Vi har et stort fokus på børns adfærd. Der er adfærd, vi ikke ønsker, som vi arbejder for at aflære barnet. Og der er adfærd, som vi ville ønske, at barnet lærte og udførte. Det er dog vigtigere, hvad der ligger bag adfærden, for den samme adfærd kan have vidt forskellige årsager.
Adfærd fortæller os ganske enkelt ikke ret meget om barnets tanker, kognitive forudsætninger og følelser. Ved primært at fokusere på adfærd risikerer man derfor at misse nuancer og læringspotentiale og komme til at tilbyde børn de forkerte udfordringer samt et miljø, der kunne være bedre.
På dette 3-dages kursus får du viden om, hvordan du ser bag om barnets adfærd ved at have fokus på neuropædagogikken og ved hjælp af metoden Den Kognitive Færdighedsmodel. Modellen har til formål at skabe klarhed over, om barnets adfærd skyldes kognitive udfordringer, som du kan hjælpe barnet med at træne. Derudover bliver du introduceret for Den Kognitive Læringskuffert. Den indeholder en masse viden om, hvordan du sammen med barnet laver sjove aktiviteter, som er med til at styrke kognitive færdigheder.