Find dit næste kursus eller uddannelse herunder – der kommer nye arrangementer hver uge.
For at være den bedst mulige leder for dine medarbejdere skal du også huske at tage vare på dig selv. Kom derfor med på denne lederuddannelse – med dig derfra får du:
Praktiske redskaber til at skabe bedre balance, trivsel og glæde for dig selv Udarbejdelse af dit eget Livs- og Arbejdsglædemanifest Din egen Arbejdsglædedagbog, som hjælper dig med at fastholde fokus på din energi og trivsel Introduktion til og viden om nye ledelsesparadigmer Konkrete redskaber til at sikre engagement, fællesskab og en arbejdsglædekultur blandt dine medarbejdereI spidsen for uddannelsen står psykolog og tidligere centerleder Helle Kjær Groth og cand.merc. og tidligere leder Tina Seirup Nielsen.
Pladserne ryger hurtigt, så tøv ikke for længe med at tilmelde dig
Kom med på dette kursus, hvor du får indsigt i naturens positive indvirkning på vores krop og psyke, og lær at anvende evidensbaserede metoder til at fremme trivsel gennem naturbaserede aktiviteter.
Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser og klæder dig på til at integrere naturen i dit daglige arbejde med sundhed og trivsel.
På kurset lærer du bl.a.:
At forstå naturens betydning for mental og fysisk sundhed gennem evolutionspsykologi og forskning Hvordan du planlægger aktiviteter, der styrker fællesskab og opmærksomhed i naturen Praktiske øvelser som sanseaktiviteter, opmærksomhedstræning og naturbaseret bevægelseArbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i til, hvordan man kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerBliv certificeret AKT-/Inklusionsvejleder med denne 10-dages AKT uddannelse i selskab med konsulent Tacha Elung, konfliktmægler Jan Andersen, jurist Bente Adolphsen og specialist i klinisk børnepsykologi Rikke Yde Tordrup.
I fællesskab sørger de for, at du bl.a. tager fra AKT-uddannelsen med:
Kompetencer til at supervisere kolleger ift. de problemstillinger, de oplever som udfordrende Teoretisk viden om specifikke udviklingsforstyrrelser og redskaber til at igangsætte inkluderende handleplaner Træning i brug af redskaber, der kan hjælpe klasser med et højt konfliktniveau Praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante som ressourcesvage forældre Viden om, hvornår og hvordan du skal underrette de sociale myndigheder, og hvilke tavshedspligtregler der findesFind datoer for alle modulerne nederst på siden.
Holdet for 2025/2026 er åbent for tilmeldinger. De sidste mange år er uddannelsen blevet udsolgt, så vent ikke for længe.
Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Få indblik i, hvordan oprindelige stammefolk i Amazonjunglen kan give din ledelse et skub i en ny retning. Antropolog Christian Groes viser, hvordan høvdinge engang skabte samhørighed, gensidig respekt og fælles løsninger – principper du kan bruge i dag.
På dette kursus går vi tæt på, hvordan du som leder kan få mere ud af dit team ved at skabe ægte tryghed, håndtere uenigheder konstruktivt og opbygge en arbejdsplads, hvor alle kan trives. Du får blandt andet:
Tilgange til at opbygge tillid Metoder til at tackle konflikter og rummelighed Indsigt i, hvordan du styrker motivation og arbejdsglædeBarndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser.
Med fra kurset får du:
Viden om udviklings-/tilknytningstraumer Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociationNYE HOLD I 2025. Tilmeld dig her på siden.
Forstå samvær fra barnets perspektiv, og få redskaber til at forbedre samværsordninger i anbringelsessager.
På dette kursus kommer du i selskab med cand.psych.aut. Henriette Lieblein Misser, som sørger for, at du bl.a. lærer om tilknytningsmønstre, kropshukommelse og kropslige reaktioner på traumer, ligesom hun går i dybden med samværskvalitet og giver dig indsigt i ny forskning om samvær.
Ved deltagelse på dette kursus får du både:
En fysisk kursusdag med Henriette Misser Et digitalt modul om samvær (ca. 3 timers varighed) Materialet ”Guide til samvær” i fysisk formLæs mere om kurset, og tilmeld dig her på siden.
Er du interesseret i blot at købe det digitale modul? Så læs mere om det digitale modul Samvær – pædagogisk planlægning og juridiske perspektiver.
Bliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år – og lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv
På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.
Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.
Med fra kurset får du:
Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerneKurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.
Det kan være utrolig svært at opleve, at man ikke føler sig hjemme i sin krop, fordi den ikke stemmer overens med ens kønsidentitet.
Derfor byder vi inden for på dette kursus, hvor du som fagperson får viden og redskaber til at støtte mennesker, som står over for netop dén udfordring.
Du kommer i fagligt skarpt selskab med Zoltan Barkanyi, speciallæge i psykiatri og klinisk sexolog.
Han sørger for, at du bl.a. får:
Redskaber til at italesætte kønsidentiteten i dialog med dine borgere/patienter En styrket evne til at reflektere over betydningen af, hvordan kønsubehag kan påvirke et menneske, og hvordan du som fagperson kan hjælpe personen videre i sin proces Indsigt i de forskningsmæssige resultater på området Forståelse af de begreber, der bruges i forbindelse med transkønnethedNye datoer i 2025! Tilmeld dig her på siden.
