Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
En kursusdag om neuroaffektiv ledelse
Ønsker du at lære noget revolutionerende nyt om ledelse af mennesker? Så vær med på denne kursusdag, hvor ledelsescoach og psykoterapeut Peter Kofoed stiller skarpt på neuroaffektiv ledelse.
Med fra kurset tager du håndgribelige værktøjer, som både du og dine medarbejdere med det samme vil kunne mærke effekten af.
Foruden at blive klædt på med konkrete værktøjer, vil du på kurset:
Blive bevidst om dit personlige lederskab Få indblik i, hvordan dit eget nervesystem spiller sammen med dine medarbejderes, og hvordan en bevidsthed om det kan skærpe fundamentet for den psykologiske tryghed på arbejdspladsen/i dit team/din afdeling Lære at forstå dine egne og medarbejdernes neuroaffektive kompasser bedre Lære, hvordan du kan skabe mødeøjeblikke med dine medarbejdere, som fremmer udvikling og motivation hos dem Blive bevidst om din autoritet og måde at forvalte autoritet på Få konkret, praksisorienteret og forskningsbaseret viden om psykologi, biologi, neurologi og socialpsykologi, som vil give dig en bedre forståelse af dig selv som menneske og som leder
På dette kursus lærer du at forbedre kontaktevnen og derved samspillet og tilknytningen til mennesker med autismespektrumforstyrrelser. I spidsen for kurset står specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht.
Ved at deltage på denne unikke kursusdag får du bl.a:
Teoretisk og praktisk anvendelig viden om tilknytningsadfærd hos mennesker med autisme Viden om, hvordan udfordringer i kontaktevne og det mellemmenneskelige samspil har en betydning for tilknytning – og hvordan du som fagperson kan arbejde med dette i den daglige pædagogiske praksis Kendskab til, hvordan du skaber sikkerhed og tryggere tilknytning i relation til mennesker med autisme Viden om, hvordan du skaber et traumeinformeret miljø og arbejder med traumer i forhold til mennesker med autismeLæs meget om arrangementet herunder.
Det er en kompleks sag, når et barn seksuelt krænker et andet barn, og det er afgørende, at du som fagperson er klædt på til at stå i denne kompleksitet og hjælpe både det barn, som har krænket, og det barn, som er blevet krænket.
Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bl.a. opnår viden om:
Normativ og bekymrende seksuel adfærd Bekymringsbarometeret som konkret redskab, du kan overføre til praksis Mulige baggrunde for seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd hos børn Forældresamarbejde som en vigtig forudsætning for at hjælpe børnene Udredning, behandling og indsatserDagen igennem bliver du undervist af Mimi Strange, klinisk børnepsykolog, og Anette Baadsgaard, socialrådgiver og tidligere leder af Center for Seksuelle Overgreb.
Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationMetakognitiv terapi og angst: Angst kan være lammende og gøre hverdagen uoverskuelig, hvis den får for meget magt. På dette udbytterige kursus får du viden om metakognitiv terapi, som er en af de tilgange, der har vist sig effektiv mod angst.
På kurset er der særligt fokus på social og generaliseret angst. Når du deltager på kurset, opnår du bl.a:
Viden om metakognitive processer, der skaber, vedligeholder og evt. forstærker social angst En gennemgang af kognitivt opmærksomhedssyndrom (CAS) Konkrete og straks anvendelige metakognitive psykoterapeutiske redskaber ift. borgerarbejdet Anbefalinger til, hvad omgivelserne bør eller ikke bør gøre for at yde den bedste støtteHele vejen igennem kommer du i selskab med den dygtige underviser Linda Burlan Sørensen, som er specialist i metakognitiv terapi. Frokost, middag og overnatning i enkeltværelse er inkluderet i prisen
For nogle børn udgør skærmtiden en meget stor del af hverdagen – og for udsatte børn eller børn med diagnoser er skærmtiden ofte ekstra høj.
Ifølge en række eksperter kan de mange timer foran skærmen desværre føre til mistrivsel. Så hvordan kan du som fagperson bedst rådgive børn og deres forældre om skærmtid, og hvad skal du være opmærksom på i den forbindelse?
