De vrede børn - Seminarer
Webgrafik_vrede børn

De vrede børn

Forstå og håndter følelserne i fællesskab! Sådan hjælper du børn mellem 5-9 år med vredeshåndtering samt at forstå og håndtere vrede. Læs mere om dagen her!

De vrede børn

Vi kender dem alle – de vrede børn. De findes i enhver børnehave eller skoleklasse. De viser deres vrede med sprog og handlinger: De siger ’Du er dum, fed og grim’, ’Du fatter ingenting’ og ligefrem ’Din fucking luder’. Det kan også være, at de slår, bider, kradser og stikker af.
Børns voldsomme vrede kan få store konsekvenser både for dem selv, andre børn og for de voksne. Selv den bedste professionelle kan have svært ved at forstå og håndtere de stærke følelser. Samtidig er det ofte de vrede børn, der føler sig allermest misforstået. Det er børn, der beskrives med det, de mangler: De mangler empati, impulskontrol og opmærksomhedsstyring. Det er også de børn, som ofte bliver set skævt til af jævnaldrende. Og som risikerer at stå udenfor fællesskabet.
Derfor er det vigtigt, at vi flytter opmærksomheden fra børns uhensigtsmæssige adfærd til de følelser og hensigter, der ligger til grund. Udgangspunktet er, at alt det som børn siger og gør giver mening – set i lyset af deres livshistorier, betingelser og erfaringer. Først når vi forstår meningen, kan vi arbejde med at forandre de uhensigtsmæssige reaktionsformer og med at nedbringe konsekvenserne af dem, så børnene lærer at forstå og begribe deres vrede.
Webgrafik_vrede børn2

Vredeshåndtering – Workshoppens indhold

På denne 2 dages workshop får du en unik mulighed for at blive endnu bedre til hjælpe børn med at forstå og håndtere vrede. Alt sammen med det formål:

• at styrke børnenes trivsel og udviklingsbetingelser generelt
• at styrke børnenes resiliens og selvkontrol
• at opnå nye professionelle forståelser og handlemuligheder – specifikt ift. børn med udadrettede reaktioner

Workshoppens undervisere Maria Dressler og Camilla Obel har specialiseret sig i vredeshåndtering med fokus på, hvordan vi kan møde børnene, forstå dem og lære dem at forstå sig selv, inden det ender i intervention og mistrivsel.
Webgrafik_vrede børn3

Udbytte

Teori:

Introduktion til en almenpsykologisk forståelsesramme, der kvalificerer arbejdet med børn, der er udadreagerende. Men det gælder også de børn, der bliver vrede, men som ikke gør tydeligt opmærksom på sig selv. Introduktion til det teoretiske grundlag for at arbejde med børns vrede – fokus er på sociale relationer samt betydningen af konkrete forventninger, forståelser og handlinger. Traumeteoretiske perspektiver, som gør det muligt at forstå selv de uforståelige reaktioner hos børn. Alle de perspektiver, som bliver præsenteret, kan underbygges med neuropsykologisk forskning.
Webgrafik_vrede børn4

Redskaber

Samtaleteknikker – hvordan bliver du klogere på barnets perspektiv? Hvad kan du spørge om? Og hvordan? Og hvad kan du forvente, at et barn mellem 5 og 9 år forstår? Introduktion til en række konkrete lege og øvelser, som er direkte impleménterbare i det daglige arbejde med børn.

Webgrafik_citatboks_blaa

Der sondres mellem aktiviteter, der er:

1) Kropsligt regulerende. De kan fx bidrage til at få det hyperaktive barn til at falde mere til ro og dermed være mere modtagelig for læring.
2) Følelsesmæssigt regulerende. De kan fx bidrage til at almengøre de følelser, som mange børn har, uden at vide at andre også har dem. De kan også bidrage til at blive klogere på hvilke stærke følelser, der sommetider kan få et barn til at reagere.
3) Refleksion og mentalisering. De kan fx bidrage til at styrke børnenes kompetencer til at sætte sig i andres sted.

Igennem hele workshoppen er der fokus på børns fællesskaber og på, at individuelle forandringer bedst kan ske i fællesskab med andre børn. Alle aktiviteter er tilrettelagt, så de er meningsfulde for alle børn. Dog er der også være inspiration at hente til dig, som primært ser børnene en til en.

Webgrafik_vrede børn8

Undervisere

Maria_Dressler_280x400px
Klik for at se
Camilla_Obel_280x400px
Klik for at se
Maria_Dressler_280x400px
Maria Dressler
Autoriseret psykolog og ekstern lektor ved Københavns Universitet
Maria Dressler har bred erfaring fra børne- & unge området og traumebehandlingsfeltet.

Hun har igennem mange år beskæftiget sig med de udsatte grupper i samfundet – både individuelt, i grupper og i større fællesskaber. Maria Dressler er en erfaren underviser og foredragsholder.
Camilla_Obel_280x400px
Camilla Obel
Lærer
Camilla Obel er uddannet lærer, og har igennem mange år arbejdet som skoleleder. Camilla Obel har stor erfaring med børn og unge, der balancerer på randen af eksklusion, og børn med svære livsbetingelser.

Hun har et indgående kendskab til specialundervisning, både fagligt, didaktisk og pædagogisk og samtidig en stor viden om det almene område.

Gennem de seneste år har både Maria Dressler og Camilla Obel været udviklere og projektledere på ““Diamantforløbene – vredeshåndtering for børn, unge og professionelle”. De har sammen skrevet bøgerne ’Vredeshåndtering i indskolingen og børnehaven – forstå og håndter følelserne i fællesskab’ og ’Vredeshåndtering for unge’.

Webgrafik_citatboks_blaa
Modul 1 – den 10.-11. September 2019 - MADS KAFFE
Den neuropædagogiske tankegang
På modul 1 får du en forståelse for den neuropædagogiske tankegang. Hvorfor det er vigtigt at have viden om hjerneskade og følgevirkninger, livet før skaden og den grundlæggende personlighed.

Endvidere får du tilegnet dig viden om neuropædagogiske værktøjer til brug i din hverdag. Dette vil give dig et teoretisk fundament, som du kan tænke ind i din praksis.
Modul 1 – den 10.-11. September 2019
Den neuropædagogiske tankegang
På modul 1 får du en forståelse for den neuropædagogiske tankegang. Hvorfor det er vigtigt at have viden om hjerneskade og følgevirkninger, livet før skaden og den grundlæggende personlighed.

Endvidere får du tilegnet dig viden om neuropædagogiske værktøjer til brug i din hverdag. Dette vil give dig et teoretisk fundament, som du kan tænke ind i din praksis.
Modul 1 – den 10.-11. September 2019
Den neuropædagogiske tankegang
På modul 1 får du en forståelse for den neuropædagogiske tankegang. Hvorfor det er vigtigt at have viden om hjerneskade og følgevirkninger, livet før skaden og den grundlæggende personlighed.

Endvidere får du tilegnet dig viden om neuropædagogiske værktøjer til brug i din hverdag. Dette vil give dig et teoretisk fundament, som du kan tænke ind i din praksis.
slider-arrow
slider-arrow