Naturen har et væld af positive effekter på vores fysiske og psykiske velvære, og på denne praksisnære uddannelse lærer du at bruge naturterapi i det sundhedsfremmende arbejde med børn, unge og voksne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer.
Med uddannelsen får du godt med tid i naturen, og derudover bliver du klædt på med:
Redskaber til at organisere, tilpasse og afvikle naturbaserede forløb efter NBMC-metoden til din målgruppe Kompetencer til at inddrage kroppen i det naturterapeutiske arbejde – bl.a. gennem motoriske øvelser, leg og åndedrætsøvelser Teoretisk indsigt i virkningen af at bruge naturen og forskellige naturmiljøer til sundhedsfremme og rehabilitering Viden om effekten af gruppedynamik, narrative fortælleteknikker og evolutionspsykologi Værktøjer til at arbejde med modstandskraft og robusthed i forhold til gruppen og den enkelte deltagerVil du vide mere om naturterapi uddannelsen? Så finder du meget mere information lige herunder.
Næste hold i 2025 er åbent for tilmeldinger. Tilmeld dig her på siden.
Hvordan forebygger og afhjælper du udadreagerende adfærd hos dine borgere? Tilgangen LA2 (Low Arousal 2) har vist sig særdeles effektiv til netop dét. På dette intensive 3-dageskursus bliver du undervist af Marie Louise Stochholm, som er sociolog & medejer af Sopra.
Hun klæder dig bl.a. på med:
Indsigt i den recovery-orienterede metode LA2 Træning i at forebygge vold og fremme trivsel i samarbejde med borgere med voldsom adfærd Konkrete redskaber til at samarbejde med borgere om at udvikle nye handlemuligheder i voldsomme episoderFå mere at vide om LA2-kurset lige herunder.
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Tag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeFå indsigt og praktiske redskaber til at støtte mennesker med udviklingshandicap i deres sorgproces og til at skabe trygge rammer for de svære samtaler om tab. Mange med udviklingshandicap bærer på en usynlig sorg over tab og adskillelser i hverdagen, og det kræver viden og forståelse at opdage og lindre denne sorg.
På dette kursus får du bl.a.:
Viden om, hvordan sorg opleves og udtrykkes hos mennesker med udviklingshandicap Praksisnære pædagogiske redskaber som OmSorgsplaner til samtale og støtte Indsigt i, hvordan du bedst vejleder og støtter pårørende i sorgDagens ekspert, hospitalspræst Line Rudbeck, vil guide dig i, hvordan du bedst støtter både borgerne og deres pårørende i deres sorgarbejde.
Tilmeld dig kurset, og bliv klædt på til at tage hul på de svære samtaler og støtte mennesker i sorg.
I det daglige arbejde inden for socialpædagogik og omsorgsfeltet er nærvær og omsorg to uundværlige elementer. Men disse nøglekvaliteter kan med tiden føre til omsorgstræthed og udbrændthed. Hvordan bevarer du din mentale og fysiske trivsel, så du kan fortsætte med at yde den bedste omsorg?
Oplev underviser Maja Pålsson, psykomotorisk terapeut og psykoterapeut MPF, på dette kursus dedikeret til at udforske og forstå de dybere lag af relationsarbejdet gennem en kombination af teori og praksis. Du får bl.a.:
Viden om kroppens intelligensformer gennem begrebet embodiment Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke dit nærvær Skærpede relationskompetencer i praksis Forståelse af dine egne reaktionsmønstre i mødet med borgeren Strategier til at styrke dit nærvær og undgå at blive følelsesmæssigt drænetTilmeld dig og dine kollegaer her på siden.
Få viden og redskaber til at skabe et inkluderende arbejdsmiljø, hvor I skaber stærke, innovative teams, fordi I både rummer neurotypiske og neurodivergente medarbejdere.
På kursusdagen lærer du fra Dorthe Mitens, som har speciale i ADHD og har været med til at udvikle en helhedsorienteret model til arbejdet med neurodiversitet.
Når du sidder med på kurset, får du styrket dine kompetencer gennem:
Indsigt i, hvad neurodiversitet indebærer, og hvordan det kommer til udtryk på arbejdspladsen Forståelse af individuelle styrker og udfordringer baseret på neurodivergent tænkning og erfaringer Inspiration til, hvordan små justeringer kan have en betydelig indvirkning på hele din arbejdsplads Viden om, hvorfor neurodivergente medarbejdere kan være mere sårbare over for stress, og hvordan negative spiraler kan forebygges Konkrete værktøjer til at skabe en inkluderende arbejdsplads gennem struktur, fleksibilitet og klar kommunikationBliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse udviklet i samarbejde med cand.psych., ph.d. og professor Mai-Britt Guldin.
På uddannelsen bliver du undervist af en række af de førende eksperter og praktikere på området, bl.a. psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin, professor Atle Dyregrov og hospitalspræst Christian Juul Busch.
Når du har gennemført de 5 moduler på uddannelsen, vil du bl.a. have opnået:
Kompetencer og metoder til at facilitere sorggrupper og dermed tilbyde sorggruppeforløb Viden om kroppens rolle i sorgprocessen, herunder hvad kropshukommelse er Viden om sorg hos grupperne børn og unge, forældre, døende/syge og ældre Redskaber til at undgå sekundær traumatisering i et psykisk krævende job Redskaber til at opspore vedvarende sorglidelse Viden om sorgen ved at miste til selvmordMere end halvdelen af pladserne på hold 9 er taget. Tilmeld dig med det samme, inden de sidste pladser bliver taget.
