Digitalt udsatte børn og unge - med specialviden om selvskade på nettet - Seminarer
selvskade-digitalt-udsatte
Information

Vælg venligst hold herunder:

Mulig rabat

Loyalitetsrabat (op til 10 %)
Maillisterabat (op til 10 %)
Prisekskl. moms
2.998 DKK
Børn & unge
Kursus

Digitalt udsatte børn og unge – med specialviden om selvskade på nettet

Med de digitale medier opstår nye spændende muligheder, men medierne har også en bagside, som du skal kende til og forstå i dit arbejde med psykisk sårbare børn og unge.

På denne kursusdag bliver du undervist af Katrine K. Pedersen, som er cand.mag. og ekspert i kommunikation og medieudvikling, samt psykolog Lotte Rubæk. Sammen klæder de dig bl.a. på med:

  • Indsigt i digitale fællesskaber og neo-tribes, herunder hvilke teknologiske og psykologiske mekanismer der er på spil
  • Kendskab til, hvordan sårbare børn og unge ofte bliver forstærket i en destruktiv adfærd via online fællesskaber, og hvordan fællesskaberne kan være kilde til, at problematisk adfærd bliver normaliseret
  • Viden om forskellige former for selvskade på nettet: ”auto-trolling”, ”self-baiting” samt digitalisering af fysisk selvskade
  • Indblik i psykologien bag selvskade, der foregår online, herunder hvordan selvskade kan spredes socialt
  • Kendskab til, hvordan vi afhjælper problematisk og selvskadende adfærd på nettet

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Styrk din viden om børn og unges digitale liv og selvskadende adfærd

Den digitale verden fylder en stor del af børn og unges hverdag, og forbruget er ikke blevet mindre under corona-epidemien. Internettet giver nogle fantastiske muligheder for at blive underholdt, søge informationer, holde kontakt til venner og danne nye fællesskaber. Men samtidig lurer nettets ”vildveje” med mørke sider, der har et ekstremt indhold.

På nettet er der fora, der appellerer til psykisk sårbare børn og unge - og som kan forstærke destruktiv adfærd og mistrivsel. Der ses blandt andet en stigende tendens til, at selvskadende og selvmordstruende børn og unge finder sammen og interagerer i lukkede netværk, hvor de udveksler erfaringer og anvisninger på, hvordan de skader sig selv fysisk. Ligeledes praktiseres den selvskadende adfærd i nye digitale versioner, f.eks. ved at udsætte sig selv for hetz eller mobning.

I det fagprofessionelle arbejde med sårbare og udsatte børn og unge, er vi nødt til at forholde os til den digitale verden - og se på det som en del af helheden. Vi skal have en solid viden om de digitale platforme, som børn og unge opsøger, og vi skal vide, hvordan vi sætter ind med effektive tiltag – både så vi kan forebygge og afhjælpe problematisk samt selvskadende adfærd på nettet.

Dagens indhold - digitale liv og selvskadende adfærd

På denne kursusdag ser vi nærmere på, hvilken indflydelse de digitale medier har på børn og unges liv, herunder nettets blinde vinkler – og vi retter et specifikt fokus på børn og unges selvskade på nettet.

Cand.mag. og ekspert i kommunikation og medieudvikling Katrine K. Pedersen indleder dagen med at sætte fokus på børn og unges digitale liv, herunder de muligheder, begrænsninger og risici, som teknologien rummer. Hvad foregår der på nettet – og hvilke konsekvenser har det for børnene og de unge? Katrine K. Pedersen konkretiserer blandt andet, hvordan sociale medier kan påvirke socialisering og identitetsdannelse negativt. Ligeledes giver hun et indblik i nettets mørke sider, og hvor let det er af blive ført på ”vildveje” – særligt hvis man er psykisk sårbar. Endelig kommer Katrine K. Pedersen ind på, hvordan vi som fagprofessionelle styrker udsatte børn og unges modstandsdygtighed på nettet.

