Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
Kom med på dette kursus, hvor du får indsigt i naturens positive indvirkning på vores krop og psyke, og lær at anvende evidensbaserede metoder til at fremme trivsel gennem naturbaserede aktiviteter.
Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser og klæder dig på til at integrere naturen i dit daglige arbejde med sundhed og trivsel.
På kurset lærer du bl.a.:
At forstå naturens betydning for mental og fysisk sundhed gennem evolutionspsykologi og forskning Hvordan du planlægger aktiviteter, der styrker fællesskab og opmærksomhed i naturen Praktiske øvelser som sanseaktiviteter, opmærksomhedstræning og naturbaseret bevægelseArbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationNYE HOLD I 2025. Tilmeld dig her på siden.
Bliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år – og lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv
På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.
Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.
Med fra kurset får du:
Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerneKurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.
Naturen har et væld af positive effekter på vores fysiske og psykiske velvære, og på denne praksisnære uddannelse lærer du at bruge naturterapi i det sundhedsfremmende arbejde med børn, unge og voksne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer.
Med uddannelsen får du godt med tid i naturen, og derudover bliver du klædt på med:
Redskaber til at organisere, tilpasse og afvikle naturbaserede forløb efter NBMC-metoden til din målgruppe Kompetencer til at inddrage kroppen i det naturterapeutiske arbejde – bl.a. gennem motoriske øvelser, leg og åndedrætsøvelser Teoretisk indsigt i virkningen af at bruge naturen og forskellige naturmiljøer til sundhedsfremme og rehabilitering Viden om effekten af gruppedynamik, narrative fortælleteknikker og evolutionspsykologi Værktøjer til at arbejde med modstandskraft og robusthed i forhold til gruppen og den enkelte deltagerVil du vide mere om naturterapi uddannelsen? Så finder du meget mere information lige herunder.
Næste hold i 2025 er åbent for tilmeldinger. Tilmeld dig her på siden.
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Tag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeFå indsigt og praktiske redskaber til at støtte mennesker med udviklingshandicap i deres sorgproces og til at skabe trygge rammer for de svære samtaler om tab. Mange med udviklingshandicap bærer på en usynlig sorg over tab og adskillelser i hverdagen, og det kræver viden og forståelse at opdage og lindre denne sorg.
På dette kursus får du bl.a.:
Viden om, hvordan sorg opleves og udtrykkes hos mennesker med udviklingshandicap Praksisnære pædagogiske redskaber som OmSorgsplaner til samtale og støtte Indsigt i, hvordan du bedst vejleder og støtter pårørende i sorgDagens ekspert, hospitalspræst Line Rudbeck, vil guide dig i, hvordan du bedst støtter både borgerne og deres pårørende i deres sorgarbejde.
Tilmeld dig kurset, og bliv klædt på til at tage hul på de svære samtaler og støtte mennesker i sorg.
I det daglige arbejde inden for socialpædagogik og omsorgsfeltet er nærvær og omsorg to uundværlige elementer. Men disse nøglekvaliteter kan med tiden føre til omsorgstræthed og udbrændthed. Hvordan bevarer du din mentale og fysiske trivsel, så du kan fortsætte med at yde den bedste omsorg?
Oplev underviser Maja Pålsson, psykomotorisk terapeut og psykoterapeut MPF, på dette kursus dedikeret til at udforske og forstå de dybere lag af relationsarbejdet gennem en kombination af teori og praksis. Du får bl.a.:
Viden om kroppens intelligensformer gennem begrebet embodiment Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke dit nærvær Skærpede relationskompetencer i praksis Forståelse af dine egne reaktionsmønstre i mødet med borgeren Strategier til at styrke dit nærvær og undgå at blive følelsesmæssigt drænetTilmeld dig og dine kollegaer her på siden.
Få viden og redskaber til at skabe et inkluderende arbejdsmiljø, hvor I skaber stærke, innovative teams, fordi I både rummer neurotypiske og neurodivergente medarbejdere.
