Det er desværre en kendsgerning, at tusindvis af danske børn er født med livsvarige skader forårsaget af moderens alkoholindtag under graviditeten. Det er ligeledes en realitet, at børn med medfødte alkoholskader er et underbelyst område. Det er dog af afgørende betydning, at vi hjælper disse børn. En betragtelig del af børnene lever nemlig med mangelfulde diagnoser, og det betyder, at børnene ikke får den rette støtte og hjælp, og dermed forringes deres livsbetingelser. Med den rette opmærksomhed, viden og redskaber har du dog som fagprofessionel mulighed for at bidrage til, at børnene får de bedst mulige betingelser i et liv præget af udfordringer.
Alkoholdskade: Permanente og komplekse følger
Medfødte alkoholskader dækker over et bredt spektrum fra mindre skader til svære multihandicaps. Uanset graden af skader, synlige eller usynlige følgevirkninger, så er fællesnævneren for disse børn, at barnets hjerne er blevet forstyrret af moderens alkoholforbrug under graviditeten. Alkohol er uden sammenligning det farligste rusmiddel, fordi det påvirker barnets hjerneudvikling. Afhængig af moderens alkoholvaner på forskellige tidspunkter i graviditeten, ses meget forskelligartede følger fra fysiske karakteristika til ADHD lignende adfærd.
Sensitive sanser
Men et af de områder, hvor børn med medfødte alkoholskader typisk bliver udfordret, er på deres evne til at bearbejde sansestimuli. Børnene og de unge har ofte regulerings- og sanseintegrationsproblemer, og det er ikke noget, de vokser fra. Derfor er det afgørende, at du som fagprofessionel forstår og støtter børnene med deres nedsatte evne til at foretage tilstrækkelig sensorisk bearbejdning. Desuden er det vigtigt, at børnene bliver mødt med realistiske og relevante motoriske krav, når deres motoriske udvikling ofte er forsinket. For at børn med medfødte alkoholskader har forudsætninger for at få en så optimal udvikling som muligt, er det essentielt, at du som fagprofessionel er i stand til at møde, udfordre og støtte børnene og de unges egen personlige indre neurologiske udvikling.
Opkvalificér din viden og støttetiltag - og bidrag til bedre livsbetingelser
Denne kursusdag bidrager særligt til, at du får opkvalificeret viden om de udfordringer, børn med medfødte alkoholskader møder i livet. Dagen bidrager desuden til, at du får kendskab til praktiske og pædagogiske tiltag, som du kan inddrage i hverdagens samspil med børn, der har alkoholrelaterede skader.
Dagens udbytte - Børneneuropsykolog, Helle Kjærgård, indleder dagen med at give dig indgående viden om:
- Alkohols påvirkning af fostret
- FAS og FASD - de diagnostiske kategorier
- Det nyfødte og spæde barn og dets sanser
- Konsekvenser i forhold til den kognitive udvikling, herunder ligheder med ADHD, autisme og andre gennemgribende udviklingsudfordringer
- Hvad vi kan gøre samt betydningen af tidlig målrettet langvarig indsats
På dagens anden halvdel giver Connie Nissen, ergoterapeut for børn og unge, dig et pædagogisk og praksisorienteret perspektiv på forhold i børnenes hverdag, med særligt fokus på:
- Miljøets betydning og væsentligheden ved stabile ydre omgivelser
- Sanseintegration og børnenes lave sensoriske tolerancetærskler
- Arousalregulering
- Vigtigheden af at skabe trygge samspil med børnene
- Neurologien som grundlag for det pædagogiske arbejde med disse børn og unge