Dét dykker psykolog Aida Bikic ned i på denne kursusdag, så du bl.a. bliver klædt på med:
Viden om, hvordan du som fagperson kan spørge ind til skærmtid, og hvad du kan bruge den viden til Konkrete redskaber, du kan gøre brug af for at hjælpe familier og øvrige fagpersoner med at begrænse børn og unges skærmforbrug for at øge deres trivsel Viden om, hvorvidt overdreven skærmtid kan forværre ADHD- og autismesymptomer Viden om, hvornår skærmtid påvirker den mentale sundhed negativt Viden om, hvad der sker, når man begrænser skærmtid hos børn og unge med ADHDEr det et kursus for dig? Så kan du nemt tilmelde dig her på siden, hvor der også er mere info
Få grundlæggende teori om den nyeste følelsesforskning og åben op for nye perspektiver i dit fagprofessionelle arbejde. Med metaforer som “spåkuglen”, “barometeret”, “hulahopringen” og “termostaten” kommer vi omkring følelsernes DNA både hos dig selv og dem, du er ansat til at hjælpe.
Det hele sker med afsæt i hjerneforsker Lisa Feldman Barretts banebrydende forskning om konstruerede følelser, og i spidsen for den inspirerende dag står cand.pæd. i pædagogisk psykologi Anne-Mette Sohn Jensen.
Hun sørger bl.a. for, at du får udvidet dine kompetencer gennem:
Viden om ”kroppens budget” (”the body budget”) i relation til følelser Viden om betydningen af forudsigelighed Indsigt i Den affektive model: Arousal vs. hedonisk tone Redskaber til at håndtere affektsmitte Redskaber til at regulere dine egne og andres følelserBørn og voksne med autismespektrumforstyrrelser oplever ofte sensoriske udfordringer, hvilket kan påvirke deres trivsel. Heldigvis er det muligt at hjælpe dem til at opnå de rette sensoriske input og navigere i disse input – og dét er det, du får viden om og redskaber til på dette kursus.
Det sker sammen med Oliver Laage, fysioterapeut med speciale i sanseintegration.
Han giver dig bl.a.:
Indsigt i hjernen og nervesystemet Viden om sanseforstyrrelser i relation til autisme Viden om de enkelte sansers udtryk ved over- og understimulering Viden om arousal og stress i relation til sanseforstyrrelser Konkrete modeller, redskaber og strategier til udvikling af bæredygtige strategier og aktiviteter i arbejdet med mennesker med autismePå grund af stor efterspørgsel genudbyder vi dette kursus til efteråret 2024. Få mere at vide om dagen lige herunder.
Oplever du ofte at skulle håndtere klienter med psykiatriske diagnoser og føler dig ikke klædt ordentligt på? Vores kursus i basal psykiatri, ledet af læge og forfatter Thomas Teglgaard, er skræddersyet til fagpersoner inden for det socialfaglige og pædagogiske felt, som ønsker at få en grundlæggende forståelse for psykiatriske lidelser og behandlinger.
På kursusdagen får du bl.a.:
indsigt i forskellen mellem psykologi og psykiatri en forståelse for komplekse diagnoser som skizofreni og bipolar lidelse viden om behandlingsmuligheder og lovgivningLyder det som noget for dig og dine kollegaer? Læs mere og tilmeld dig/jer her på siden.
SLUTSPURT: Helt ekstraordinært kan du komme med på dette kursus til 1.995 eks. moms. Tilmeld dig og dit team i dag.
Sid med på dette inspirerende heldagskursus, der gør dig i stand til at hjælpe dine borgere/klienter med at lykkes med den – ofte vanskelige – udtrapning af psykofarmaka.
Centralt for kurset er, hvordan du sikrer den mest hensigtsmæssige udtrapning, og hvordan du kan give borgerne/klienterne strategier til at klare sig uden psykofarmaka.
Du lærer fra Anders Sørensen, psykolog og ph.d. i psykiatri, som bl.a. giver dig:
Kendskab til, hvordan en korrekt og tilstrækkeligt langsom udtrapning ser ud i praksis Viden om, hvad der sker i hjernen, når man trapper ned i medicinen Konkrete redskaber til, hvordan du genkender abstinensreaktioner, skelner dem fra tilbagefald og håndterer dem Konkrete psykoterapeutiske øvelser og teknikker, som dine borgere/klienter kan sætte i stedet for medicinen Konkrete redskaber til at håndtere tankemylder, svære følelser, angst og traumerHvordan griber du det bedst an, når dine borgere er diagnosticeret med både autisme og ADHD/ADD?