På kursusdagen lærer du fra Dorthe Mitens, som har speciale i ADHD og har været med til at udvikle en helhedsorienteret model til arbejdet med neurodiversitet.
Når du sidder med på kurset, får du styrket dine kompetencer gennem:
Indsigt i, hvad neurodiversitet indebærer, og hvordan det kommer til udtryk på arbejdspladsen Forståelse af individuelle styrker og udfordringer baseret på neurodivergent tænkning og erfaringer Inspiration til, hvordan små justeringer kan have en betydelig indvirkning på hele din arbejdsplads Viden om, hvorfor neurodivergente medarbejdere kan være mere sårbare over for stress, og hvordan negative spiraler kan forebygges Konkrete værktøjer til at skabe en inkluderende arbejdsplads gennem struktur, fleksibilitet og klar kommunikationBliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse udviklet i samarbejde med cand.psych., ph.d. og professor Mai-Britt Guldin.
På uddannelsen bliver du undervist af en række af de førende eksperter og praktikere på området, bl.a. psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin, professor Atle Dyregrov og hospitalspræst Christian Juul Busch.
Når du har gennemført de 5 moduler på uddannelsen, vil du bl.a. have opnået:
Kompetencer og metoder til at facilitere sorggrupper og dermed tilbyde sorggruppeforløb Viden om kroppens rolle i sorgprocessen, herunder hvad kropshukommelse er Viden om sorg hos grupperne børn og unge, forældre, døende/syge og ældre Redskaber til at undgå sekundær traumatisering i et psykisk krævende job Redskaber til at opspore vedvarende sorglidelse Viden om sorgen ved at miste til selvmordMere end halvdelen af pladserne på hold 9 er taget. Tilmeld dig med det samme, inden de sidste pladser bliver taget.
Se også: Sorgkonference 2025: Den levende sorg
Denne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.
Når du sidder med på uddannelsen, får du bl.a.:
Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitatorHvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.
Tag en tur rundt på siden her, hvor du finder mere info om uddannelsens indhold, opbygning og underviser.
Hver dag har du dig selv med i dit relationsarbejde – du er det vigtigste arbejdsredskab. Det er derfor afgørende, at du forstår din krops signaler og passer på dig selv. Netop dét får du kompetencer til på denne uddannelse, så du kan trives i dit arbejde og sikre gode relationer til dine borgere/patienter.
Uddannelsen tager afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi og har et særligt fokus på træning i embodiment.
I løbet af 6 dage får du bl.a.:
Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke nærvær, overblik og resiliens Effektive redskaber til at forebygge udbrændthed, omsorgstræthed og stress Skærpede relationskompetencer Viden om kroppens intelligens gennem begrebet embodiment Kendskab til grundfølelser som socialt kompas i arbejds- og hverdagslivLæs med herunder for at få mere at vide
Kom med på en kursusdag, der sætter fokus på sansemodulerende teknikker til at berolige borgere, som har svært ved at bearbejde sanseindtryk.
Du bliver undervist af ergoterapeuterne, Rebekka Bondegaard og Charlotte Andersen, som i løbet af kurset bl.a. giver dig:
Viden om de mekanismer, som kan overstimulere og stresse nervesystemet Viden om, hvordan kropslige, beroligende og sansemodulerende teknikker kan påvirke trivsel Redskaber til at forebygge og håndtere stresstilstande som søvnforstyrrelser, tankemylder og spændinger Redskaber til at forebygge og nedtrappe konflikter Redskaber til at facilitere selvregulering og affektregulering hos borgernePå grund af stor efterspørgsel genudbyder vi dette kursus i 2025.
Skolevægring/ufrivilligt skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, og ikke mindst, hvis du arbejder med at forebygge skolefravær, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.
På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:
Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis
Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra
Praksisnære redskaber til, hvordan du kan arbejde forebyggende ved at rette fokus på klassens og skolens sociale, fællesskabende, didaktiske og organisatoriske kontekst
Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet
Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen
Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbet
Bliv uddannet pårørendevejleder på denne nye praksisnære uddannelse udviklet i samarbejde med Hanne Gullestrup, cand.mag., og Helle Lindgaard, cand.psych. og ph.d.
