MODUL 1: Inklusion i teori og praksis · Vejlederrollen · Kollegial supervision
Modulet sætter scenen for den samlede uddannelse og giver indblik i uddannelsens teoretiske fundament – systemisk tænkning.
På modulet er hovedfokus på din rolle som vejleder og facilitator ud i at skabe en inkluderende praksis i klassen, SFO-en og på skolen som et hele.
På modulet arbejder vi med supervision, observationer, hypotesedannelser og individuelle handleplaner skabt med fokus på dialektikken mellem systemet og individet. Og vi træner brugen af forskellige spørgsmålstyper og at supervisere gennem Maturanas tre domæner.
Målet er at sætte AKT-/Inklusionsvejlederen i stand til, gennem systemisk supervision af kolleger, at skabe refleksion og perspektivskifte og derigennem hypotesedannelser og efterfølgende individuelle handleplaner i et systemisk perspektiv.
UDBYTTE: I løbet af modulets tre dage får du:
- Indblik i systemisk tænkning
- Kompetence til at supervisere kolleger omkring problemstillinger
- Kompetence til at lave hypotesedannelser og udforme inkluderende handleplaner
- Kompetence til at igangsætte inkluderende handleplaner og vejlede kolleger i dette
- Praktisk erfaring med coaching værktøjer, således at disse bliver brugbare i dit daglige arbejde som AKT-/Inklusionsvejleder
- Teoretisk og praktisk erfaring med at anvende lytte- og spørgeteknikker
MODUL 2: Klassearbejde · Vejlederollen
Modulet sætter fokus på arbejdet med inklusion i klassen/gruppen. Du får indblik i konkrete redskaber til det forebyggende klassearbejde, der kan medvirke til at fremme såvel den kortsigtede som den langsigtede specialpædagogiske indsats på skolerne.
Vi sætter særligt fokus på og giver konkrete redskaber til AKT-/inklusionsvejlederen som leder for gruppedynamiske forandrings-/forbedringsprocesser for klasser/grupper, der er udfordret af dagligdage med mange konflikter, utryghed og mistrivsel.
UDBYTTE: På modulets to dage får du:
- Konkrete redskaber til det forebyggende klassearbejde
- Konkrete redskaber til AKT-/inklusionsvejlederen som leder for gruppedynamiske forandrings-/forbedringsprocesser for klasser/grupper, der er udfordret af dagligdage med mange konflikter, utryghed og mistrivsel.
MODUL 3: Forældrearbejde · Tværfagligt samarbejde
Nogle forældre engagerer sig så meget, at lærere og pædagoger bliver modarbejdet og kritiseret. Samarbejdet går i hårdknude – og det går ud over børnene. Andre forældre markerer sig for lidt – og det går også ud over børnene. Hvilke konsekvenser har forældrenes samarbejdsadfærd for børnene og deres udvikling? Og hvordan kan lærere, pædagoger og AKT-/Inklusionsvejlederen håndtere forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der er konflikt i luften?
Modulet sætter fokus på, hvordan AKT-/Inklusionsvejlederen kan kvalificere samarbejdet med forældre. Modulet kommer bl.a. ind på de lovgivningsmæssige begrænsninger og muligheder for skolehjemsamarbejdet og for det tværfaglige samarbejde. Derudover får AKT-/Inklusionsvejlederen konkrete kommunikationsredskaber samt brugbar indsigt og viden, der fremmer et konstruktivt udgangspunkt for samarbejdet mellem skole og hjem, også i de svære skilsmissesager. Målet er at styrke AKT-/Inklusionsvejlederens professionelle praksis i forhold til samarbejdet omkring eleven.
UDBYTTE: Du får i løbet af modulets tre dage:
- Viden om tavshedspligtreglerne: Hvornår og hvilke oplysninger må vi udveksle?
- Hvornår og hvordan underretter vi til de sociale myndigheder?
- Praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante som ressourcesvage forældre.
- Konkrete bud på håndtering af og kommunikation i svære skilsmissesager.
MODUL 4: Gennemgribende udviklingsforstyrrelser og individuelle handleplaner - certificering
Modulet giver en forståelse for, hvilke psykologiske forstyrrelser og neurologiske dysfunktioner, der har indvirken på og betydning for barnets sociale, emotionelle og kognitive udvikling. Du får en forståelse for barnets hverdag set fra barnets perspektiv, herunder hvilke faktorer i systemet rundt om barnet, der påvirker og dermed kan være medskaber af uhensigtsmæssig adfærd, samt i den forbindelse, hvilke interventionsmuligheder, der kan sættes i værk.
Du får en forståelse for metakognitiv udvikling hos barnet og redskaber til, hvordan man bevidstgører og udvikler refleksive tankeprocesser hos barnet, der giver redskaber til øget læring og trivsel. Målet er at sætte AKT-/Inklusionsvejlederen i stand til, gennem systemisk supervision af kolleger, at skabe refleksion og perspektivskifte og derigennem hypotesedannelser og efterfølgende individuelle handleplaner i et systemisk perspektiv.
UDBYTTE: På modulets to dage får du:
- Teoretisk viden om specifikke og gennemgribende udviklingsforstyrrelser
- Indsigt i barnets oplevelse af hverdagen, og hvilke faktorer der spiller ind på adfærden
- Kendskab til redskaber, der kan hjælpe barnet til at være i ’normalmiljøet’, både på individniveau og i systemet
- Viden om, hvad den metakognitive udvikling betyder for barnets trivsel og læring
- Kompetence til udvikling af refleksive tankeprocesser hos barnet
Modulet giver mulighed for etablering af netværk og/eller sparringspartnere efter ønske og behov, så den enkelte føler sig rustet til at fortsætte læreprocessen efter endt uddannelse.