Se også: Sorgkonference 2025: Den levende sorg
Unges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.
Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.
På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.
Undervejs lærer du bl.a. om:
Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestringDenne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.
På denne kognitiv terapi uddannelse får du bl.a.:
Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitatorHvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.
Næste hold af grunduddannelsen starter marts 2026. Der er begrænset antal pladser. Tilmeld dig her på siden.
Få redskaber til at forstå og forandre relationer – så de bliver mere givende og sunde
Hvorfor er det så svært for nogle mennesker at slippe behovet for at blive anerkendt af en bestemt person, selv når de gentagne gange har oplevet ikke at få den?
Hvad er årsagen i det hele taget til, at vi kan sidde fast i uhensigtsmæssige relationsmønstre, selvom vi ved bedre?
Det dykker vi ned i på dette kursus med psykoterapeut Henrik Prien i spidsen, hvorfra du bl.a. tager:
En dybere forståelse af forskellige tilknytningsmønstre og de udviklingsfaser, de grundlægges i Viden om kendetegn for de forskellige tilknytningsmønstre, så du kan genkende dem, når de træder frem Viden om og redskaber til at forstå og forandre utrygge tilknytningsmønstre Indblik i de selvbeskyttelsesfaktorer, som kan dukke op, når der arbejdes med så grundlæggende mønstre i menneskerHver dag har du dig selv med i dit relationsarbejde – du er det vigtigste arbejdsredskab. Det er derfor afgørende, at du forstår din krops signaler og passer på dig selv. Netop dét får du kompetencer til på denne uddannelse, så du kan trives i dit arbejde og sikre gode relationer til dine borgere/patienter.
Uddannelsen tager afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi og har et særligt fokus på træning i embodiment.
I løbet af 6 dage får du bl.a.:
Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke nærvær, overblik og resiliens Effektive redskaber til at forebygge udbrændthed, omsorgstræthed og stress Skærpede relationskompetencer Viden om kroppens intelligens gennem begrebet embodiment Kendskab til grundfølelser som socialt kompas i arbejds- og hverdagslivLæs med herunder for at få mere at vide
Kom med på en kursusdag, der sætter fokus på sansemodulerende teknikker til at berolige borgere, som har svært ved at bearbejde sanseindtryk.
Du bliver undervist af ergoterapeuterne, Rebekka Bondegaard og Charlotte Andersen, som i løbet af kurset bl.a. giver dig:
Viden om de mekanismer, som kan overstimulere og stresse nervesystemet Viden om, hvordan kropslige, beroligende og sansemodulerende teknikker kan påvirke trivsel Redskaber til at forebygge og håndtere stresstilstande som søvnforstyrrelser, tankemylder og spændinger Redskaber til at forebygge og nedtrappe konflikter Redskaber til at facilitere selvregulering og affektregulering hos borgernePå grund af stor efterspørgsel genudbyder vi dette kursus i 2025.
Skolevægring/ufrivilligt skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.
På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:
Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole og forældre bedst muligt Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbetBliv uddannet pårørendevejleder på denne nye praksisnære uddannelse udviklet i samarbejde med Hanne Gullestrup, cand.mag., og Helle Lindgaard, cand.psych. og ph.d.
Med uddannelsen i rygsækken bliver du i stand til at sætte pårørendes trivsel på dagsordenen og styrke pårørendesamarbejdet.
Mere konkret tager du bl.a. fra uddannelsen med:
Viden om pårørendes ressourcer, belastninger og behov Færdigheder i at etablere og facilitere støttenetværk for pårørende Færdigheder i at kende eget ansvar og muligheder i rollen som pårørendevejleder Kompetencer i at støtte pårørende og give redskaber til egenomsorg i dennes aktuelle livssituation Kompetencer i at kommunikere empatisk og præcist i mødet med pårørende, der søger hjælp Kompetencer i at varetage funktionen som pårørendevejleder i sundheds- og omsorgsregiRul længere ned på siden og få meget mere at vide om uddannelsen.
Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.
Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:
Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøveI spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.
Få viden og redskaber, der hjælper dig med at forstå og hjælpe mennesker med psykoser – sid med på denne kursusdag med specialpsykolog Bjarke Rasmussen.
Når du deltager på dagen, får du bl.a.:
Redskaber til at rumme og navigere i den angst og mistillid, som psykosen kan medføre Viden om forskellige psykotiske tilstande, symptomer og “fænomener” Indsigt i, hvordan du inddrager mennesket bag diagnosen – for derigennem bedre at kunne nå, forstå og skabe et godt samarbejde Viden om, hvordan du kan arbejde med borgere i psykose. Hvad er godt at gøre? Og hvad skal du undgå at gøre?Nysgerrig på at vide mere om kurset? Så læs med herunder.
På grund af stor efterspørgsel har vi oprettet et ekstra hold i Hvidovre. Tilmeld dig her på siden.
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetNår børn og unge har det svært – f.eks. fordi angst har sat kløerne i dem og deres hverdag – kan det være utrolig gavnligt for dem at benytte metakognitive øvelser.
Med uddannelsen til Certificeret metakognitiv børne- og ungecoach bliver du klædt på til at hjælpe børn vha. metoder fra metakognitiv terapi (MCT), som er en del af den 3. bølge af kognitiv terapi.
