Løben på gangene, råben, kaos og forstyrrelser. Social isolation, inaktivitet og undvigende adfærd. Irritabilitet, udadreagerende adfærd og skolevægring. Dette er et billede, mange af os kan genkende fra arbejdet med mennesker, der har en udviklingsforstyrrelse som fx ADHD eller en autismespektrumforstyrrelse (ASF).
Ofte bunder adfærden i sensorisk sult eller sensibilitet og et nervesystem, der er presset i alarmberedskab med meget højt eller lavt aktivitetsniveau til følge.
Den urolige og hyperaktive adfærd hos børn med ADHD forstås ud fra dette perspektiv som et forsøg på at øge arousal ved at stimulere de sultne sanser. Børn med ASF udviser derimod oftere behov for kontrol i forsøg på at skærme og passe på de sensitive sanser.
Arbejdet med børn og unge med udviklingsforstyrrelser kan være en følsom og snoet sti, vi skal bevæge os ned ad. Hvert et skridt skal vejes, og ukendte territorier skal betrædes varsomt. For i vores arbejde er den gode og trygge relation altafgørende for at opnå et godt samarbejde med børnene og de unge.
Indhold
På dagen dykker vi ned i, hvordan en hverdag med sanseintegrationsudfordringer hos børn og unge med ADHD eller ASF kan se ud. Vi ser på, hvordan du genkender børn og unge med sensoriske udfordringer, hvilke sanser der er sultne, og hvilke sanser der har behov for skærmning. Derudover, hvordan du i samarbejde med barnet eller den unge kan imødekomme de specifikke sensoriske behov.
Sanser og nervesystemet
- De individuelle sanser og det sensoriske system
- Sanseintegration, sanseforstyrrelser og sanseprofiler, herunder tærskel, adfærd, modulation, habituering og sensitivering hos mennesker med ADHD og ASF
- Det autonome nervesystem i relation til sanser, alarmberedskab og arousal
- Stress og neurologisk overbelastning
Samarbejdet med barnet eller den unge omkring sanseintegration, med brug af viden om/fra:
- Spejlneuroner, kropssprog og affektsmitte
- Sanseprofiler
- Aktivitetsanalyser ud fra et sensorisk perspektiv
- Analyseredskaber til at vurdere de specifikke sansers behov for at blive skærmet eller stimuleret
- Advarselstegn og stress/sårbarhedsmodel
Udbytte
- Grundlæggende forståelse for, hvordan sanseintegration og nervesystemet påvirker hinanden
- Inputs til, hvordan du opbygger sensoriske strategier på en nysgerrig, anerkendende og kreativ måde
- Konkrete sensoriske værktøjer og strategier
- Konkrete redskaber til at udvikle og vurdere indsatser, både som professionel og i samarbejde med barnet eller den unge
Målgruppe
Kurset retter sig til dig, der arbejder med børn og unge med udviklingsforstyrrelser, og som gerne vil erhverve et større indblik i, hvordan viden om sanseintegration kan være nøglen til øget forståelse, interventionskompetencer samt samarbejde herom med det enkelte barn eller unge.