Gør medierne til din medspiller frem for modspiller - Seminarer
Gør medierne til din medspiller frem for modspiller

Gør medierne til din medspiller frem for modspiller

Det er ingen hemmelighed, at rigtig mange offentlige organisationer havner på en spiseseddel eller i nyhederne. Og at din organisations omdømme og troværdighed afhænger af det billede, medierne er med til at tegne af den. Så hvorfor ikke aktivt finde de gode historier? Hvordan sørger du for at komme i mediernes søgelys, når du har fundet de gode historier, du vil fortælle? Og hvad gør du, når historien finder dig og du ikke har lyst til, at historien bliver fortalt? Vi har inviteret en af Danmarks førende kapaciteter på området, presse- og kommunikationsrådgiver Connie Dyrløv. Og i løbet af 2 intensive dage giver hun dig solid viden om og forståelse for, hvordan du gør medierne til din medspiller frem for modspiller.
Vores omdømme og troværdighed hænger tæt sammen med det billede, medierne er med til at tegne af os og vores organisation. Derfor er det vigtigt, at vi selv er med til at finde og formidle de gode historier. For det er ikke kun os, der bliver bombarderet med nyheder – det gør journalisterne også. Det kræver selvfølgelig, at vi er forberedte, når historierne finder os.

Se interview med presse- og kommunikationsrådgiver Connie Dyrløv:

Selvom journalister er meget forskellige, så er deres redskabskasse den samme. Derfor spil-ler vores relation med journalisterne, vores kendskab til deres arbejdsvilkår og nyhedskrite-rier en afgørende rolle for, om vi får lov at kommunikere vores budskaber, og hvilken rolle vi bliver tildelt i historien. På dette to-dages kursus lærer du journalisternes værktøjer og arbejdsvilkår at kende, så du kan bruge det aktivt i dit pressearbejde og gøre medierne til din medspiller i stedet for modspiller.

Hvad kendetegner den gode pressehistorie? Hvordan bliver vi bedre til i fællesskab at spotte de gode historier i hverdagen? Hvilke kriterier vælger journalister historier ud fra? Hvordan finder vi ud af, hvilken rolle vi har fået tildelt i historien? Hvordan arbejder og formidler forskellige medietyper som avis, web, fagblad, radio og tv, og hvilke krav stiller det til os og vores budskaber? Og hvordan skal vi forholde os, hvis journalisterne vil fortælle en his-torie, som vi ikke har lyst til bliver fortalt?

Indhold

På kurset retter presse- og kommunikationsrådgiver Connie Dyrløv opmærksomheden mod journalisterne samt deres redskabskasse og arbejdsprocesser. Gennem konkrete eksempler og øvelser bliver du trænet i at give dem det, de gerne vil have. Du lærer bl.a. hvordan journalisterne bearbejder jeres budskaber, og hvad du skal gøre for at få journalisterne til at fortælle de historier, du gerne vil have fortalt.

Derudover sætter kurset fokus på henholdsvis den proaktive og den reaktive mediekontakt. Du får redskaber til at spotte de gode historier, og du lærer at skære budskaber til, så de er medievenlige. Et nyhedsindslag varer i gennemsnit 90 sekunder – så det er altafgørende, at dit budskab brænder igennem. Gennem øvelser og træning får du praktisk erfaring med at kommunikere komplicerede og nuancerede budskaber kort, præcist og skarpt.

Udbytte

Kurset sætter fokus på:

Pressehåndtering

Budskabs- og medietræning

Proaktiv pressekontakt

Reaktiv pressekontakt

Underviseren

Connie Dyrløv er uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Hun har arbejdet på lands-dækkende, regionale og lokale medier. Og hun har arbejdet med både tv, radio, avis og web bl.a. TV-Avisen, P4 Fyn og P4 Syd samt Fyens Stiftstidende. Derudover har hun været jour-nalistisk lektor på Syddansk Universitet. Connie Dyrløv har betydelig erfaring med nyheds-formidling inden for den offentlige sektor. Hun har arbejdet som pressechef for Energinet.dk samt presse- og kommunikationskonsulent for Odense Kommune.

I sit virke som selvstændig presse- og kommunikationsrådgiver har Connie Dyrløv udført opgaver på konsulentbasis for bl.a. Odense Kommune, Sundhedsvæsenet i Grønland, Ker-teminde Kommune og Red Barnet. Derudover har hun gennemført flere fag på en diplom-uddannelse i strategisk kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Pris

Pris pr. deltager er kr. 8.765,-, ekskl. drikkevarer, men prisen inkluderer morgenmad og frokost begge dage og kaffe/te samt andre forfriskninger dagen igennem, overnatning på Scandic Kolding og middag tirsdag aften samt kursusmateriale. Med nyhedsmailrabat, jf. nedenfor, er pris pr. deltager kr. 8.327,-. Prisen er ekskl. moms

Der gives 5 % personlig rabat (før moms) til deltagere, som senest på tilmeldingstids-punktet har tilmeldt sig vores nyhedsmail på www.seminarer.dk