Som deltager på uddannelsen får du en stærk forståelse af, hvordan metakognitive samtaler kan afholdes, og hvordan metakognitive øvelser kan bruges hensigtsmæssigt og effektivt i arbejdet med børn og unge.
Tag den solide og roste Neuroaffektiv lederuddannelse, der tager udgangspunkt i hjernens logikker, og at vores adfærd og samspil er styret af tilstande i hjernen og nervesystemet, og bliv en bedre leder.
Uddannelsen giver dig viden om hjernens muligheder og begrænsninger, så du bliver bedre til at forstå dig selv og andre – og dermed styrker dit lederskab.
Uddannelsen består af seks moduler fordelt på 12 dage, og du undervises af psykoterapeut og konsulent, Peter Kofoed, som bl.a. bidrager med:
Redskaber til at blive en dygtig forandringsleder Viden om, hvordan du bedst motiverer dine medarbejdere Viden om hjernens reaktioner i sociale samspil og under pres Forståelse for din egen rolle i medarbejdernes reaktion Redskaber til at håndtere udfordrende og/eller stressende situationerHold 7 med opstart i 2025 er nu online. Tilmeld dig her på siden.
Søvn er grundstenen i vores sundhed og trivsel. Alligevel er den ofte et underbelyst område i diverse sundhedsfremmende indsatser – og dét på trods af, at mange mennesker har søvnudfordringer. Der er således brug for viden og redskaber til at hjælpe søvnen på vej, og det får du på dette forløb til søvnvejleder.
I spidsen for det står søvnkonsulenterne Birgit Ingemann Knudsen og Maja Bjerregaard Kubel Olesen, og de sørger for, at du:
Får grundlæggende viden om søvn Kan spotte søvnudfordringer Kan vejlede mennesker med søvnudfordringer – både på hold og individuelt – så deres livskvalitet øges markant Kan bruge søvndagbøger som et aktivt redskab Kan udregne søvnindeks og dermed dokumentere din indsatsInteresseret i at vide mere? Så læs med lige herunder
Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.
Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:
Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individetVil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.
Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Bliv klædt på til at yde psykisk førstehjælp på din arbejdsplads, når der opstår akut belastning eller akkumuleret belastning.
Sammen med krisepsykolog Rikke Høgsted svinger vi dørene op til denne kursusdag, hvorfra du tager:
Viden om psykisk førstehjælp og lovgivningens krav Større forståelse af lederkollegaers og medarbejderes behov i krisesituationer Konkrete redskaber til hjælp og støtte Evnen til at handle i akutte situationer på en passende måde Øget tryghed i rollen som hjælper – og viden om, hvordan man også passer på hjælperne
Tag med på vejlederuddannelsen i BeCool og opnå kompetencer til at arbejde forebyggende med børn og unges angst og understøtte øvrig angstbehandling.
Du bliver undervist af ekspert og psykolog Søren Benedikt Pedersen, som bidrager med den nyeste viden om angst, stress og traumer, ligesom han bl.a. stiller skarpt på:
Realistisk tænkning vs. metakognitive strategier Gradueret eksponering og trin-for-trin planer Visualisering, åndedræt og afslapning Guidet massage, leg, bevægelse og sanser Assertiv adfærd, kropssprog og social færdighedstræningDet er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
Hvert år oplever en lang række børn desværre, at en af deres nærtstående bliver syge eller dør. Når det sker, har de brug for trygge voksne, de kan læne sig op ad, og som forstår deres sorg.
Sammen med psykolog Martin Lytje inviterer vi dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bliver klædt på til at kunne støtte børn i sorg og skabe tryghed i deres hverdag.
Der er to forskellige afholdelser af kurset for at sikre den størst mulige relevans for dit arbejde. Vælg derfor mellem afholdelsen målrettet arbejdet med små børn eller afholdelsen målrettet arbejdet med børn i skolealderen.
– Et 3-dages kursus i patientsikkerhed, dokumentation og ansvar
På sociale bo- og opholdssteder er korrekt medicinhåndtering og præcis sundhedsfaglig dokumentation afgørende for beboernes sikkerhed og trivsel.
Dette 3-dages kursus er målrettet dig, der arbejder under sundhedsloven på et behandlingsregistreret tilbud, og som ønsker et solidt fagligt fundament til at håndtere dine opgaver professionelt.
Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Psykologisk tryghed er en nødvendighed i teams og på arbejdspladser – især i mentalt krævende arbejde. Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor krisepsykolog Rikke Høgsted dykker ned i, hvordan du og dine kollegaer i praksis styrker den psykologiske tryghed.
I løbet af kursusdagen får du bl.a.:
Viden om, hvad psykologisk tryghed er og ikke er Viden om det fysiologiske grundlag for psykologisk tryghed, eftersom tryghed både bor i kroppen og sindet Indsigt i lederens rolle ift. psykologisk tryghed Viden om fejlkultur som læremester Masser af praktiske øvelserLyder det som noget for dig? Rul ned på siden for at læse mere om dagens indhold
Få 3 timer med viden og inspiration, når vi byder dig inden for til Faglig Formiddag om forebyggelse, opsporing og indsatser ift. medfødte rusmiddelskader.
