Luk øjnene og forstil dig en kommode. Den er rød med fire skuffer. Det kræver nok ikke så meget anstrengelse for dig.
For børn og unge med autisme kræver det dog meget anstrengelse at danne sig et billede i deres forestillingsverden, der repræsenterer den ydre verden - for nogle er det praktisk talt umuligt. Det er en stor udfordring for børn og unge med autisme at koble den ydre og den indre verden. Det kan afspejle sig i deres hverdag ved, at de har svært ved at mentalisere og forstå deres egne - og også andres tanker, følelser og handlinger. Dette kan i sidste ende føre til usikkerhed i sociale relationer og konstellationer samt tvivl om egne egenskaber, hvilket kan så yderligere tvivl om etiske og moralske emner i livet.
Dagen sætter fokus på, hvordan du gennem viden om forestillingsevnen styrker børns selvopfattelse, opfattelse af verden og fællesskaberne. Vi fokuserer på, hvorfor forestillingsevnen er så vigtig i forhold til børnenes sproglige udvikling og deres evne til at sætte sig i andres sted, samt hvordan evnen til at problemløse er afhængig af forestillingsevnen. Derudover får du redskaber til, hvordan du omsætter teori til praksis, og hvordan du helt konkret hjælper børnene med at få en mere veludviklet forestillingsevne og bedre forudsætninger for at styrke deres forståelse for deres ydre og indre verden.
På dagen vil vi komme omkring:
- Autisme - diagnosen, den anderledes hjerne, den anderledes adfærd
- Definition af forestillingsevne
- Forestillingsevnens betydning i relation til tænkestil, problemløsning, sprog og mentalisering/empati
- Sammenhæng mellem kognition og emotion
- Fleksibilitet og fokusskift
- Indlevelsesevne: At anlægge en andens synsvinkel, kognitivt og emotionelt (konkret/ abstrakt og enkelt/komplekst). Empati og relationer
- Tænkning og begrebsdannelse - herunder:
- Analyse-syntese tænkning, ligheder og forskelle, fællesmængde og generalisering, at lære af sine erfaringer
- Forarbejdningshastighed og forarbejdningsdybde
De to undervisere på dagen er Käte From og Anne Vibeke Fleischer. Käte From sætter fokus på den teoretiske viden om forestillingsevnen, og hvorfor det er et centralt begreb for kommunikationen i mødet med andre. Ydermere får du teoretisk viden om den neuropsykologiske og neurologiske anderledeshed, som kommer til udtryk, når man har autisme.
Anne Vibeke Fleischer sætter fokus på, hvordan du omsætter teori til pædagogisk praksis med fokus på generel udvikling af forestillingsevne og specifik udvikling af empati. Læs mere om de to undervisere herunder.