Arbejd med den grundlæggende færdighed
Frem for at vi sætter et mål om, at Lasse skal forstyrre mindre i matematik eller blive bedre til at arbejde fagligt på sin plads, kan vi kan sætte et mål om, at vi gerne vil arbejde med Lasses grundlæggende færdighed, impulshæmning. Det har særligt to fordele:
1) Vores mål bliver centreret om Lasses udvikling frem for hans problemadfærd
2) Målet bliver gjort bredere, for vi kan arbejde med impulshæmning i alle mulige andre kontekster end matematiktimen. Det kan f.eks. også være i idræt, hvor børnene kan øve sig i ikke bare at skyde på mål, når den første chance byder sig. Eller det kan være i computerspil, hvor børnene ikke bare køber alle de billigste våben, men i stedet sparer op til det virkelig seje våben
Det er altså en vigtig pointe, at de grundlæggende færdigheder, som typisk er årsagen til udfordrende adfærd, går på tværs af kontekster og derfor også kan trænes i alle mulige sammenhænge.