbo i Århus. Afdeling Skovbo er en særlig børnehave for børn i alderen 3-6 år med autismespektrumforstyrrelser. Mette har i alle årene interesseret sig for leg med børn med autisme og taget adskillige kurser inden for dette område.

Mette B. Jensen er medunderviser på kursusdagen i Jylland, hvor hun fortæller om, hvordan PLAY Project-metoden er anvendt i specialbørnehaven Skovbrynet.
TID & STED:
Vælg mellem:

Undervisning fra kl. 09.00-16.00
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 3.080, - ekskl. moms. Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum.

Mulige rabatter:
Maillisterabat (10 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10 % i rabat allerede ved første tilmelding. Vær opmærksom på, at rabatten er personlig. Så hvis du vil tilmelde flere deltagere, så skal alle være skrevet op til nyhedsbrevet for at få rabat.

Loyalitetsrabat (op til 10 %): Allerede efter 1 deltagelse kan din arbejdsplads få rabat.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for yderlige rabatmuligheder.

FAQ om legetræning

Hvad er PLAY Project-metoden?

PLAY Project-metoden er et videnskabeligt underbygget legetræningsprogram, der retter sig mod tidlig intervention for børn med autisme, ADHD og lignende udviklingsforstyrrelser. Det blev skabt af Dr. Richard Solomon, en amerikansk børnelæge med speciale i autisme.

Hvad er legetræning?

Gennem leg trænes sociale færdigheder, relationer, kommunikation og sprog. Både fagfolk og forældre kan drage fordel af at anvende legetræning  i daglig interaktion med barnet. Legetræning kan bruges til børn med udviklingsforstyrrelser, uanset om de er højt- eller lavtfungerende, og tilpasses barnets niveau for at træne nøjagtigt, hvor det er nødvendigt at sætte ind. Alt sammen med fokus på at legen skal være sjov.

Legetræning og Hanne Bendix

Hanne Bendix er forfatter til bogen "Legetræning - Social læring for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser". Bogen udkom i april 2022. Nu er Hanne Bendix i samarbejde med Seminarer.dk klar med dette kursus med samme titel.