Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
I din faglige relation og kontakt til mennesker med personlighedsforstyrrelser/en forstyrret personlighedsstruktur kommer du tæt på en adfærd, som afviger fra det såkaldt ”normale”. Det kræver, at du har redskaberne til at forstå og navigere i adfærden, ligesom du skal kunne passe på dig selv og dine kollegaer.
På denne kursusdag sikrer psykolog Anja Leavens derfor, at du får:
En almenpsykologisk forståelse af personlighedsstruktur og personlighedsforstyrrelse Viden om personlighedsstrukturens betydning for funktionalitet, evnen til at etablere og vedligeholde relationer, selvforståelse, forståelse for andre og emotionalitet Kendskab til forsvarsmekanismer og konfliktforvaltning Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet til mennesker med en personlighedsforstyrrelse Viden om egenomsorg med fokus på blandt andet normalitetspejling, og hvordan du italesætter ”slidpunkter” – samt agerer i og uden for relationenMennesker med borderline kan – vha. en mentaliseringsbaseret tilgang – blive bedre til at forstå egen og andres adfærd. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Nana Lund Nørgaard stiller skarpt på netop borderline og mentalisering.
Med fra kurset får du bl.a.:
Viden om diagnosen emotionel ustabil personlighedsstruktur, borderline type Viden om mentalisering Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de prototypiske måder, mennesker med borderline ofte er i verden på (præ-mentaliseringsformer) Redskaber til kommunikation, herunder viden om, hvordan du kan forsøge at møde mennesker med borderline på en hjælpsom mådeDe tidligere hold blev hurtigt udsolgt, så vent ikke for længe med at tilmelde dig 2024-holdene.
Hvordan kan du som fagperson arbejde med børn og unges mistrivsel uden at risikere, at dit arbejde og gode intentioner kommer til at fastholde barnet/den unge i mistrivsel frem for at hjælpe? Her kan ”De Tre Principper” som perspektiv tilbyde en ny vej.
På denne kursusdag dykker vi ned i psykologisering som et muligt benspænd for børn og unges trivsel og introducerer dig for ”De Tre Principper”.
Psykoterapeut Jane Ellegaard sørger i løbet af dagen for, at du får:
Viden om overpsykologisering – og hvordan det påvirker unges trivsel Kendskab til, hvordan du kan komme til at understøtte overpsykologisering – og hvad du i stedet kan gøre for at hjælpe ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Indføring i ”De Tre Principper” med fokus på, at vores sind er selvhelende, og at kræfterne bag vores sind ikke går i stykker, uanset hvad vi har oplevet i livet Viden om ”De Tre Principper” i forhold til vores tanke-følelsessystem – og hvordan du kan lære unge at forstå deres tanker og følelser på en helt ny måde, herunder hvornår de kan stole på deres tanke-følelsessystem, og hvornår de ikke kan Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan anvendes i praksisBliv endnu bedre til at forstå og støtte personer med ASF og selvskadende adfærd gennem vores unikke kursus med ekspert Nadjia Tamechmecht. Dette kursus tilbyder dig dybdegående indsigt og praktiske værktøjer til at anvende en mentaliseringsbaseret tilgang, så du kan forbedre livskvaliteten for de mennesker, du arbejder med.
Du får grundig teoretisk viden om og forståelse af de mentale tilstande, der ligger bag selvskadende adfærd – og det hele er målrettet mennesker med autismespektrumforstyrrelse.
Læs meget mere om indhold og udbytte her på siden.
Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.
Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:
Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individetVil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.
Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.
Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:
Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøveI spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.
NYE DATOER I 2024!
Med Barnets Lov får børn, som er anbragt, ret til at sætte samværet med deres biologiske forældre på pause. Med denne kursusdag tager vi fat på, hvordan du som fagperson skaber de bedst mulige betingelser for barnet ved anbringelser, så du både sikrer barnets rettigheder og er opmærksom på de udfordringer, der kan opstå ved, at samværet bliver sat på pause.