Ved at sidde med får du:
Viden om medfødte rusmiddelskader, senfølger og epigenetiske påvirkninger Viden om henvisningsmulighederne, når du har en konkret bekymring for senfølger af rusmidler under graviditeten. Viden om vigtigheden af korrekt rusmiddelscreening og information om barnets eller den voksnes eksponeringshistorik Inspiration til et styrket tværfagligt samarbejde, vidensdeling, opsporing og inddragelse af børn og unge med senfølger fra graviditetenVed det faglige ror står socialrådgiver og stifter af Fremtidens børn, Michela Wedel.
Arbejder du på et botilbud for borgere med udviklingshæmning og ønsker at forebygge voldsomme episoder og magtanvendelser? Så er dette 3-dageskursus i LA2u med specialkonsulent Sara Holm noget for dig! LA2u er en recovery-orienteret metode, der giver dig konkrete redskaber til at fremme trivsel og reducere konfliktsituationer. På kurset lærer du at:
Skifte fokus fra restriktive sanktioner til forebyggelse og refleksiv praksis Arbejde med borgerens indefra-perspektiv for bedre indsigt og samarbejde Anvende trivsels-, trygheds- og læringsplaner i daglig praksisUndervisningen kobler teori og praksis, så du bliver klædt på til at skabe positive resultater for både borgere og personale.
At hjælpe udsatte borgere med at skabe positive forandringer i deres liv kræver tårnhøj faglighed, vedholdenhed og engagement. Kom derfor med på dette kursusforløb med Rolf Eggert og Heidi Achen, hvor du bliver præsenteret for ‘MønsterBryder Metoden’, som er en konkret model til at forstå og arbejde med kommende mønsterbrydere.
I løbet af kursets 2 dage får du:
En teoretisk og praktisk model til at forstå, strukturere og hjælpe udsatte borgere til reel udvikling Viden om og årsager til udsathed, herunder mønsterbryderteorien The Hero’s Journey som en model til at forstå mønsterbruddets faser Viden om, hvordan du i praksis understøtter mønsterbruddet med afsæt i borgerens samlede livssituation Viden om traumers betydning for et menneskes følelser, handlinger og udfordringer – og dine egne reaktioner i mødet med borgeren Inspiration til et fælles fagligt fundament på arbejdspladsenBørns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.
På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:
Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udviklingBliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.
Dine undervisere på forløbet er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samt Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.
Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization Scan” og er den eneste danske udbyder af forløbet.
Hvordan kan du som fagperson møde og støtte mennesker, som oplever sorg i forbindelse med f.eks. alvorlig eller kronisk sygdom, traumatiske hændelser, handicap eller psykiske lidelser?
Det tager vi fat på, når vi slår dørene op til denne konference, som vi har skabt i samarbejde med Center for Sorg og Eksistens.
På konferencen kommer du i selskab med nogle af de førende eksperter inden for sorg og tab, og i løbet af dagen lærer du om:
Den integrative tilgang: En ny procesmodel for sorg og tab Hvordan du møder mennesker i sårbare livssituationer og kriser, hvor alt er forandret Ritualer som meningsfulde praksisser ved sorg og tab Eksistentielle perspektiver på sygdom og ulykke: Sorgen over at miste sig selv Hvordan du som fagperson kan møde børn hensigtsmæssigt, når de har en nærtstående, som er alvorligt syg Tilpasningsprocesser, sorgreaktioner og behov hos pårørende til ulykkesramteFå en bedre forståelse af børns adfærd ved at se bag om den vha. Den Kognitive Færdighedsmodel. Med modellen kan du afdække, om der ligger kognitive udfordringer bag et barns adfærd, så du evt. kan hjælpe med at træne de kognitive færdigheder.
I løbet af dette 3-dages kursus opnår du bl.a.:
Viden om, hvorfor neuropsykologi og neuropædagogik er et givende afsæt i arbejdet med børn Viden om, hvordan du skaber et miljø i børnegruppen, som styrker børnenes kognitive udvikling Redskaber til, hvordan du kan se bag om barnets udfordrende adfærd og medtænke situationens krav Redskaber til at anvende Kompenseringsværktøjet, Udviklingsværktøjet og Vurderingsværktøjet Kendskab til Den Kognitive LæringskuffertDu kommer i skarpt selskab med psykologerne Jens Wilbrandt og Simon Wilbrandt.
Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetKom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i til, hvordan man kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerVidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Forstå samvær fra barnets perspektiv, og få redskaber til at forbedre samværsordninger i anbringelsessager.
På dette kursus kommer du i selskab med cand.psych.aut. Henriette Lieblein Misser, som sørger for, at du bl.a. lærer om tilknytningsmønstre, kropshukommelse og kropslige reaktioner på traumer, ligesom hun går i dybden med samværskvalitet og giver dig indsigt i ny forskning om samvær.
Ved deltagelse på dette kursus får du både:
En fysisk kursusdag med Henriette Misser Et digitalt modul om samvær (ca. 3 timers varighed) Materialet ”Guide til samvær” i fysisk formLæs mere om kurset, og tilmeld dig her på siden.
Er du interesseret i blot at købe det digitale modul? Så læs mere om det digitale modul Samvær – pædagogisk planlægning og juridiske perspektiver.
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.
Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:
Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børneneNysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.
Unges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.
Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.
På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.
