Formen vil veksle mellem oplæg og fælles drøftelser. Undervisningen baserer sig på teori, forskning og eksempler fra praksis. På dagene inddrager vi også dine og dine medkursisters erfaringer, og mellem 2. og 3. kursusdag får I mulighed for at arbejde i praksis med centrale temaer fra undervisningen med mulighed for sparring og feedback som et sikkert afsæt for forankring og implementering af teori og metode efterfølgende.
Dagene har følgende indhold:
Dag 1: Børn og unge er ikke problemet, de viser problemet. Vi går i dybden med, hvordan man kan forstå og arbejde med symptomer som kommunikation og som invitationer. Børn og unge skal forstås, ikke kun beskrives, og det er derfor essentielt at se nærmere på forholdet mellem kernesymptomer og kernefænomener.
Dag 2: Vi stiller skarpt på metaundersøgelser - forstået som udredning af sammenhænge - som en yderst anvendelig tilgang til at arbejde med mistrivsel. I forlængelse af dette får du indsigt i, hvordan man kan bruge antropologisk nysgerrighed som et redskab til at komme tilstrækkeligt tæt på. Som et afsæt for dit videre arbejde og afprøvning af metoder og tilgange inden dag 3, får du indgående viden om, hvordan du besvarer børns og unges invitationer i praksis: Hvordan skaber vi erfaringer tilstrækkeligt forskellige fra dem, der har skabt problemet?
Dag 3: På den sidste kursusdag ser vi nærmere på indsatser, der rækker ud over de enkelte arenaer. Hvordan får vi i praksis etableret de nødvendige processer og håndterer den fagprofessionelle afmagt, der potentielt kan opstå? Derudover dykker vi ned i lederskab af processer (både faglige, organisatoriske og personlige aspekter), systems learning og brugen af varme data.
Forud for kurset vil du få tilsendt relevant litteratur.
Kursets afsæt
Børn og unge skal opleve mening, tilhørsforhold og muligheder, selv når deres hverdag og udfordringer er komplekse. Kurset giver dig nye perspektiver på sammenhængen mellem fysiske, psykiske og sociale symptomer på mistrivsel.
Formålet er at styrke din tilgang og metode med et praksisnært afsæt, så du kan gribe og forstå udfordringerne hos barnet eller den unge bedst muligt. Derudover får du redskaber til, hvordan du og dine kollegaer ser hele vejen rundt om barnet og den kontekst, det indgår i, hvilket er til gavn for både barnet/den unge og fællesskabet som helhed.
Kurset bygger på, at menneskets psyke påvirkes af den sociale kontekst (”Mind is social”), og du kommer til at arbejde med trivsel og udvikling som en social proces. Symptomer hos barnet kan og skal netop ikke ses adskilt fra den sociale kontekst, men samtidig også ses i relation til barnets kropslige og neurologiske erfaring og personlige historie. Lidelser opstår, når barnet eller den unge og de betydningsfulde voksne mister mening med og orientering i tilværelsen. Men når børn og unge har vanskeligheder, er deres symptomer ikke kun individuelle karakteristika, der kan udredes og afhjælpes individuelt, og lidelser skal derfor forstås i et helhedsorienteret perspektiv. Det helhedsorienterede perspektiv er et vigtigt greb for netop at kunne tænke fremad og se udviklingspotentialer frem for kun at diagnosticere og symptombehandle. Symptomer udvikler sig i mønstre, og når vi ændrer på mønstrene, ændrer vi også på fremtrædelsesformerne.
På kurset går vi i dybden med ”metaundersøgelser” som en nyttig metode til at se ændringspotentialer og skabe fælles ejerskab over både processer og løsninger - også når udfordringerne er komplekse.