En tryg tilknytning er fundamentet for barnets trivsel og udvikling, og sammen med forældrene spiller du som pædagog eller dagplejer en helt central rolle.
Hvis barnet oplever tryg tilknytning, udvikler barnet et sundt selvværd samt evnen til at indgå tillidsfuldt i sociale relationer. Barnet lærer også at regulere sine følelser og styre sin opmærksomhed. Tryg tilknytning styrker barnets livsduelighed og er den mest beskyttende livsfaktor, vi kan give det lille barn med på livets vej.
Det er derfor en vigtig pædagogisk opgave at give alle børn mulighed for at opbygge trygge relationer til voksne i dagplejen, vuggestuen eller børnehaven. Det handler om at skabe bevidste samspil eller små udviklende øjeblikke, der styrker det enkeltes barns trygge tilknytning hjemmefra – eller som kompenserer, hvis barnet kommer med et utrygt tilknytningsmønster med sig i ”bagagen”. Når du og dine kollegaer ser og griber mulighederne for udviklende øjeblikke, oplever børnene en mental forbindelse, og deres trygge tilknytning styrkes.
Det handler også om at være god til at observere små børns tilknytningsmønstre og adfærd – er barnet trygt eller utrygt? Hvilke signaler skal vi være opmærksomme på? Er der en balance mellem barnets tilknytnings- og udforskningssystem? Børn, som ikke trives, og som ikke er trygge i deres tilknytning, kan sende uklare signaler om, hvad de har brug for. De kan f.eks. overdramatisere, virke ”omklamrende”, vrede eller foregive at kunne klare sig selv – adfærd som kan virke bekymrende eller til tider provokerende. I virkeligheden har barnet brug for en tryg base, ekstra støtte til at lære at regulere sine følelser og invitationer til afstemte samspil.