Undervejs lærer du bl.a. om:
Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestringTil dig, der er certificeret practitioner i psykologisk tryghed. På siden her kan du købe scans til at måle psykologisk tryghed. Ved køb skal du blot skrive dit eget navn i kurven ved “Indtast deltager.”. Når dit køb er godkendt fra Seminarer.dk, kan du finde dine scans via din Fearless Organization-profil.
Pris pr. deltager
OBS! Prisen omregnes til DKK i forhold til gældende valutakurs. Vælg én eller flere pakker i Informationsboksen og se aktuelle pris.
PSI – anonym scan
7,50 dollars pr. deltager for en PSI – anonym scan
10 stk. scan – 75 dollars 20 stk. scan – 150 dollars 50 stk. scan – 375 dollars 100 stk. scan – 750 dollars
PSI – ikke-anonym scan
13,50 dollars pr. deltager for en PSI – ikke-anonym scan
10 stk. scan = 135 dollars 20 stk. scan = 270 dollars 50 stk. scan = 675 dollars 100 stk. scan = 1.359 dollars
Ønsker du en abonnementsaftale eller et andet antal, så kontakt venligst Seminarer.dk: 66159043 eller skriv til [email protected].
Hvordan bliver vores liv på godt og ondt påvirket af digitale teknologier? Og hvordan kan vi holde den digitale balance? Dét får du indblik i og redskaber til på denne inspirerende konference med nogle af de førende eksperter på området, nemlig Imran Rashid, Thomas Z. Ramsøy, Mikkel Flyverbom, Marie Brixtofte, David Madsen og Anette Prehn.
Journalist Thomas Skov fører dig godt igennem dagen, som giver dig:
Indblik i, hvordan det digitaliserede samfund påvirker hjernen, adfærd og mental sundhed Viden om de psykologiske mekanismer bag fastholdelsesdesign og digital afhængighed Perspektiver på digitaliseringens konsekvenser for børn og unges trivsel og udvikling Etisk og samfundsmæssig refleksion over teknologiens rolle og magt i vores liv Konkrete redskaber til at fremme digital balance – både personligt og professionelt Inspiration til, hvordan vi som samfund og individer kan tage aktivt medansvar for den digitale fremtidSe også: Certificeret vejleder i digital sundhed
Arbejdet med mennesker, der har personlighedsforstyrrelser, er ofte komplekst – og derfor inviterer vi dig inden for på denne uddannelse, der både giver dig en grundlæggende forståelse af ICD-11-beskrivelsen af personlighedsforstyrrelser samt redskaber til at sikre det gode samspil med dine borgere/klienter.
Uddannelsen er skabt sammen med psykolog og professor Bo Bach samt specialist i psykoterapi Nana Lund Nørgaard, og de står klar til bl.a. at klæde dig på med:
En almenmenneskelig forståelse af, hvad personlighedsforstyrrelse er, hvilket giver dig mulighed for at forstå og møde mennesket bag lidelsen eller problemet endnu bedre Viden om og redskaber til kommunikation: Hvordan møder du bedst klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse? Viden om mentalisering og præ-mentalisering som psykologisk forståelsesramme En forståelse af dine egne reaktioner i mødet med klienter/borgere med personlighedsforstyrrelse og redskaber til selvregulering i mødetLæs mere om dit udbytte, uddannelsens opbygning og underviserne lige herunder
Børns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.
På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:
Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udviklingLær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.
Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:
Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalanceNysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder
Bliv klædt på til at yde psykisk førstehjælp på din arbejdsplads, når der opstår akut belastning eller akkumuleret belastning.
Sammen med krisepsykolog Rikke Høgsted svinger vi dørene op til denne kursusdag, hvorfra du tager:
Viden om psykisk førstehjælp og lovgivningens krav Større forståelse af lederkollegaers og medarbejderes behov i krisesituationer Konkrete redskaber til hjælp og støtte Evnen til at handle i akutte situationer på en passende måde Øget tryghed i rollen som hjælper – og viden om, hvordan man også passer på hjælperne
Det er ofte kompliceret at arbejde med dobbeltdiagnoser, og det er afgørende, at du har den rette viden og metoder, så du kan understøtte en helhedsorienteret tilgang til mennesker med dobbeltdiagnoser.
Tag derfor med på dette kursus, hvor Zoltan Barkanyi, psykiater og ledende overlæge, sørger for, at du får:
Viden om dobbeltdiagnosens sammensatte udfordringer Kendskab til rusmiddelbrugets psykosomatiske effekter på borgeren Indsigt i relationsarbejdets betydning for udredningsprocessen Konkrete metoder til at arbejde samtaleteknisk og med den motiverende samtale i forhold til målgruppen Viden om vigtigheden af ikke at fordømme eller stigmatisere borgerenFå mere at vide om kursusdagen lige herunder
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?
Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:
Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksisFå mere at vide om dagen lige herunder
Uanset hvor fagligt dygtig du er, kan det være udfordrende at håndtere børn, som ofte er meget vrede. Gennem øget forståelse af vrede og aggression hos børn – og ved at have metoder til dit arbejde – kan du dog gøre en stor forskel for børnene og for dit arbejdsliv.
Kom derfor med på denne dag i selskab med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Nannestad.