Med uddannelsen i rygsækken bliver du i stand til at sætte pårørendes trivsel på dagsordenen og styrke pårørendesamarbejdet.
Mere konkret tager du bl.a. fra uddannelsen med:
Viden om pårørendes ressourcer, belastninger og behov Færdigheder i at etablere og facilitere støttenetværk for pårørende Færdigheder i at kende eget ansvar og muligheder i rollen som pårørendevejleder Kompetencer i at støtte pårørende og give redskaber til egenomsorg i dennes aktuelle livssituation Kompetencer i at kommunikere empatisk og præcist i mødet med pårørende, der søger hjælp Kompetencer i at varetage funktionen som pårørendevejleder i sundheds- og omsorgsregiRul længere ned på siden og få meget mere at vide om uddannelsen.
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetOplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?
Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:
En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælpDagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.
Søvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.
I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:
Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsatsInteresseret i at vide mere? Så læs med lige herunder
Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.
Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:
Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individetVil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.
Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Bliv klædt på til at yde psykisk førstehjælp på din arbejdsplads, når der opstår akut belastning eller akkumuleret belastning.
Sammen med krisepsykolog Rikke Høgsted svinger vi dørene op til denne kursusdag, hvorfra du tager:
Viden om psykisk førstehjælp og lovgivningens krav Større forståelse af lederkollegaers og medarbejderes behov i krisesituationer Konkrete redskaber til hjælp og støtte Evnen til at handle i akutte situationer på en passende måde Øget tryghed i rollen som hjælper – og viden om, hvordan man også passer på hjælperne
Tag med på vejlederuddannelsen i BeCool og opnå kompetencer til at arbejde forebyggende med børn og unges angst og understøtte øvrig angstbehandling.
Du bliver undervist af ekspert og psykolog Søren Benedikt Pedersen, som bidrager med den nyeste viden om angst, stress og traumer, ligesom han bl.a. stiller skarpt på:
Realistisk tænkning vs. metakognitive strategier Gradueret eksponering og trin-for-trin planer Visualisering, åndedræt og afslapning Guidet massage, leg, bevægelse og sanser Assertiv adfærd, kropssprog og social færdighedstræningDet er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
Hvert år oplever en lang række børn desværre, at en af deres nærtstående bliver syge eller dør. Når det sker, har de brug for trygge voksne, de kan læne sig op ad, og som forstår deres sorg.
Sammen med psykolog Martin Lytje inviterer vi dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bliver klædt på til at kunne støtte børn i sorg og skabe tryghed i deres hverdag.
Der er to forskellige afholdelser af kurset for at sikre den størst mulige relevans for dit arbejde. Vælg derfor mellem afholdelsen målrettet arbejdet med små børn eller afholdelsen målrettet arbejdet med børn i skolealderen.
– Et 3-dages kursus i patientsikkerhed, dokumentation og ansvar
På sociale bo- og opholdssteder er korrekt medicinhåndtering og præcis sundhedsfaglig dokumentation afgørende for beboernes sikkerhed og trivsel.
Dette 3-dages kursus er målrettet dig, der arbejder under sundhedsloven på et behandlingsregistreret tilbud, og som ønsker et solidt fagligt fundament til at håndtere dine opgaver professionelt.
Psykologisk tryghed er en nødvendighed i teams og på arbejdspladser – især i mentalt krævende arbejde. Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor krisepsykolog Rikke Høgsted dykker ned i, hvordan du og dine kollegaer i praksis styrker den psykologiske tryghed.