Du kommer i selskab med to eksperter, nemlig jurist Bente Adolphsen og psykolog Henriette Lieblein Misser. I løbet af kurset kommer de bl.a. ind på:
Samvær med forældre og med andre Støttet samvær og overvåget samvær Samværets betydning for barnets tilknytning, herunder forskellige tilknytningsformer og den nyeste forskning om medfødte, genetiske sårbarheder Hvordan kan et barn udvikle robusthed over for de udfordringer, som samværet kan bringe med sig? Hvordan skal du som fagperson reagere på de ting, du observerer før, under og efter et samvær?Læs med herunder, hvor der er mere info om dagens indhold og de to undervisere.
I din faglige relation og kontakt til mennesker med personlighedsforstyrrelser/en forstyrret personlighedsstruktur kommer du tæt på en adfærd, som afviger fra det såkaldt ”normale”. Det kræver, at du har redskaberne til at forstå og navigere i adfærden, ligesom du skal kunne passe på dig selv og dine kollegaer.
På denne kursusdag sikrer psykolog Anja Leavens derfor, at du får:
En almenpsykologisk forståelse af personlighedsstruktur og personlighedsforstyrrelse Viden om personlighedsstrukturens betydning for funktionalitet, evnen til at etablere og vedligeholde relationer, selvforståelse, forståelse for andre og emotionalitet Kendskab til forsvarsmekanismer og konfliktforvaltning Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet til mennesker med en personlighedsforstyrrelse Viden om egenomsorg med fokus på blandt andet normalitetspejling, og hvordan du italesætter ”slidpunkter” – samt agerer i og uden for relationenSamlermani er en kompleks diagnose – bl.a. fordi den ofte sameksisterer med andre diagnoser. Så hvordan kan du bedst forstå og hjælpe borgere, som lider af samlermani? Dét får du stærke bud på fra psykoterapeut Kamilla Albek og supervisor Eva Zeuthen.
Ved at være med på denne kursusdag får du bl.a.:
En almenpsykologisk forståelse af diagnosen, herunder genetiske faktorer, komorbiditet og behandlingsmuligheder Kendskab til forsvarsmekanismer og manglende sygdomsindsigt samt selvobservation i relationen En praksisnær introduktion til recovery-tankegangen i relation til samlermaniproblematikker Nyeste forskning på området, hvor en ny behandlingsmetode bliver præsenteret Redskaber til at optimere dialogen og samarbejdet med mennesker med en samlermanidiagnose Viden om egenomsorg og psykologisk iltRul længere ned på siden her, og få mere at vide om kurset
Få viden og redskaber til at tackle udfordrende adfærd. Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.
Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:
Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsningerFlere end 250 deltog på dagen sidste gang. Skal du med til juni 2024? Tilmeld dig og din arbejdsplads her på siden.
Sid med på denne interessante kursusdag om menneskers delpersonligheder, hvor psykolog Signe Steenberger introducerer dig til den evidensbaserede psykoterapeutiske model Internal Family Systems (IFS). IFS baserer sig på en grundtanke om, at menneskers sind består af forskellige dele med forskellige roller, herunder beskyttende dele og forviste dele.
På kurset introducerer hun dig til IFS-modellen i sin helhed, så du kan bruge den som støtte i dit arbejde, og hun stiller især skarpt på:
Beskyttende dele af personligheden, herunder ”managers” og ”brandslukkere” Forviste dele Selvet Fagpersonens Selv og egne dele Den fagprofessionelle relation IFS som udviklingsvejBarndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationLær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Hvordan kan du som fagperson arbejde med børn og unges mistrivsel uden at risikere, at dit arbejde og gode intentioner kommer til at fastholde barnet/den unge i mistrivsel frem for at hjælpe? Her kan ”De Tre Principper” som perspektiv tilbyde en ny vej.