De sørger for, at du bl.a. får fyldt den faglige rygsæk med:
Viden om børns udvikling af følelsesregulering og mentalisering Viden om, hvilken type følelser vrede og aggression er, hvad deres funktion er, og hvordan du som voksen omkring børnene kan hjælpe dem, når følelsernes handlinger skaber problemer Viden om, hvad der kan ligge bag voldsom vrede Simple strategier til at hjælpe børn med at regulere stærke følelser som vrede Strategier til at kunne håndtere egne følelser i mødet med børns stærke følelserVil du vide mere? Så læs med lige herunder.
Holdene i marts 2025 blev udsolgt. Skal du/I med på et af holdene senere på året, så tøv ikke for længe.
At blive forælder til et barn med særlige behov fører ofte mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.
Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst .
På dagen opnår du bl.a.:
Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortællingHvornår er et barns adfærd udtryk for en diagnose, og hvornår er den et resultat af opdragelsen – eller af begge dele? Det kan være svært at vurdere for dig som fagperson, og derfor har vi allieret os med cand.mag. og specialist i hjerneforskning Ann-Elisabeth Knudsen og psykolog Rikke Yde Tordrup.
På denne temadag sørger de for, at du får:
Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede og neurologiske udfordringer En introduktion til, hvilke pædagogiske tiltag der har en virkning, og som bringer barnet og børnegruppen i udvikling og trivsel Forståelse af forældrenes rolle og betydning for barnets adfærd – og redskaber til at møde forskelligartede forældrestile, herunder “markante forældre” Faglige input til forældreinvolvering og samarbejde: Hvordan tilgår vi forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der opstår uenighed og konflikterLyder det som noget for dig? Selvom kurset først afholdes i 2026, så ryger pladserne hurtigt. Vil du sikre dig en plads i starten af 2026, så tilmeld dig nu her på siden.
Kom med inden for på denne kursusdag med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, og få skærpet dine kompetencer til at se bag om diagnoser hos mennesker med udviklingshandicap og til at skabe et mere samlet billede af den enkelte borgers personlighed, kompetencer og livserfaringer.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Instrumenter til at få en bedre forståelse af borgere med udviklingshandicap Instrumenter til at håndtere og nedtrappe konflikter Viden om psykiatriske diagnoser, f.eks. ADHD, OCD og borderline, samt deres begrænsninger Viden om hjernen under udvikling, relationsdannelse, kognition og psykiatri Inspiration til at foretage årsagsanalyser og tilrettelægge mere individuelt tilpassede pædagogiske strategier, herunder kendskab til ”Boksmodellen”Få viden og redskaber til at stå endnu stærkere i det komplekse arbejde med personlighedsforstyrrelser.
Sammen med Bjarke Rasmussen – autoriseret psykolog og specialpsykolog i psykiatri – har vi skabt dette kursus, som giver dig en styrket forståelse af personlighedsforstyrrelser og en grundlæggende indsigt i til, hvordan man kan håndtere mødet med disse mennesker med større faglig sikkerhed og psykologisk indsigt, så relationen og samspillet bliver bedre og mere trygt for både dig og din borger/patient.
Helt konkret giver kurset dig:
Forståelse af de bagvedliggende dynamikker ved personlighedsforstyrrelser Indsigt i forsvar og følelsesmæssige reaktionsmønstre hos mennesker med borderline, ængstelig-evasiv og tvangspræget personlighedsforstyrrelse Viden om tilknytning som nøgle til forståelse og faglig kontakt Kendskab til overføring, modoverføring og samspil Praksisnær træning i at analysere situationer, tilknytningsmønstre og forsvarsmekanismerUnges mistrivsel er et komplekst felt, og der er ikke ét enkelt svar på, hvorfor et stigende antal unge har det svært – ligesom der heller ikke er én løsning på mistrivslen.
Psykolog Maja Vain Gilbert peger dog på, at du som fagperson skal have øje for præstationskultur og de unges oplevelse af ikke at kunne leve op til den.
På dette kursus zoomer hun ind på utilstrækkelighedsfølelser og præstationskultur, og efter kurset har du nye tilgange til at skabe positiv forandring for de unge, bl.a. ved at kunne hjælpe dem med at opnå en større grad af livsmestring.
Undervejs lærer du bl.a. om:
Begrebet ”ny udsathed” og de unges forestillinger om normalitet og følelser som skyld og skam Sammenhængen mellem præstationskulturen og diagnosekulturen Hvordan du arbejder med præstationskulturen hos den enkelte unge Paradokset i at finde en balance – hvordan kan de unge følge med uden at overpræstere? Understøttelse af livsmestringHvordan lykkes du – der f.eks. er HR-medarbejder eller intern konsulent – med at højne den psykologiske tryghed på alle niveauer af organisationen?
Dét hjælper Sarah Møller Lundberg, ekspert i psykologisk tryghed, kommunikation og lederudvikling, dig med.
Når du sidder med på dette kursus, får du nemlig bl.a.:
Inspiration til, hvordan arbejdet med psykologisk tryghed kan kobles til organisationens eksisterende indsatser, herunder værdier og strategier Viden om centrale temaer og spørgsmål til det videre arbejde for at understøtte psykologisk tryghed Indblik og træning i konkrete øvelser til at understøtte hensigtsmæssig adfærd hos både leder og medarbejdere Inspiration til skalering af arbejdet med psykologisk tryghed i organisationen og herved mulige tiltag på individ-, team- og organisationsniveau.Hvornår er et barns adfærd udtryk for en diagnose, og hvornår er den et resultat af opdragelsen – eller af begge dele? Det kan være svært at vurdere for dig som fagperson, og derfor har vi allieret os med cand.mag. og specialist i hjerneforskning Ann-Elisabeth Knudsen og psykolog Rikke Yde Tordrup.