I løbet af kursusdagen får du bl.a.:
Viden om, hvad psykologisk tryghed er og ikke er Viden om det fysiologiske grundlag for psykologisk tryghed, eftersom tryghed både bor i kroppen og sindet Indsigt i lederens rolle ift. psykologisk tryghed Viden om fejlkultur som læremester Masser af praktiske øvelserLyder det som noget for dig? Rul ned på siden for at læse mere om dagens indhold
Få 3 timer med viden og inspiration, når vi byder dig inden for til Faglig Formiddag om forebyggelse, opsporing og indsatser ift. medfødte rusmiddelskader.
Ved at sidde med får du:
Viden om medfødte rusmiddelskader, senfølger og epigenetiske påvirkninger Viden om henvisningsmulighederne, når du har en konkret bekymring for senfølger af rusmidler under graviditeten. Viden om vigtigheden af korrekt rusmiddelscreening og information om barnets eller den voksnes eksponeringshistorik Inspiration til et styrket tværfagligt samarbejde, vidensdeling, opsporing og inddragelse af børn og unge med senfølger fra graviditetenVed det faglige ror står socialrådgiver og stifter af Fremtidens børn, Michela Wedel.
Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Arbejder du på et botilbud for borgere med udviklingshæmning og ønsker at forebygge voldsomme episoder og magtanvendelser? Så er dette 3-dageskursus i LA2u med specialkonsulent Sara Holm noget for dig! LA2u er en recovery-orienteret metode, der giver dig konkrete redskaber til at fremme trivsel og reducere konfliktsituationer. På kurset lærer du at:
Skifte fokus fra restriktive sanktioner til forebyggelse og refleksiv praksis Arbejde med borgerens indefra-perspektiv for bedre indsigt og samarbejde Anvende trivsels-, trygheds- og læringsplaner i daglig praksisUndervisningen kobler teori og praksis, så du bliver klædt på til at skabe positive resultater for både borgere og personale.
Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i, hvordan du kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerAt hjælpe udsatte borgere med at skabe positive forandringer i deres liv kræver tårnhøj faglighed, vedholdenhed og engagement. Kom derfor med på dette kursusforløb med Rolf Eggert og Heidi Achen, hvor du bliver præsenteret for ‘MønsterBryder Metoden’, som er en konkret model til at forstå og arbejde med kommende mønsterbrydere.
I løbet af kursets 2 dage får du:
En teoretisk og praktisk model til at forstå, strukturere og hjælpe udsatte borgere til reel udvikling Viden om og årsager til udsathed, herunder mønsterbryderteorien The Hero’s Journey som en model til at forstå mønsterbruddets faser Viden om, hvordan du i praksis understøtter mønsterbruddet med afsæt i borgerens samlede livssituation Viden om traumers betydning for et menneskes følelser, handlinger og udfordringer – og dine egne reaktioner i mødet med borgeren Inspiration til et fælles fagligt fundament på arbejdspladsenBliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.
Dine undervisere på forløbet er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samt Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.
Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization Scan” og er den eneste danske udbyder af forløbet.
Hvordan kan du som fagperson møde og støtte mennesker, som oplever sorg i forbindelse med f.eks. alvorlig eller kronisk sygdom, traumatiske hændelser, handicap eller psykiske lidelser?
Det tager vi fat på, når vi slår dørene op til denne konference, som vi har skabt i samarbejde med Center for Sorg og Eksistens.
På konferencen kommer du i selskab med nogle af de førende eksperter inden for sorg og tab, og i løbet af dagen lærer du om:
Den integrative tilgang: En ny procesmodel for sorg og tab Hvordan du møder mennesker i sårbare livssituationer og kriser, hvor alt er forandret Ritualer som meningsfulde praksisser ved sorg og tab Eksistentielle perspektiver på sygdom og ulykke: Sorgen over at miste sig selv Hvordan du som fagperson kan møde børn hensigtsmæssigt, når de har en nærtstående, som er alvorligt syg Tilpasningsprocesser, sorgreaktioner og behov hos pårørende til ulykkesramteDagen bindes sammen af skuespiller og foredragsholder Esben Dalgaard Andersen.
En tredjedel af pladserne er allerede taget. Vær sikker på en plads og tilmeld dig i dag.
Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Unges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.
Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.
På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.
