Flere børn og unge får stillet diagnoserne ADHD/ADD og autisme. Aktuelt får 5-7 % af børn og unge en ADHD- eller ADD-diagnose, mens tallet er 2-3 % af på autismeområdet. Nogle får kun den ene af diagnoserne, men et stigende antal får stillet begge diagnoser samtidig.
Målsætningen i folkeskoleloven er at inkludere flest mulige børn og unge i det brede fællesskab i folkeskolen. Dette stiller store krav til dig som leder, lærer eller pædagog ift. at lave didaktiske og pædagogiske overvejelser om, hvordan børn og unge med diagnoser kan inkluderes bedst muligt, så der skabes indlæring og gode fællesskaber for alle børn og unge.
Der findes heldigvis masser af viden om, hvilke redskaber der virker godt i hverdagen for børn og unge med ADHD/ADD og autisme. Mange af børnene og de unge kan trives i den almene folkeskole, når blot hverdagen kan tilpasses deres behov (samtidig er det dog vigtigt at understrege, at nogle børn og unge vil have brug for en særlig indsats, som ligger uden for almenområdet).
Få redskaber, der kommer alle til gode
Selvom diagnoserne indimellem kalder på tiltag, som umiddelbart kan se anderledes ud end behovet hos den brede målgruppe, kan det være hjælpsomt at bevare fokus på, at mange af de virksomme redskaber kommer alle til gode – også børn og unge uden diagnoser. F.eks. er visuel struktur, fagfaglige skabeloner og støtte til at indgå i de sociale fællesskaber almindelige indsatser, som alle børn og unge har glæde af, men som bliver ekstra vigtige for gruppen med ADHD/ADD og autisme.
Det er vigtigt at anerkende og understrege, at nogle børn og unge med diagnoser presses så meget af at være i folkeskolen, at de udvikler belastningsreaktioner som f.eks. ufrivilligt skolefravær. Her er det afgørende, at du og dine kollegaer har redskaber til at identificere årsager samt til at vurdere, hvilke indsatser barnet eller den unge har brug for.
Dagens indhold
På denne dag stiller psykolog Catrine Madsin skarpt på:
- Diagnoserne: Hvordan kan hhv. ADHD/ADD og autisme se ud i skoledagen? Hvilke mulige styrker og udfordringer kan være særligt gode at være opmærksomme på?
- Belastningsreaktioner: Hvorfor er børn med ADHD/ADD og autisme ekstra sårbare over for belastningsreaktioner, og hvordan kan belastningsreaktionerne se ud i hverdagen (f.eks. angst, depression og ufrivilligt skolefravær)?
- Pædagogik og læring: Hvad kan du som lærer og pædagog med fordel have øje for i de didaktiske og pædagogiske overvejelser, når du vil skabe lærings- og deltagelsesmuligheder i skolen for børn og unge med ADHD/ADD og autisme?
Kursusdagen vil være en vekslen mellem teori, forskning, eksempler fra praksis og konkrete værktøjer.
Dit udbytte
- Viden om mulige tegn på hhv. ADHD/ADD og autisme hos børn og unge i folkeskolen
- Indsigt i de særlige styrker og udfordringer, diagnoserne kan medføre, og som kan komme i spil i skoledagen
- Viden om, hvorfor børn og unge med ADHD/ADD og autisme nemmere udvikler belastningsreaktioner, samt hvordan belastningsreaktioner kan se ud i hverdagen
- Redskaber til at øge inklusionen af børn og unge med ADHD/ADD og autisme i folkeskolen
- En øget opmærksomhed på, hvordan mange redskaber målrettet ADHD/ADD og autisme kommer alle børn og unge til gode
- Eksempler, forklaringer og redskaber, du kan overføre direkte til dine egne opgaver lige efter kurset
Målgruppe
Kurset er målrettet fagpersoner, der arbejder i og omkring folkeskolen. Det kan f.eks. være lærere, pædagoger, inklusionsvejledere, trivselspersonale, PPR-psykologer eller andre ansatte i PPR.