Nyere forskning viser, at de to diagnoser i høj grad er overlappende og ofte optræder samtidig, og derfor byder vi dig inden for på denne dag, hvor psykolog Catrine Madsin dykker ned i den komplekse kombination af autisme og ADHD/ADD.
Når du sidder med på dagen, får du bl.a.:
Viden om kendetegn ved hhv. autisme og ADHD/ADD – samt overlap/forskelligheder mellem de to diagnoser Viden om særlige opmærksomhedspunkter ved mistanke om, at en ung eller voksen har mere end den ene diagnose Indsigt i særlige kendetegn hos piger/kvinder med både autisme og ADHD/ADD Konkrete eksempler på hjælpsomme indsatser og redskaber i hverdagen, når begge diagnoser er til stede samtidig Redskaber til, hvordan du kan arbejde med de forskelligrettede støttebehov, en person med begge diagnoser kan haveHvordan kan du være med til at støtte børn og unge fra udsatte områder til at skabe det bedst mulige liv for dem selv?
Dét zoomer sociolog Aydin Soei ind på, når denne kursusdag løber af stablen. Den første halvdel af dagen byder på indblik i forskning, mens anden halvdel består af workshop og fælles samtale.
Når du deltager, får du viden om og kommer til at arbejde med:
Udviklingen i udsatte områder – med særligt fokus på børn og unge Forskellige former for udsathed (gennem konkrete cases) Risikofaktorer og forebyggelse, når det handler om kriminalitetstruede unge Betydningen af fritidsliv, narrativer og forældreinddragelse Betingelser for tillid og relationsdannelseNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Nu har du chancen for at lære fra Danmarks førende ekspert inden for psykologisk tryghed, ledelsesrådgiver og bestsellerforfatter Christian Ørsted.
Det sker på denne særlige masterclass, som gør dig i stand til at understøtte arbejdet med psykologisk tryghed i din organisation – til gavn for både performance- og trivselsniveauet.
På masterclassen er der særligt fokus på psykologisk tryghed i organisationer, der oplever forandringstræthed, ligesom der er fokus på psykologisk tryghed i en dansk kontekst gennem Christian Ørsteds erfaringer/cases.
Tag med på masterclassen, og få bl.a.:
Viden om, hvorfor det i vores komplekse samfund er så afgørende at sætte fokus på psykologisk tryghed Indsigt i, hvad psykologisk tryghed betyder for din rolle som leder eller medarbejder Kendskab til de centrale opmærksomhedspunkter og faldgruber i arbejdet med psykologisk tryghed Viden om, hvordan man gør modstand eller forandringstræthed til en ressource for at lykkes med forandringer Værktøjer til at komme i gang med arbejdet med psykologisk tryghedVil du med? Så sikrer du dig nemt en plads på masterclassen her på siden. Der er et begrænset antal pladser.
Hvordan lykkes du – der f.eks. er HR-medarbejder eller intern konsulent – med at højne den psykologiske tryghed på alle niveauer af organisationen?
Dét hjælper Sarah Møller Lundberg, ekspert i psykologisk tryghed, kommunikation og lederudvikling, dig med.
Når du sidder med på dette kursus, får du nemlig bl.a.:
Inspiration til, hvordan arbejdet med psykologisk tryghed kan kobles til organisationens eksisterende indsatser, herunder værdier og strategier Viden om centrale temaer og spørgsmål til det videre arbejde for at understøtte psykologisk tryghed Indblik og træning i konkrete øvelser til at understøtte hensigtsmæssig adfærd hos både leder og medarbejdere Inspiration til skalering af arbejdet med psykologisk tryghed i organisationen og herved mulige tiltag på individ-, team- og organisationsniveau.På dette kursus lærer du at forbedre kontaktevnen og derved samspillet og tilknytningen til mennesker med autismespektrumforstyrrelser. I spidsen for kurset står specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht.
