Kropslig uro, selektiv spisning, behov for at dimse med ting, højt støjniveau, selvskade, skolevægring og social isolation er blandt de mange forskelligartede udtryk, der ses hos mennesker med sensoriske forstyrrelser. Disse strategier kan forstås som udtryk for mere eller mindre hensigtsmæssige måder at opnå øget grad af ligevægt i forhold til de voldsomme mængder sanseindtryk, der opstår hvert eneste sekund, hver dag.
Flere med psykiatriske problemstillinger - heriblandt udviklingsforstyrrelser, stressbelastning og angstproblematikker - oplever sensoriske forstyrrelser. Dette kan for den enkelte give et utrygt billede af omgivelser og egen krop og dermed danne grundlag for øget stressniveau samt spænde ben for trivsel og udvikling.
Det er derfor givtigt, at du som professionel i pædagogisk kontekst kan afdække en overordnet sensorisk forståelse af de enkelte sanser og nervesystemet generelt som afsæt for tilrettelæggelse af hensigtsmæssige interventioner. Dette med sigte mod, at den enkelte borger opnår øget sensorisk balance og regulering af arousal, så vedkommende dermed får grundlag for bedre generel læringsparathed og trivsel, herunder kropsligt, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt.
Med dette kursusforløb opnår du viden og kompetencer til at få en individuel sensorisk forståelse og, på baggrund af denne, tilrettelægge bæredygtige interventionsprocesser for den enkelte ud fra viden om bl.a. nervesystemet og sanseintegration, samt principperne bag sanseprofiler. Forløbet bidrager derudover til at skærpe den faglige opmærksomhed på, hvornår der er behov for yderligere tiltag som fx udredning og behandling ud fra Sensory Profile, og forløbet klæder dig på til at understøtte sådanne tiltag i det videre pædagogiske arbejde og assistere autoriserede terapeuter, som er specialiseret i Sanseintegration. Kursusforløbet giver dig ikke kompetencer til at udføre testning med Sensory Profile.