På denne kursusdag dykker vi ned i psykologisering som et muligt benspænd for børn og unges trivsel og introducerer dig for ”De Tre Principper”.
Psykoterapeut Jane Ellegaard sørger i løbet af dagen for, at du får:
Viden om overpsykologisering – og hvordan det påvirker unges trivsel Kendskab til, hvordan du kan komme til at understøtte overpsykologisering – og hvad du i stedet kan gøre for at hjælpe ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Indføring i ”De Tre Principper” med fokus på, at vores sind er selvhelende, og at kræfterne bag vores sind ikke går i stykker, uanset hvad vi har oplevet i livet Viden om ”De Tre Principper” i forhold til vores tanke-følelsessystem – og hvordan du kan lære unge at forstå deres tanker og følelser på en helt ny måde, herunder hvornår de kan stole på deres tanke-følelsessystem, og hvornår de ikke kan Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan anvendes i praksisHvordan kan du være med til at støtte børn og unge fra udsatte områder til at skabe det bedst mulige liv for dem selv?
Dét zoomer sociolog Aydin Soei ind på, når denne kursusdag løber af stablen. Den første halvdel af dagen byder på indblik i forskning, mens anden halvdel består af workshop og fælles samtale.
Når du deltager, får du viden om og kommer til at arbejde med:
Udviklingen i udsatte områder – med særligt fokus på børn og unge Forskellige former for udsathed (gennem konkrete cases) Risikofaktorer og forebyggelse, når det handler om kriminalitetstruede unge Betydningen af fritidsliv, narrativer og forældreinddragelse Betingelser for tillid og relationsdannelseNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
En kursusdag om neuroaffektiv ledelse
Ønsker du at lære noget revolutionerende nyt om ledelse af mennesker? Så vær med på denne kursusdag, hvor ledelsescoach og psykoterapeut Peter Kofoed stiller skarpt på neuroaffektiv ledelse.
Med fra kurset tager du håndgribelige værktøjer, som både du og dine medarbejdere med det samme vil kunne mærke effekten af.
Foruden at blive klædt på med konkrete værktøjer, vil du på kurset:
Blive bevidst om dit personlige lederskab Få indblik i, hvordan dit eget nervesystem spiller sammen med dine medarbejderes, og hvordan en bevidsthed om det kan skærpe fundamentet for den psykologiske tryghed på arbejdspladsen/i dit team/din afdeling Lære at forstå dine egne og medarbejdernes neuroaffektive kompasser bedre Lære, hvordan du kan skabe mødeøjeblikke med dine medarbejdere, som fremmer udvikling og motivation hos dem Blive bevidst om din autoritet og måde at forvalte autoritet på Få konkret, praksisorienteret og forskningsbaseret viden om psykologi, biologi, neurologi og socialpsykologi, som vil give dig en bedre forståelse af dig selv som menneske og som lederLæs mere om den inspirerende kursusdag herunder.
Hvordan kan du som fagperson bedst understøtte trivslen og udviklingen for anbragte børn og unge? Dét giver coach og forfatter Thomas de Oliveira sit meget kvalificerede bud på i løbet af denne temadag.
Thomas har selv været anbragt og har på dagen et særligt fokus på at gøre dig klogere på, hvordan du, vha. effektive redskaber, kan gøre en afgørende positiv forskel i børnenes/de unges liv.
Som deltager får du derfor bl.a.:
Bedre forståelse af anbragte børn og unges livsudfordringer En introduktion til effektive coachingværktøjer, du kan anvende til at forstå, støtte og guide anbragte børn og unge Mulighed for casearbejde, hvor du kan afprøve de nye værktøjer og indsigter, du har fået, på nogle af de konkrete situationer og udfordringer, du møder i dit arbejdePå dette kursus lærer du at forbedre kontaktevnen og derved samspillet og tilknytningen til mennesker med autismespektrumforstyrrelser. I spidsen for kurset står specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht.