Ved at deltage på denne unikke kursusdag får du bl.a:
Teoretisk og praktisk anvendelig viden om tilknytningsadfærd hos mennesker med autisme Viden om, hvordan udfordringer i kontaktevne og det mellemmenneskelige samspil har en betydning for tilknytning – og hvordan du som fagperson kan arbejde med dette i den daglige pædagogiske praksis Kendskab til, hvordan du skaber sikkerhed og tryggere tilknytning i relation til mennesker med autisme Viden om, hvordan du skaber et traumeinformeret miljø og arbejder med traumer i forhold til mennesker med autismeLæs meget om arrangementet herunder.
Oplev to af de førende eksperter inden for Low Arousal og Low Arousal 2, når psykologerne Bo Hejlskov Elvén og Trine Uhrskov deler ud af deres store viden på denne inspirerende kursusdag.
På dagen stiller de skarpt på, hvordan du vha. Low Arousal og Low Arousal 2 kan forebygge og deeskalere konflikter – og dermed skabe større trivsel for dine borgere og dig selv/dine kollegaer.
Du lærer bl.a.:
hvordan vi som professionelle forstår konflikter og problemskabende adfærd hvordan du skaber en udvej for personen med udadreagerende adfærd hvordan du kan arbejde systematisk og metodisk med at forebygge konflikter LA2 som metode til at forebygge magtanvendelse hvorfor metoderne har stor betydning for personalegruppens trivselKom med – du kan læse mere om den særlige kursusdag herunder.
Selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser blandt børn og unge kan have fatale konsekvenser, og det er afgørende, at du som fagperson kan hjælpe dem. På denne kursusdag lærer du derfor om ”De Tre Principper”, som er et nyt psykologisk paradigme i Danmark, der kan hjælpe mennesker med at finde tilbage til deres indre styrke og balance – bl.a. når de selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Når du deltager på kurset, opnår du:
Viden om selvskade og spiseforstyrrelser Kendskab til risikoadfærd og redskaber til opsporing i forhold til at identificere selvskade og spiseforstyrrelser i et tidligt stadie Indføring i ”De Tre Principper” ift. selvskade og spiseforstyrrelse med fokus på hvordan vi altid – inde bag kaosset af tanker og følelser – er ok; at vores sind er stærkt og selvhelende Indblik i, hvordan du som fagprofessionel kan hjælpe og gøre en forskel ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan bruges med det samme i praksis og i kombination med opsporingsredskaberneVed det faglige ror står psykoterapeut Jane Ellegaard, som til daglig arbejder med børn og familier i Skanderborg Kommune.
Læs mere om kursusdagen lige herunder.
På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til november/december 2024. Tilmeld dig/jer her på siden.
Tag plads ved computeren, når psykologerne Jens og Simon Wilbrandt deler ud af deres viden om børns eksekutive funktioner, og om hvordan du kan understøtte udviklingen af disse funktioner
Læs mere om onlinekurset lige herunder
I det daglige arbejde inden for socialpædagogik og omsorgsfeltet er nærvær og omsorg to uundværlige elementer. Men disse nøglekvaliteter kan med tiden føre til omsorgstræthed og udbrændthed. Hvordan bevarer du din mentale og fysiske trivsel, så du kan fortsætte med at yde den bedste omsorg?
Oplev underviser Maja Pålsson, psykomotorisk terapeut og psykoterapeut MPF, på dette kursus dedikeret til at udforske og forstå de dybere lag af relationsarbejdet gennem en kombination af teori og praksis. Du får bl.a.:
Viden om kroppens intelligensformer gennem begrebet embodiment Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke dit nærvær Skærpede relationskompetencer i praksis Forståelse af dine egne reaktionsmønstre i mødet med borgeren Strategier til at styrke dit nærvær og undgå at blive følelsesmæssigt drænetTilmeld dig og dine kollegaer her på siden.
Fejl er uundgåelige, men ved at håndtere dem rigtigt, kan vi omdanne dem til guld.
På dette kursus deler Jan Nielsen, erfaren pilot og ekspert i fejlkultur, sin unikke indsigt fra flyindustriens arbejde med fejl. Inspireret af Amy Edmondsons forskning vil du få konkrete værktøjer til at forstå og analysere fejl og omdanne dem til værdifulde læringsressourcer og innovationsmuligheder – forbedre kommunikation og styrke teamwork i din organisation.