Undervejs lærer du bl.a. om:
Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestringFå grundlæggende teori om den nyeste følelsesforskning og åben op for nye perspektiver i dit fagprofessionelle arbejde. Med metaforer som “spåkuglen”, “barometeret”, “hulahopringen” og “termostaten” kommer vi omkring følelsernes DNA både hos dig selv og dem, du er ansat til at hjælpe.
Det hele sker med afsæt i hjerneforsker Lisa Feldman Barretts banebrydende forskning om konstruerede følelser, og i spidsen for den inspirerende dag står cand.pæd. i pædagogisk psykologi Anne-Mette Sohn Jensen.
Hun sørger bl.a. for, at du får udvidet dine kompetencer gennem:
Viden om ”kroppens budget” (”the body budget”) i relation til følelser Viden om betydningen af forudsigelighed Indsigt i Den affektive model: Arousal vs. hedonisk tone Redskaber til at håndtere affektsmitte Redskaber til at regulere dine egne og andres følelserFøler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetOplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?
Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:
En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælpDagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.
Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Hvordan bliver vores liv på godt og ondt påvirket af digitale teknologier? Og hvordan kan vi holde den digitale balance? Dét får du indblik i og redskaber til på denne inspirerende konference med nogle af de førende eksperter på området, nemlig Imran Rashid, Thomas Z. Ramsøy, Mikkel Flyverbom, Marie Brixtofte, David Madsen og Anette Prehn.
Journalist Thomas Skov fører dig godt igennem dagen, som giver dig:
Indblik i, hvordan det digitaliserede samfund påvirker hjernen, adfærd og mental sundhed Viden om de psykologiske mekanismer bag fastholdelsesdesign og digital afhængighed Perspektiver på digitaliseringens konsekvenser for børn og unges trivsel og udvikling Etisk og samfundsmæssig refleksion over teknologiens rolle og magt i vores liv Konkrete redskaber til at fremme digital balance – både personligt og professionelt Inspiration til, hvordan vi som samfund og individer kan tage aktivt medansvar for den digitale fremtidSe også: Certificeret vejleder i digital sundhed
Arbejdet med mennesker, der har personlighedsforstyrrelser, er ofte komplekst – og derfor inviterer vi dig inden for på denne uddannelse, der både giver dig en grundlæggende forståelse af ICD-11-beskrivelsen af personlighedsforstyrrelser samt redskaber til at sikre det gode samspil med dine borgere/klienter.
Uddannelsen er skabt sammen med psykolog og professor Bo Bach samt specialist i psykoterapi Nana Lund Nørgaard, og de står klar til bl.a. at klæde dig på med:
En almenmenneskelig forståelse af, hvad personlighedsforstyrrelse er, hvilket giver dig mulighed for at forstå og møde mennesket bag lidelsen eller problemet endnu bedre Viden om og redskaber til kommunikation: Hvordan møder du bedst klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse? Viden om mentalisering og præ-mentalisering som psykologisk forståelsesramme En forståelse af dine egne reaktioner i mødet med klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse og redskaber til selvregulering i mødetLæs mere om dit udbytte, uddannelsens opbygning og underviserne lige herunder
Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Bliv klædt på til at yde psykisk førstehjælp på din arbejdsplads, når der opstår akut belastning eller akkumuleret belastning.
Sammen med krisepsykolog Rikke Høgsted svinger vi dørene op til denne kursusdag, hvorfra du tager:
Viden om psykisk førstehjælp og lovgivningens krav Større forståelse af lederkollegaers og medarbejderes behov i krisesituationer Konkrete redskaber til hjælp og støtte Evnen til at handle i akutte situationer på en passende måde Øget tryghed i rollen som hjælper – og viden om, hvordan man også passer på hjælperne
Det er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
At blive forælder til et barn med et handicap kan føre mange svære følelser med sig – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.
Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst.
På dagen opnår du bl.a.:
Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov i al deres forskellighed ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortællingFå viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i, hvordan du kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerUnges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.
Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.
På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.
Undervejs lærer du bl.a. om:
Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestringKom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Vi har sammen med nogle af Danmarks førende eksperter på området udviklet uddannelsen ”Certificeret rusmiddelbehandler – misbrugsbehandling i et traumefokuseret perspektiv”.
Formålet er at etablere Danmarks højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling. Uddannelsen sigter mod at uddanne specialister, der kan levere evidensbaseret og holistisk misbrugsbehandling.
Sådan bliver dine egne personlige erfaringer og tilknytningsmønstre en ressource i faglig praksis. Gør plads i kalenderen, og deltag på dette kursus, hvor psykolog Sarah Daniel stiller skarpt på, hvordan den personlige historie med tilknytning indvirker på vores kompetencer og udfordringer som professionelle omsorgsgivere.
I løbet af kursusdagen opnår du:
Viden om, hvordan tilknytning og tilknytningsmønstre spiller ind i et arbejde, hvor omsorg indgår som en del af den professionelle opgave Inspiration til refleksion over, hvordan din egen tilknytningshistorie spiller ind i dit arbejde Indblik i, hvordan specifikke præferencer og tilbøjeligheder mht. tilknytning og omsorg giver specifikke muligheder og faldgruber i omsorgsarbejdet Input til, hvordan du kan indtænke denne dimension i måden, du tænker kollegafælleskab og ledelse i omsorgsarbejde Inspiration til måder at øge din egen ”langtidsholdbarhed” i omsorgsarbejde – og dermed undgå stress og omsorgstræthedAt hjælpe udsatte borgere med at skabe positive forandringer i deres liv kræver tårnhøj faglighed, vedholdenhed og engagement. Kom derfor med på dette kursusforløb med Rolf Eggert og Heidi Achen, hvor du bliver præsenteret for ‘MønsterBryder Metoden’, som er en konkret model til at forstå og arbejde med kommende mønsterbrydere.
I løbet af kursets 2 dage får du:
En teoretisk og praktisk model til at forstå, strukturere og hjælpe udsatte borgere til reel udvikling Viden om og årsager til udsathed, herunder mønsterbryderteorien The Hero’s Journey som en model til at forstå mønsterbruddets faser Viden om, hvordan du i praksis understøtter mønsterbruddet med afsæt i borgerens samlede livssituation Viden om traumers betydning for et menneskes følelser, handlinger og udfordringer – og dine egne reaktioner i mødet med borgeren Inspiration til et fælles fagligt fundament på arbejdspladsenSøvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.
I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:
Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsatsInteresseret i at vide mere? Så læs med lige herunder
Denne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.
Når du sidder med på uddannelsen, får du bl.a.:
Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitatorHvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.
Tag en tur rundt på siden her, hvor du finder mere info om uddannelsens indhold, opbygning og underviser.
– Et 3-dages kursus i patientsikkerhed, dokumentation og ansvar
På sociale bo- og opholdssteder er korrekt medicinhåndtering og præcis sundhedsfaglig dokumentation afgørende for beboernes sikkerhed og trivsel.
Dette 3-dages kursus er målrettet dig, der arbejder under sundhedsloven på et behandlingsregistreret tilbud, og som ønsker et solidt fagligt fundament til at håndtere dine opgaver professionelt.
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Tag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeEn uddannelse, der giver dig redskaber til at undgå og reducere stress, udbrændthed, omsorgstræthed og at sænke sygefravær. Aktuel for både medarbejdere og ledere.
På uddannelsen lærer psykolog Anne Dorthe Hasholt dig bl.a.:
Hvorfor du skal opfatte dig selv som det allervigtigste redskab i dit arbejde At agere bæredygtigt i relations- og omsorgsarbejde på jobbet Hvordan du genvinder/bibeholder balancen i et mentalt krævende job Strategier til at undgå stress, omsorgstræthed og udbrændthed Forskellen på at udvise ”slid-empati” og ”bæredygtig empati” i dit jobMeget begrænset antal pladser.