På denne temadag sørger de for, at du får:
Viden om, hvordan du skelner mellem opvækstrelaterede og neurologiske udfordringer En introduktion til, hvilke pædagogiske tiltag der har en virkning, og som bringer barnet og børnegruppen i udvikling og trivsel Forståelse af forældrenes rolle og betydning for barnets adfærd – og redskaber til at møde forskelligartede forældrestile, herunder “markante forældre” Faglige input til forældreinvolvering og samarbejde: Hvordan tilgår vi forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der opstår uenighed og konflikterLyder det som noget for dig? Selvom kurset først afholdes i 2026, så ryger pladserne hurtigt. Vil du sikre dig en plads i starten af 2026, så tilmeld dig nu her på siden.
Sådan bliver dine egne personlige erfaringer og tilknytningsmønstre en ressource i faglig praksis. Gør plads i kalenderen, og deltag på dette kursus, hvor psykolog Sarah Daniel stiller skarpt på, hvordan den personlige historie med tilknytning indvirker på vores kompetencer og udfordringer som professionelle omsorgsgivere.
I løbet af kursusdagen opnår du:
Viden om, hvordan tilknytning og tilknytningsmønstre spiller ind i et arbejde, hvor omsorg indgår som en del af den professionelle opgave Inspiration til refleksion over, hvordan din egen tilknytningshistorie spiller ind i dit arbejde Indblik i, hvordan specifikke præferencer og tilbøjeligheder mht. tilknytning og omsorg giver specifikke muligheder og faldgruber i omsorgsarbejdet Input til, hvordan du kan indtænke denne dimension i måden, du tænker kollegafælleskab og ledelse i omsorgsarbejde Inspiration til måder at øge din egen ”langtidsholdbarhed” i omsorgsarbejde – og dermed undgå stress og omsorgstræthedEn tværfaglig dag om den trygge start på livet for ufødte og nyfødte børn.
Kom med til årets vigtige topmøde for dig, der arbejder med spædbørn, familier og gravide i udsatte positioner. Topmødet løber af stablen den 17. marts 2026 på Comwell H.C. Andersen Odense.
Næsten 200 deltog på topmødet i 2025. Skal du og din arbejdsplads med næste år? Tilmeld jer allerede nu her på siden.
At hjælpe udsatte borgere med at skabe positive forandringer i deres liv kræver tårnhøj faglighed, vedholdenhed og engagement. Kom derfor med på dette kursusforløb med Rolf Eggert og Heidi Achen, hvor du bliver præsenteret for ‘MønsterBryder Metoden’, som er en konkret model til at forstå og arbejde med kommende mønsterbrydere.
I løbet af kursets 2 dage får du:
En teoretisk og praktisk model til at forstå, strukturere og hjælpe udsatte borgere til reel udvikling Viden om og årsager til udsathed, herunder mønsterbryderteorien The Hero’s Journey som en model til at forstå mønsterbruddets faser Viden om, hvordan du i praksis understøtter mønsterbruddet med afsæt i borgerens samlede livssituation Viden om traumers betydning for et menneskes følelser, handlinger og udfordringer – og dine egne reaktioner i mødet med borgeren Inspiration til et fælles fagligt fundament på arbejdspladsenDenne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.
På denne kognitiv terapi uddannelse får du bl.a.:
Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitatorHvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.
Næste hold af grunduddannelsen starter marts 2026. Der er begrænset antal pladser. Tilmeld dig her på siden.
– Et 3-dages kursus i patientsikkerhed, dokumentation og ansvar
På sociale bo- og opholdssteder er korrekt medicinhåndtering og præcis sundhedsfaglig dokumentation afgørende for beboernes sikkerhed og trivsel.
Dette 3-dages kursus er målrettet dig, der arbejder under sundhedsloven på et behandlingsregistreret tilbud, og som ønsker et solidt fagligt fundament til at håndtere dine opgaver professionelt.
Tag denne uddannelse i den tredje bølge kognitiv terapi, og få flere miniuddannelser i én.
På uddannelsen bliver du undervist i tredje og nyeste bølge kognitiv adfærdsterapi og i tilgangene Mindfulness, Compassion Focused Therapy (CFT) og Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Du får bl.a. undervisning i:
Hvad den tredje bølge kognitiv terapi er Hvordan tilgangen handler om at lære at være med dét, der er Hvordan du kan hjælpe mennesker med at bringe balance i deres affektsystemer At arbejde med psykiske udfordringer ud fra den tredje bølgeEn uddannelse, der giver dig redskaber til at undgå og reducere stress, udbrændthed, omsorgstræthed og at sænke sygefravær. Aktuel for både medarbejdere og ledere.
På uddannelsen lærer psykolog Anne Dorthe Hasholt dig bl.a.:
Hvorfor du skal opfatte dig selv som det allervigtigste redskab i dit arbejde At agere bæredygtigt i relations- og omsorgsarbejde på jobbet Hvordan du genvinder/bibeholder balancen i et mentalt krævende job Strategier til at undgå stress, omsorgstræthed og udbrændthed Forskellen på at udvise ”slid-empati” og ”bæredygtig empati” i dit jobMeget begrænset antal pladser.