Tilmeld dig nu og tag første skridt mod en mere robust og læringsorienteret arbejdsplads!
Den neuroaffektive forståelse giver dig et skarpt blik for, hvad der kan skabe indre udvikling i mennesker. Så tag med på dette praksisnære 2-dages kursus, hvor du får din faglige rygsæk godt fyldt op med viden og konkrete redskaber til at kunne anvende den neuroaffektive udviklingspsykologi og forståelse i dit pædagogiske eller terapeutiske arbejde.
Din underviser er psykoterapeut og specialist i neuropsykologi, Peter Kofoed, og han lærer dig bl.a.:
Hvordan du styrker din evne til at møde de mennesker, du arbejder med, i deres nærmeste udviklingszone Hvordan du kan inddrage nonverbal information i det pædagogiske og terapeutiske arbejde Om betydningen af mødeøjeblikke, og hvordan du kan invitere dem, du arbejder med, ind i mødet Hvad der skaber udvikling på de forskellige niveauer i hjernen Om betydningen af din egen selvagens, dvs. af hvordan du som fagperson agerer i relationer til andre menneskerDet kan være utrolig svært at opleve, at man ikke føler sig hjemme i sin krop, fordi den ikke stemmer overens med ens kønsidentitet.
Derfor byder vi inden for på dette kursus, hvor du som fagperson får viden og redskaber til at støtte mennesker, som står over for netop dén udfordring.
Du kommer i fagligt skarpt selskab med Zoltan Barkanyi, speciallæge i psykiatri og klinisk sexolog.
Han sørger for, at du bl.a. får:
Redskaber til at italesætte kønsidentiteten i dialog med dine borgere/patienter En styrket evne til at reflektere over betydningen af, hvordan kønsubehag kan påvirke et menneske, og hvordan du som fagperson kan hjælpe personen videre i sin proces Indsigt i de forskningsmæssige resultater på området Forståelse af de begreber, der bruges i forbindelse med transkønnethedDeltag i dette onlinekursus om autisme og mentalisering, og opnå en bedre forståelse af de mentale tilstande, der ligger bag adfærd. Sammen med den specialiserede autismekonsulent Nadjia Tamechmecht får du en introduktion til, hvordan mentalisering er en effektiv og udviklende tilgang i arbejdet med mennesker med autismespektrumforstyrrelse.
På kurset får du:
Grundlæggende viden om og forståelse af mentaliseringsteorien. Du får indblik i, hvordan mentalisering kan anvendes i dit praktiske arbejde med mennesker med autisme Indsigt i, hvordan du kan se bag om adfærd og forstå de konfliktfyldte misforståelser ved at få viden om de mentale tilstande, der ligger bag. Dette vil fremme gensidighed i kontakten og samspillet og dermed skabe en mere meningsfuld og udviklende relation Inspiration til at anvende de mentaliserende indstillinger RAM og ÅBEN i praksis, så du kan tilgå personen mere mentaliserende – og samtidig styrke personens evne til at mentalisereSe også: Mentalisering i arbejdet med børn, unge og voksne (længere e-læringsforløb)
Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.
Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:
Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøveI spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.
På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til efteråret 2024. Læs mere og tilmeld dig her på siden.
Lær at inddrage evidensbaserede kropsterapeutiske metoder i dit relationelle arbejde med mennesker med traumer.
Sammen med ManuVision-kropsterapeut Suzanne Darmer byder vi dig inden for på denne praksisnære dag, hvor du bla. får du dine kompetencer skærpet med:
En grundlæggende forståelse af, hvordan traumer og chok påvirker kroppen og sindet Teknikker til at øge kropsbevidsthed og identificere kropslige symptomer på traumer Viden om den polyvagale teori En introduktion til og praktisk erfaring med specifikke ManuVision-kropsterapeutiske teknikker til at arbejde med traumatiserede klienter Viden om, hvordan ManuVision-kropsterapi kan integreres med andre terapeutiske metoder og behandlingerTag en tur ned ad siden her for at få mere at vide om dit udbytte og underviser
Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationBørn og voksne med autismespektrumforstyrrelser oplever ofte sensoriske udfordringer, hvilket kan påvirke deres trivsel. Heldigvis er det muligt at hjælpe dem til at opnå de rette sensoriske input og navigere i disse input – og dét er det, du får viden om og redskaber til på dette kursus.