Ved at deltage på denne unikke kursusdag får du bl.a:
Teoretisk og praktisk anvendelig viden om tilknytningsadfærd hos mennesker med autisme Viden om, hvordan udfordringer i kontaktevne og det mellemmenneskelige samspil har en betydning for tilknytning – og hvordan du som fagperson kan arbejde med dette i den daglige pædagogiske praksis Kendskab til, hvordan du skaber sikkerhed og tryggere tilknytning i relation til mennesker med autisme Viden om, hvordan du skaber et traumeinformeret miljø og arbejder med traumer i forhold til mennesker med autismeLæs meget om arrangementet herunder.
Det er en kompleks sag, når et barn seksuelt krænker et andet barn, og det er afgørende, at du som fagperson er klædt på til at stå i denne kompleksitet og hjælpe både det barn, som har krænket, og det barn, som er blevet krænket.
Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bl.a. opnår viden om:
Normativ og bekymrende seksuel adfærd Bekymringsbarometeret som konkret redskab, du kan overføre til praksis Mulige baggrunde for seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd hos børn Forældresamarbejde som en vigtig forudsætning for at hjælpe børnene Udredning, behandling og indsatserDagen igennem bliver du undervist af Mimi Strange, klinisk børnepsykolog, og Anette Baadsgaard, socialrådgiver og tidligere leder af Center for Seksuelle Overgreb.
Metakognitiv terapi og angst: Angst kan være lammende og gøre hverdagen uoverskuelig, hvis den får for meget magt. På dette udbytterige kursus får du viden om metakognitiv terapi, som er en af de tilgange, der har vist sig effektiv mod angst.
På kurset er der særligt fokus på social og generaliseret angst. Når du deltager på kurset, opnår du bl.a:
Viden om metakognitive processer, der skaber, vedligeholder og evt. forstærker social angst En gennemgang af kognitivt opmærksomhedssyndrom (CAS) Konkrete og straks anvendelige metakognitive psykoterapeutiske redskaber ift. borgerarbejdet Anbefalinger til, hvad omgivelserne bør eller ikke bør gøre for at yde den bedste støtteHele vejen igennem kommer du i selskab med den dygtige underviser Linda Burlan Sørensen, som er specialist i metakognitiv terapi. Frokost, middag og overnatning i enkeltværelse er inkluderet i prisen
Hvordan kan du være med til at støtte børn og unge fra udsatte områder til at skabe det bedst mulige liv for dem selv?
Dét zoomer sociolog Aydin Soei ind på, når denne kursusdag løber af stablen. Den første halvdel af dagen byder på indblik i forskning, mens anden halvdel består af workshop og fælles samtale.
Når du deltager, får du viden om og kommer til at arbejde med:
Udviklingen i udsatte områder – med særligt fokus på børn og unge Forskellige former for udsathed (gennem konkrete cases) Risikofaktorer og forebyggelse, når det handler om kriminalitetstruede unge Betydningen af fritidsliv, narrativer og forældreinddragelse Betingelser for tillid og relationsdannelseNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Oplev to af de førende eksperter inden for Low Arousal og Low Arousal 2, når psykologerne Bo Hejlskov Elvén og Trine Uhrskov deler ud af deres store viden på denne inspirerende kursusdag.
På dagen stiller de skarpt på, hvordan du vha. Low Arousal og Low Arousal 2 kan forebygge og deeskalere konflikter – og dermed skabe større trivsel for dine borgere og dig selv/dine kollegaer.
Du lærer bl.a.:
hvordan vi som professionelle forstår konflikter og problemskabende adfærd hvordan du skaber en udvej for personen med udadreagerende adfærd hvordan du kan arbejde systematisk og metodisk med at forebygge konflikter LA2 som metode til at forebygge magtanvendelse hvorfor metoderne har stor betydning for personalegruppens trivselKom med – du kan læse mere om den særlige kursusdag herunder.