Herefter fortsætter psykolog Lotte Rubæk med at belyse børn og unges selvskade på nettet. Hun stiller skarpt på, hvorfor selvskadende børn og unge opsøger fællesskaber på internettet, samt hvad de oplever af fordele herved. Hun beskriver samtidig, hvilke risici og psykologiske mekanismer, der er på spil, herunder hvordan fysisk selvskade kan sprede sig fra person til person. Lotte Rubæk sætter også fokus på nye måder, unge kan bringe sårbarhed med sig i deres online liv, når hun udfolder begreber som ”auto-trolling” og ”self-baiting”. Hun giver et indblik i psykologien bag disse former for selvskade og den gevinst, børn og unge oplever, når de udsætter sig selv for ”angreb” eller mobning på nettet. Slutteligt sørger Lotte Rubæk for, at vi bliver klædt på til at skride til handling, hvis vi får mistanke om, at et barn eller en ung på den ene eller anden måde skader sig selv digitalt.

Udbytte

  • Viden om unges digitale liv, herunder hvordan sociale medier og digital adfærd spiller ind på børn og unges generelle trivsel
  • Kendskab til nettets blinde vinkler, de teknologiske problemstillinger og risici
  • Indsigt i digitale fællesskaber og neo-tribes, herunder hvilke teknologiske og psykologiske mekanismer, der er på spil
  • Kendskab til, hvordan sårbare børn og unge ofte bliver forstærket i en destruktiv adfærd via online fællesskaber, og hvordan fællesskaberne kan være kilde til, at problematisk adfærd bliver normaliseret
  • Viden om forskellige former for selvskade på nettet: ”auto-trolling”, ”self-baiting” samt digitalisering af fysisk selvskade
  • Indblik i psykologien bag selvskade, der foregår online, herunder hvordan selvskade kan spredes socialt
  • Kendskab til, hvordan vi afhjælper problematisk og selvskadende adfærd på nettet
  • Viden om, hvordan vi håndterer mistanke om selvskade på nettet

Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, som har interesse for større børn og unges digitale liv og selvskadende adfærd. Det kan være, at du arbejder som pædagog, sygeplejerske, lærer, psykolog, socialrådgiver osv.

Dagens undervisere

Katrine-K.-Pedersen
Klik for at se
Lotte-Rubæk
Klik for at se
Katrine-K.-Pedersen
Katrine K. Pedersen
ekspert i digital kultur og en internationalt anerkendt forfatter
Hun har skrevet tre danske bøger om den digitale revolution, om mennesket i den, samfundet og ikke mindst de blinde vinkler af udviklingen, herunder ”De digitalt udsatte”- om digital børne- og ungdomskultur (2018). Hun er medredaktør af det New York-baserede magasin Pan & The Dream og har i 2010’erne haft researchbase i digitaliseringens epicenter Silicon Valley. Hun har rådgivet danske såvel som internationale virksomheder og organisationer i kommunikation og digital udvikling og er ofte keynote speaker og til stede i den offentlige debat.
Lotte-Rubæk
Lotte Rubæk
psykolog og specialist i psykoterapi
Hun har siden 2012 arbejdet i børne- og ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden – først i et ambulatorium for spiseforstyrrelser og nu som leder af ”Team for selvskade”, der har til formål at øge viden om selvskade blandt fagpersoner samt tilbyde målrettet behandling til selvskadende unge. Igennem de seneste 10 år har hun behandlet både direkte selvskadende unge (som skærer, bider, slår og brænder sig selv) og indirekte selvskadende unge (som lider af spiseforstyrrelser, misbrug eller anden selvdestruktiv adfærd), ligesom hun har forsket på området. Lotte Rubæk har ligeledes rettet fokus mod, hvordan selvskade har fået en ny dimension på nettet, og hun er medlem af Facebook og Instagrams globale og nordiske SSI advisory boards.
TID & STED:
Vælg mellem:
Den 7. september 2021 på Scandic Kolding
Den 9. september 2021 på Scandic Glostrup

Undervisning fra 09.00 til 16.00.
PRIS
Pris for deltagelse er kr. 2.988, - ekskl. moms.  Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum. 

Mulig rabat
Loyalitetsrabat (op til 10 %): Allerede efter 1 deltagelse kan I få rabat. Læs mere under loyalitetsrabat.
Maillisterabat (op til 10 %): Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10% yderligere i rabat allerede ved første tilmelding.