Det sker sammen med Oliver Laage, fysioterapeut med speciale i sanseintegration.
Han giver dig bl.a.:
Indsigt i hjernen og nervesystemet Viden om sanseforstyrrelser i relation til autisme Viden om de enkelte sansers udtryk ved over- og understimulering Viden om arousal og stress i relation til sanseforstyrrelser Konkrete modeller, redskaber og strategier til udvikling af bæredygtige strategier og aktiviteter i arbejdet med mennesker med autismePå grund af stor efterspørgsel genudbyder vi dette kursus til efteråret 2024. Få mere at vide om dagen lige herunder.
Oplever du ofte at skulle håndtere klienter med psykiatriske diagnoser og føler dig ikke klædt ordentligt på? Vores kursus i basal psykiatri, ledet af læge og forfatter Thomas Teglgaard, er skræddersyet til fagpersoner inden for det socialfaglige og pædagogiske felt, som ønsker at få en grundlæggende forståelse for psykiatriske lidelser og behandlinger.
På kursusdagen får du bl.a.:
indsigt i forskellen mellem psykologi og psykiatri en forståelse for komplekse diagnoser som skizofreni og bipolar lidelse viden om behandlingsmuligheder og lovgivningLyder det som noget for dig og dine kollegaer? Læs mere og tilmeld dig/jer her på siden.
SLUTSPURT: Helt ekstraordinært kan du komme med på dette kursus til 1.995 eks. moms. Tilmeld dig og dit team i dag.
På dette kursus lærer du at forbedre kontaktevnen og derved samspillet og tilknytningen til mennesker med autismespektrumforstyrrelser. I spidsen for kurset står specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht.
Ved at deltage på denne unikke kursusdag får du bl.a:
Teoretisk og praktisk anvendelig viden om tilknytningsadfærd hos mennesker med autisme Viden om, hvordan udfordringer i kontaktevne og det mellemmenneskelige samspil har en betydning for tilknytning – og hvordan du som fagperson kan arbejde med dette i den daglige pædagogiske praksis Kendskab til, hvordan du skaber sikkerhed og tryggere tilknytning i relation til mennesker med autisme Viden om, hvordan du skaber et traumeinformeret miljø og arbejder med traumer i forhold til mennesker med autismeLæs meget om arrangementet herunder.
Få viden om komplicerede sorgreaktioner hos børn og unge med dette online kursus, som løber fra kl. 9-12 den 5. december 2024. Atle Dyregrov går på kurset i dybden med:
Viden om, hvordan hhv. en naturlig og en kompliceret sorgproces forløber, og hvordan det viser sig hos børn og unge Viden om, hvilke konsekvenser en naturlig og en kompliceret sorg har for børn og unges udvikling, indlæring og relationer Redskaber til, hvordan du som fagprofessionel kan være med til at hjælpe barnet eller den unge igennem sorgprocessen Redskaber til, hvordan du kan forebygge en kompliceret sorgreaktionHjælp børn og unge med at få ro på tankerne gennem den metakognitive pædagogik, der giver børnene/de unge øget kontrol over negative tanker, så disse ikke tager overhånd.
Når vi blænder op for dette onlinekursus i selskab med psykolog Linda Burlan Sørensen, får du:
En introduktion til metakognitiv pædagogik og dens grundlæggende principper Forståelse af metakognitive processer og deres betydning for læring og trivsel Inspiration til at hjælpe børn og unge med at håndtere og regulere deres tanker Værktøjer til at reducere et overdrevet selvfokus og kognitive processer, der påvirker trivsel negativt Inspiration til at integrere megakognitive teknikker og metoder i praksisLæs mere lige herunder, og vær med i efteråret
Selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser blandt børn og unge kan have fatale konsekvenser, og det er afgørende, at du som fagperson kan hjælpe dem. På denne kursusdag lærer du derfor om ”De Tre Principper”, som er et nyt psykologisk paradigme i Danmark, der kan hjælpe mennesker med at finde tilbage til deres indre styrke og balance – bl.a. når de selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Når du deltager på kurset, opnår du:
Viden om selvskade og spiseforstyrrelser Kendskab til risikoadfærd og redskaber til opsporing i forhold til at identificere selvskade og spiseforstyrrelser i et tidligt stadie Indføring i ”De Tre Principper” ift. selvskade og spiseforstyrrelse med fokus på hvordan vi altid – inde bag kaosset af tanker og følelser – er ok; at vores sind er stærkt og selvhelende Indblik i, hvordan du som fagprofessionel kan hjælpe og gøre en forskel ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan bruges med det samme i praksis og i kombination med opsporingsredskaberneVed det faglige ror står psykoterapeut Jane Ellegaard, som til daglig arbejder med børn og familier i Skanderborg Kommune.
Læs mere om kursusdagen lige herunder.
På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til november/december 2024. Tilmeld dig/jer her på siden.
Det kan være utrolig svært at opleve, at man ikke føler sig hjemme i sin krop, fordi den ikke stemmer overens med ens kønsidentitet.
Derfor byder vi inden for på dette kursus, hvor du som fagperson får viden og redskaber til at støtte mennesker, som står over for netop dén udfordring.
Du kommer i fagligt skarpt selskab med Zoltan Barkanyi, speciallæge i psykiatri og klinisk sexolog.
Han sørger for, at du bl.a. får:
Redskaber til at italesætte kønsidentiteten i dialog med dine borgere/patienter En styrket evne til at reflektere over betydningen af, hvordan kønsubehag kan påvirke et menneske, og hvordan du som fagperson kan hjælpe personen videre i sin proces Indsigt i de forskningsmæssige resultater på området Forståelse af de begreber, der bruges i forbindelse med transkønnethedFå grundlæggende teori om den nyeste følelsesforskning og åben op for nye perspektiver i dit fagprofessionelle arbejde. Med metaforer som “spåkuglen”, “barometeret”, “hulahopringen” og “termostaten” kommer vi omkring følelsernes DNA både hos dig selv og dem, du er ansat til at hjælpe.
Det hele sker med afsæt i hjerneforsker Lisa Feldman Barretts banebrydende forskning om konstruerede følelser, og i spidsen for den inspirerende dag står cand.pæd. i pædagogisk psykologi Anne-Mette Sohn Jensen.
Hun sørger bl.a. for, at du får udvidet dine kompetencer gennem:
Viden om ”kroppens budget” (”the body budget”) i relation til følelser Viden om betydningen af forudsigelighed Indsigt i Den affektive model: Arousal vs. hedonisk tone Redskaber til at håndtere affektsmitte Redskaber til at regulere dine egne og andres følelserHvordan sætter du på tydelig – men ikke optrappende – vis grænser, når du i dit arbejde med borgere oplever udfordrende eller ligefrem ubehagelig adfærd?
Dét lærer Stine Lukowski – cand.soc. og specialist i vredeshåndtering – dig om på dette praksisnære kursus. Hun sørger bl.a. for, at du opnår:
Indsigt i, hvordan du kan se bag om vreden – både når den opstår hos borgeren, eller hvis du mærker den hos dig selv Konkrete metoder til at arbejde med grænsesætning Redskaber til at håndtere uforudsigelige situationer Et afsæt til at arbejde med omsorg mellem medarbejderneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Sid med på denne kursusdag, hvor psykolog Camilla Bechsgaard belyser metoder og teknikker, du kan bruge i arbejdet med familiers konflikter og relationelle udfordringer, når et eller flere af familiemedlemmerne har traumer med i bagagen.
Som deltager lærer du bl.a. om:
Hvilke udfordringer der kan være i kontakten mellem barn og forældre Hvordan traumerne kan være med til at skabe store konflikter i rummet omkring familien, fx på et krisecenter, i en plejefamilie eller et på familiebehandlingscenter Hvad du kan gøre, når familiedynamikkerne og traumerne udfordrer samarbejdet og indsatserne med familierne Dig selv som en ressource i kontakten: Hvad er din egen dynamik og reaktion i relationen – og hvordan påvirker du selv situationen? Hvordan du kan være med ‘ufreden’: Det handler ikke om at kunne behandle traumerne i dette rum, men at se på, hvad vi kan gøre i et her-og-nu-perspektivBrug for at vide lidt mere om kurset? Så læs med herunder.
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder